استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران تدوین شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن پسندیده مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه و کارگاه آموزشی و توانمندسازی کارکنان و کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط­زیست استانها که با عنوان «نحوه پهنه­ بندی منابع آب به کمک شاخص کیفیت آب ایران و نحوه استفاده از استاندارد کیفیت آب و روش­های تحلیل داده­های حاصل از پایش کیفیت آب» در تهران برگزار شد، افزود: با توجه به سرعت شتابان توسعه شهری ، صنعتی و کشاورزی در سالهای گذشته بدون توجه به ظرفیت و توان واقعی اکولوژیکی محیط زیست و محدودیت میزان مصرف و بهره برداری از منابع حیاتی آب و خاک کشور،  امروزه اثرات بحران زیست محیطی آب و خاک در محیط زیست پدیدار گشته اند.

وی تصریح کرد: امروزه مدیریت پایدار و برنامه صیانت از منابع آب و آمایش آن،  بیش از هر چیز دیگری احساس می شود بطوریکه عدم توجه به وضعیت کمی و کیفی آب در کشور باعث بروز اغلب بحرانهای زیست محیطی همچون افزایش کانونهای داخلی انتشار ریز گردها ، فرونشست زمین ، فرسایش و بیابان زایی و کاهش تنوع زیستی  خواهد بود.

 پسندیده با اشاره به اینکه کشور ما در ناحیه خشک و نیمه خشک با میانگین بارندگی 250 میلیمتر در سال قرار دارد که البته پراکنش بارندگی نیز در کشور یکسان نیست و از 50 میلیمتر تا بیش از 2000 میلیمتر در نقاط مختلف متغیر است ، افزود:  این در حالیست که فقدان و عدم برنامه آمایش سرزمین و توسعه نیز در گذشته بدون توجه به کمیت و توان خودپالایی منابع آب شکل گرفته وهم اکنون  به دلیل کاهش جدی و فقدان منابع آب در اثر مصرف بی رویه این منبع حیاتی، تهی سازی مخازن آب  زیر زمینی را به همراه داشته و کف شکنی چاهها و یا انتقال آب از سایر حوضه­ها نیز کار ساز نبوده است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون این سازمان ضمن تدوین استراتژی مدیریت منابع آب در کشور درجهت  مقابله با  آلودگیها، با هماهنگی دستگاهها و سازمانهای مسؤل در مدیریت کمی و کیفی منابع آب نیز به دنبال اتخاذ تصمیم مناسب و همکاری و عزم ملی برای مدیریت و آمایش منابع آب بوده است، اظهار داشت: بر استفاده از کلیه ظرفیت­های کشور در جهت رعایت و اصلاح الگوی مصرف آب، واقعی شدن قیمت آب، مدیریت منابع آب در طبیعت و اجرای طرح­های آبخیزداری سازگار با محیط­زیست، بازیابی و تصفیه مجدد پساب­ها و فاضلاب­های شهری، روستایی، صنعتی، کشاورزی و خدمات همراه با ارتقاء استانداردها و کاربری­های متناسب، اصلاح و بکارگیری الگوهای صحیح کشاورزی، لزوم کاهش صادرات محصولات پر مصرف آب  تاکید دارد.

وی تدوین و نظارت بر اجرای استاندارد شاخص کیفیت منابع آب ایران را از دستاوردهای مهم سازمان برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ این استانداردها که اجرای آن بطور آزمایشی 2 سال در کشور در نظر گرفته شده است.

پسندیده افزود: این مدت زمان فرصت مناسبی جهت انطباق کلیه دستگاهها با استانداردهای روز و مورد قبول در کشور می­باشد که اجرای آن را سبب اتخاذ تصمیمات صحیح مدیریتی و تعیین بازه های بحرانی و محدود نمودن برخی کاربری­های حساس که باعث پیشبرد هر چه بهتر برنامه های کنترل و کاهش آلودگیهای آب می­شود.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استفاده سهل و ساده از  استاندارد شاخص کیفیت منابع آب، گفت: یکی از پرکاربرد­ترین راه­ها برای تحلیل داده­های کیفیت آب و ابزاری مناسب برای تعیین وضعیت و شرایط کیفیت منابع آب­های سطحی و زیرزمینی است که این ضوابط به بررسی شاخص­های فیزیکو شیمیایی و میکروبی و هم­چنین پارامترهای سمی و خطرناک مانند ارسنیک، جیوه، کادمیم، سرب، کروم، دترجنت­ها در منابع آب سطحی و زیر زمینی نیز پرداخته است.

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاستاندارد شاخص کیفیتمنابع آب ایرانآبهای سطحیزیر زمینیانتشار ریز گرده هاتدوین


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

799

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24494811

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA