میزان آلودگی شیمیاییِ آب‌های شیرین نگران‌کننده است

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارشناسان محیط زیست اعلام کردند: تا پیش از این تصور می‌شد آلودگی مواد شیمیایی تنها محدود به مناطق بومی شده و فقط برخی از منابع آبی ‌را دربرگرفته اما یافته‌های اخیر نشان داد این آلودگی‌ها خطرات بسیار گسترده‌تر زیست‌محیطی به همراه داشته و هزاران سیستم آبی را دست‌کم در اروپا آلوده می‌کنند. کارشناسان با بررسی آستانه خطر در رودخانه‌های «دانوب» و «راین» در اروپا توانستند به طور تخصصی و دقیق‌تر آستانه آلودگی را که برای ماهی‌ها،‌ بی‌مهرگان و جلبک‌ها مضر است، مشخص کنند. آنها در این بررسی‌ها متوجه آلودگی وسیع آبی در کشورهای مختلف شدند.

«رالف شافر» از کارشناسان حاضر در این مطالعه گفت:‌ وضعیت و شرایط واقعی آب‌های شیرین در اروپا بسیار بدتر از تصورات ما است.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس ورلد ریپورت، متخصصان دریافتند منشأ آلودگی‌های آب به احتمال فراوان نشت مواد شیمیایی حاصل از فعالیت‌های کشاورزی و فاضلاب‌های شهری است. همچنین اصلی‌ترین ماده سمی در اکوسیستم‌های آب‌های شیرین نیز آفت‌کش‌ها هستند. اگرچه کارشناسان در آب‌های شیرین به وجود ترکیبات سمی «ارگانوتین»، ترکیبات ضدحریق «برومی» و ترکیبات سمی هیدروکربن پلی‌سیلیک آروماتیک نیز برخوردند.

«ورنر براک»، یکی از محققان حاضر در این مطالعه گفت: خوشبختانه دیگر استفاده از این ترکیبات مجاز نیست و در نتیجه به تدریج حجم این آلودگی‌ها در بسیاری از رودخانه‌های مناطق اروپا کاسته خواهد شد.

وی افزود: با این حال مشکل اصلی،‌ حجم زیاد مواد شیمیایی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یافته‌های این مطالعه لزوم ادامه نظارت زیست محیطی به ویژه در مورد منابع آب شیرین را بیش از پیش نشان می‌دهد و بر برداشتن گام‌های بیشتر در تصفیه منابع آب شیرین تأکید می‌کند. نتایج این مطالعه در نشریه «دستاوردهای آکادمی ملی علوم آمریکا» منتشر شده است.

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگی شیمیاییآب های شیرینفعالیت های کشاورزیفاضلاب شهری


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1895

میهمان آنلاین

24556964

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA