ورود بیش از 800 گونه به فهرست قرمز IUCN

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در میان این تازه‌واردها 51 پستاندار که بیشتر آنها را گونه‌های مختلف «لمور»ها تشکیل می‌دهند و همچنین بیش از 400 گونه جدید گیاهی به چشم می‌خورند. به‌روزرسانی فهرست جدید اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) نشان می‌دهد که بیش از 90 درصد از «لمور» ها و 79 درصد از «ارکیده‌های خزنده» بومی نواحی معتدله با خطر انقراض روبرو هستند.

«حسن رانکو»، مسئول گروه متخصصان ارکیده‌ها در کمیسیون نجات گونه‌های این اتحادیه (SSC) می‌گوید:‌ نکته شگفت‌انگیز در این ارزیابی میزان تهدیدهایی است که نسل ارکیده‌ها را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا به نقل از مونگابی، از مجموع 73 هزار و 686 گونه‌ای که به تازگی از سوی IUCN ارزیابی شده، 22 هزار و 103 گونه به عنوان گونه‌های در معرض تهدید دسته‌بندی شده‌اند. با این‌ حال همچنان وضعیت 10 هزار گونه دیگر به دلیل فقدان اطلاعات کافی همچنان نامشخص است.

با وجود اینکه امسال پنجاهمین سالگرد تدوین سیاهه قرمز IUCN است اما در این فهرست تنها 4 درصد از کل گونه‌های جانوری و گیاهی شناخته شده در جهان ارزیابی شده‌اند. در حالی‌ که بسیاری از گروه‌های جانوری نظیر پستانداران و پرندگان تقریبا به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند اما بسیاری از جانوران دیگر مغفول مانده‌اند. به عنوان مثال کمتر از نیمی از خزندگان جهان و تنها 8 درصد از نرم‌تنان ارزیابی شده‌اند. این رقم در حشرات به نیم درصد می‌رسد. از همه عجیب‌تر اینکه از مجموع 31 هزار نوع قارچ در جهان، تنها وضعیت یک گونه قارچ در این فهرست ارزیابی شده است.

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseفهرست قرمز IUCNگونه جدیدخطر انقراضگیاهیجانوریمونگابی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

585

میهمان آنلاین

24563512

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA