تمام اقیانوس‌های جهان در زیر زمین!

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دریاچه عظیم در میان نوعی ماده معدنی کمیاب موسوم به «رینگودیت» محصور شده است. نتایج این مشاهدات به کارشناسان مطالعات جوی و زمین‌شناسان این امکان را می‌دهد تا شناخت بهتری از چرخه کلی آب در زمین به دست آورده و دریابند چگونه حرکات تکتونیکی در پوسته‌ زمین، جریان آب را بین سطح و ذخایر آب زیرزمینی جابه‌جا می‌کنند.

کارشناسان دریافتند در اعماق زمین و در لایه جبه، اقیانوس‌های مخفی وجود دارد که ذخایر آبی آنها در کانی‌های اسفنجی‌شکل و متخلخل به نام «رینگودیت» ذخیره شده‌اند. این کانی‌ها مانند اسفنج آب را در خود نگه می‌دارند. جبه لایه بسیار داغ در اعماق زمین است که از لایه‌های سنگی میان هسته و پوسته زمین تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از استرالیانیوز، زمین‌شناسان از دیرباز بر این باور بودند که در «منطقه گذارِ جبه» که در میان جبه فوقانی و تحتانی در اعماق 410 تا 660 کیلومتری زمین قرار دارد، احتمال وجود آب در کانی نادر «رینگودیت» وجود دارد. با این حال تاکنون شواهد علمی دقیقی در این زمینه وجود نداشت. کارشناسان جوی با بررسی امواج زمین‌لرزه‌های عبوری از میان جبه در زیر ایالات متحده و مطالعه سایر الگوها موفق به کشف این دریاچه عظیم زیرزمینی شدند.

آنها دریافتند ترکیبات جبه در حال سرازیر شدن به سمت پایین و در هنگام ورود به مرز میان «منطقه گذار» و جبه زیرین ذوب می‌شوند. پس در صورت مشاهده این ذوب‌شدگی باید در منطقه گذار زمین آب وجود داشته باشد.

برندون اشماندت»، کارشناس لرزه‌نگاری دانشگاه «نیومکزیکو» و از حاضران در این مطالعه با بیان مطلب فوق افزود: منطقه گذار در جبه زمین می‌تواند آب زیادی را در خود نگه دارد که حجم این آب به احتمال زیاد برابر با حجم کل آب‌ اقیانوس‌های روی کره زمین است.

زمین‌شناسان می‌گویند که ذوب شدن در واقع فرآیندی برای از دست دادن آب است که این فرآیند در شرایط جبه تحتانی بسیار ناپایدار است.

در این مطالعه در 1.5 درصد از صخره‌های مورد مطالعه، وجود آب به اثبات رسید و کارشناسان می‌گویند این کشف تاثیر بسیار عمیقی بر شناخت آنها از زمین خواهد گذاشت.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseذخیره آبیلایه جبه زمیناقیانوس های مخفی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8106

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1715

میهمان آنلاین

24553217

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA