کارفرمایان مسئول تامین ایمنی کارگاه‌ها هستند

عضو کارگری شورای‌عالی حفاظت فنی گفت: تجارب نشان می‌دهد، که دلیل اصلی بیشتر حوادث حین کار به نحوه اجرای آئین‌نامه‌های مربوط به رعایت اصول حفاظت ایمنی و بهداشت کار در محیط‌های کار بازمی‌گردد.

«فرخ شهنی» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: مطابق قانون در وهله نخست مسئولیت اجرای قوانین مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار با کارفرمایان است که با تامین تجهیزات کافی و ارائه آموزش‌های لازم به کارگران از احتمال بروز حوادث کار بکاهند.

وی در خصوص این ادعا که گفته می‌شود دلیل اصلی بروز حوادث حین کار به عامل نیروی انسانی یعنی کارگر بازمی‌گردد، گفت: واقعیت این است که کارگران به عنوان یکی از شرکای اصلی تولید نقش غیر قابل انکاری در ارتقاء ضریب ایمنی و بهداشت محیز کار دارند اما مسئله‌ای که نباید آنرا از نظر دور داشت این است که قانونگذار، دولت و کارفرما پیش از کارگران در تامین ضریب ایمنی محیط‌های کار مسئول هستند.

این مقام کارگری با بیان این‌که اجرای آئین‌نامه‌های حافظت و ایمنی پس از درج در روزنامه رسمی کشور برای تمامی صاحبان صنایع الزام‌آور است، افزود: به بهانه‌هائی چون اعمال تحریم‌های اقتصادی، هیچ کارفرمائی مجوز ندارد تا با سر باز زدن از اجرای آئین‌نامه‌ها جان کارگران را به خطر بیاندازد.

این کارشناس مسائل حفاظت فنی افزود: قانون‌گذار، کارفرمایان و کارگران در کاهش بروز حوادث دخیل هستند و تنها نمی‌توان یک عامل را مهم دانست.

شهنی در همین‌باره تشریح کرد: «به‌روز کردن تجهیزات» یکی از شیوه‌های به حداقل رساندن حوادث ناشی از کار است؛ برابر قوانین موجود کارفرمایان بخش معادن و صنایع مکلف به نو کردن تجهیزات ایمنی بوده و هرگونه حادثه‌ای منجر به نابودی صنایع (سرمایه‌های ملی) می‌شود.

این فعال کارگری در ادامه گفت: در فعالیت‌های پیمانکاری و مقاطعه‌ای «کارفرمایان اصلی» تجهیزات را تهیه کرده و پیمانکاران مجری وظیفه دارند تا با «نصب» و نگهداری صحیح از این تجهیزات سلامت کارگران را تامین کنند.

وی با بیان این مطلب که هدف از تدوین واجرای آیین نامه‌های مربوط به قوانین حفاظت و ایمنی کار «پیشگیری از حوادث» است، گفت: ایرادها و نارسایی احتمالی این آئین‌نامه‌ها به مرور زمان هویدا شده و نقاط ضعفشان را نشان می‌دهند.

این عضو کارگری شورای‌عالی حفاظت فنی بابیان اینکه با وجود محدود بودن قوانین کار و تامین اجتماعی در مناطق آزاد اقتصادی، خوشبختانه در این مناطق تمامی قوانین مربوط به رعایت حفاظت فنی الزام آور است، گفت: البته در حوزه پتروشیمی قوانین و آئین نامه‌های استاندارد ایمنی مستقلی در قانون کار و آئین‌نامه‌های وزارت نفت وجود داشته و گاهی تداخلاتی در آنها مشاهده می‌شود.

شهنی افزود: این قوانین مکمل یکدیگر بوده و تعارضی دیده نمی‌شود. در جلسات شورای‌عالی حفاظت فنی نمایندگان HSE وزارت نفت حضور داشته و کمیته‌های حفاظت فنی نیز در به منطقه بازرسی می‌پردازند.

 

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseایمنی کارگاه هاکارفرمایانکارگرانبهداشت محیط کارحوادث حین کارپیشگیری از حوادثشورای عالی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1823

میهمان آنلاین

24555447

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA