الکل عامل بوی بد در اهواز/ معاون استاندار: الکل‌سازی رازی را تعطیل می کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اهواز در چندسال گذشته با مشکلات زیست محیطی مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. از گرد و خاک،‌ آلودگی هوا،‌ آب و البته یک قوز بالای قوز؛ بوی بد مشمئز کننده

این بوی بد را از تابستان ۹۱ مردم اهواز بیش از قبل استشمام کردند. از همان زمان گفته شد که عامل کارخانه الکل سازی است. اما تاکنون کاری برای پایان بوی بد نشده

امروز اما در جلسه ای در استانداری خوزستان تاکید شد اگر تا ۱۵ روز آینده این بو برطرف نشود،‌کارخانه الکل سازی تعطیل خواهد شد.

رای دادگاه برای عامل اصلی انتشار بوی بد

در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با پیگیری‌های بسیار، عامل انتشار بوی بد در سطح اهواز شناسایی و اقدامات قضایی در این‌باره به نتیجه رسید.

احمدرضا لاهیجان‌زاده گفت: یکسالی است که شکایت‌هایی از سوی عموم مردم در سطح اهواز بعلت انتشار بوی بد به محیط زیست ارائه شده است. هم‌چنین اکنون با آغاز فصل گرما تعداد موارد انتشار این بو نامطبوع افزایش یافته است. هم‌چنین در نیمه نخست پارسال نیز تعداد شکایت‌ها از این بابت افزایش یافت.

به گفته او میزان دفعات انتشار این بو به حدی رسید که از دفتر امام‌جمعه‌ اهواز، استانداری و حتی معاون دادستان اهواز پیگیری‌ کردند و درخواست شد که عامل انتشار این بو شناسایی و با آن برخورد شود: برای بررسی موضوع، 4 تیم تشکیل شدند و در محورهای مختلف به فاصله 30 تا 40 کیلومتری از هم به بررسی موارد پرداختند. در این بررسی‌ها مکان‌های دفن زباله، فعالیت‌های نفتی و دیگر موارد ارزیابی شد. 2 کانون بعنوان عامل شناسایی شدند که یکی از این کانون‌ها محل قدیمی دفن زباله در منطقه برومی است

لاهیجان‌زاده گفت: بر اساس جهت بادی که اطلاعات آن را از هواشناسی دریافت کردیم، به کانون عامل انتشار این بو رسیدیم که کارخانه‌ الکل‌سازی رازی بود، این کارخانه، تولیدکننده‌ خمیرمایه و الکل است. «ویناس» ماده‌ای بسیار بدبو است که به عنوان پسماند تولیدات کارخانه بر جا می‌ماند و وارد حوضچه‌هایی می‌شود که برای جمع‌آوری این ماده در نظر گرفته شده استالبته به جز این کارخانه، 2 کارخانه‌ دیگر الکل‌سازی در شهرک صنعتی خرمشهر در مقیاس کوچک‌تر و فعالیت کمتر فعالیت می‌کنند اما آلودگی و انتشار بوی بد را به همان میزان دارند.

او در ادامه گفت: کارخانه‌ الکل‌سازی رازی در سال، 30 تا 32 میلیون لیتر ظرفیت دارد اما ویناسی که تولید می‌کند، حجم بسیاری است و با توجه به این‌که کارخانه فاقد سیستم تصفیه است جمع‌آوری ویناس در حوضچه‌ها صورت می‌گیرد که همین حوضچه‌ها عامل انتشار بوی بد در سطح شهر هستند. 40 هکتار وسعت حوضچه‌ها است که 600 هزار مترمکعب ویناس در آنها جمع شده و کارخانه در شبانه‌روز 100 مترمکعب تولید فاضلاب دارد. با این شرایط، عامل اصلی انتشار بوی بد در اهواز همین کارخانه الکل‌سازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: علیه این شرکت در دادگاه شکایت کردیم و دادگاه نیز پس از بررسی‌ها، مدیریت کارخانه را محکوم کرد که مدیرعامل شرکت نیز به حکم صادر شده اعتراض کردپس از آن، دادگاه تجدیدنظر تشکیل شد که بار دیگر دادگاه همان حکم را صادر کرد و 2 سال حبس و 4 ماه تعلیق از فعالیت، حکم صادر شده از سوی دادگاه برای مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی تعیین شد.

به گفته لاهیجان‌زاده بر اساس این حکم، مدیرعامل اگر نتواند طی مدت تعیین‌شده مشکل را حل کند، 2 سال حبس درباره او اجرا می‌شود.

مدیر کارخانه: چه کسی گفته بو از الکل سازی است؟

در ادامه جلسه مدیرعامل کارخانه الکل‌سازی رازی گفت: نمی‌توان گفت که انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر اهواز فقط از محل این کارخانه بوده است.

علی احتشامی در پاسخ به سوال معاون عمرانی استانداری خوزستان در خصوص این‌که با توجه به حکم صادر شده از سوی دادگاه و هم‌چنین بررسی‌های انجام شده توسط محیط زیست، آیا می‌پذیرید که انتشار این بوی بد از حوضچه‌های جمع‌آوری ویناس بوده است؟ گفت: به طور کامل نمی‌توان گفت که انتشار بو فقط از این مکان بوده، چون تخمیر در جاهای دیگری جز حوضچه‌های ویناس صورت می‌گیرد که می‌توان به عملیات تخمیر در رودخانه کارون و حتی زباله‌های شهری اشاره کرد.

او گفت: ویناس، پسماند کارخانه الکل‌سازی به عنوان عامل اصلی انتشار این بو معرفی شده است، ویناس ماده ارزشمندی است و طرح‌های بسیار خوبی برای استفاده از این ماده در دست داریمکارخانه الکل‌سازی رازی در 35 کیلومتری اهواز احداث شده است و تولیدکننده خمیرمایه و الکل به روش بیوتکنولوژیک است و در رده کارخانجات غذایی و دارویی قرار دارد و در منطقه محروم سویسه واقع است.

احتشامی گفت: ما ویناس را یک ماده ارزشمند می‌دانیم و به همین دلیل یک کمیته حفاظت محیط زیست در شرکت تشکیل دادیم و طی 2 سال گذشته پیگیری‌ها و مکاتباتی با آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر جهت تولید بیوگاز و نیروگاه‌های برق صنعتی کوچک انجام شده است. در خواست یک وام ارزی بلندمدت برای این کار شد که باید برای این امر یک نهاد دولتی فعالیت ما را تایید می‌کرد تا وام که حدود 2 تا 3 میلیون دلار بوده به ما داده شود اما هیچ نهاد دولتی ضمانت ما را نپذیرفت.

 کارخانه را تعطیل می کنیم

در بخشی از جلسه احمد سیاحی، معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست استان خوزستان علت اصلی بوی نامطبوع در هوای شهر اهواز کارخانه الکل رازی است که این شرکت مهلت دارد تا دوشنبه هفته آِینده برنامه زمان بندی برای حل این مشکل را به استانداری اعلام کند.

او گفت: مردم شهر اهواز را قربانی صنعت نیشکر نخواهیم کرد، مردم نباید قربانی پیشرفت یک شرکت و صنعت باشند و در صورت ادامه وضعیت تا 15 روز آینده و عدم ارایه برنامه زمان بندی شده شرکت الکل سازی رازی تعطیل خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه اداره کل محیط زیست استان به عنوان متولی امر محیط زیست استان تشخیص داده است که منشاء بوی نامطبوع از ماده تولید شده از کارخانه الکل سازی به نام ˈویناسˈ است این کارخانه موظف است این مشکل را در کوتاه ترین زمان ممکن حل کند.

او گفت: در تمام دنیا صنعت در خدمت مردم است، شرکت نیشکر و صنایع جانبی تا کنون فعالیت های بسیاری را در استان خوزستان داشته و ظرفیت های خوبی در این استان ایجاد کرده است اما نمی توان به دلیل اهمیت این صنعت مشکلات زیست محیطی طرح را نادیده گرفت.

 

 

 منبع : خبر آنلاین

 

 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکارخانه الکل سازی رازیاهوازبوی بدتعطیلی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8105

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

745

میهمان آنلاین

24551100

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA