ممانعت از تردد خودروهای ناایمن در برخی جاده‌های کشور

پيگيري براي تصويب چنين طرحي ظاهرا به اين دليل است که فرمانده پليس‌راه کشور معتقد است ايمني رانندگي در کشور کاهش يافته چرا که تعداد خودروهاي اضافه شده به کشور به نسبت سال قبل افزايش يافته و همين موضوع به نسبت، ريسک رانندگي را افزايش مي‌دهد.
فرمانده سابق پليس‌راه کشور کليت اجراي چنين طرحي را در صورتي‌که برخي الزامات در آن رعايت شود، مثبت مي‌داند. به گفته عليرضا اسماعيلي در صورتي‌که قرار باشد اين طرح در تمامي جاده‌هاي کشور اجرا شود، محدوديت‌هايي را به وجود مي‌آورد: «به‌عنوان مثال در جاده آمل تا تهران بالغ بر 20 آبادي وجود دارد که ساکنان اين آبادي‌ها ممکن است هر نوع وسيله نقليه داشته باشند و بخواهند در طول اين جاده از يک آبادي به آبادي ديگر تردد کنند و در صورت اجراي اين طرح با مشکل مواجه مي‌شوند.»
او معتقد است که اجراي چنين طرح‌هايي که هدف از آن کاهش حوادث رانندگي و کاهش تلفات است زحمت، سختي و دقت زيادي نياز دارد و در صورت بررسي همه‌جانبه مي‌تواند مفيد باشد. اما تصويب و اجراي چنين طرحي از سوي پليس در حالي مطرح و پيگيري مي‌شود که پليس در سال‌هاي گذشته بيش از پيش بر رعايت اصول ايمني در تجهيزات فني به شرکت‌هاي خودروسازي داخل فشار وارد کرده و به نظر مي‌رسد امروز اين اقدام به دليل شکست خوردن هشدارهاي پليسي با بي‌توجهي خودروسازان باشد.
روز گذشته سرهنگ محمدرضا ميهماندار، فرمانده پليس‌راه کشور در جمع برخي از خبرنگاران منتخب دولتي قرار گرفت و از نگراني‌اش درباره بالا بودن شدت تصادفات در کشور که مرتبط با ناايمن بودن برخي از خودروهاي داخلي است، سخن گفت: «هيچ گزينه‌اي اعم از اشتغال، افزايش توليد و غيره در مورد توليد خودروهاي ناايمن قابل قياس با جان افرادي نيست که بر اثر استفاده از آن کشته مي‌شوند.»پليس تلاشش را در زمينه فرهنگسازي انجام داده اما به گفته ميهماندار در بحث کاهش تصادفات شاخص‌هاي ديگري از قبيل ايمني راه و خودروها وجود دارد: «خودروهاي فاقد کيسه هوا، ترمز ضد قفل و... در جاده‌هاي کشور به‌راحتي جان مسافران را به خطر مي‌اندازند. در حال حاضر در کشور خودروهايي داريم که در مقايسه با خودروهاي توليد خارج در درجه بسيار پايين‌تري از ايمني قرار دارند.
در هيچ جاي دنيا، هيچ کشور پيشرفته‌اي نمي‌تواند ادعا کند مي‌تواند ميزان خطاي انساني را به صفر برساند به همين دليل است که تکنولوژي به خدمت انسان آمده تا اگر حادثه‌اي بر اثر خطاي انساني در رانندگي به وقوع پيوست، بتواند جان سرنشينان و راننده را حفظ کنند.» فرمانده پليس‌راه سري از روي تاسف تکان مي‌دهد: «باعث تاسف است که ايمني خودروهاي توليدي در کشور تا اين حد پايين آمده است.»

10 تيم تست سلامت در استان‌هاي پرتردد ايستاده‌اند
تنها در چند سال گذشته در زمينه تست سلامت رانندگان از بيش از 168هزار مرد تحقيقات به عمل آمد که صلاحيت سلامت 13هزار و700 نفر رد شد. به گفته سرهنگ ميهماندار از ميان اين افراد 89‌درصد رانندگان بخش عمومي داراي اختلال بينايي، 18‌درصد اختلال در شنوايي، 91‌درصد استعمال دخانيات، 48‌درصد اضافه‌وزن، 10‌درصد فشار خون و چهاردرصد مبتلا به ديابت بوده‌اند.
در حال حاضر 10 دستگاه در سطح جاده‌هاي استان‌هايي که تردد بالايي در آنها صورت مي‌گيرد راه‌اندازي شده که هم‌اکنون نيز مشغول فعاليت‌ هستند. پليس هفته گذشته يک راننده را در حالت مستي در جاده آمل به بابل متوقف کرد: «راننده يک دستگاه سمند ال‌ايکس با 180 کيلومتر در ساعت سرعت و انجام حرکات خطرناک مشغول رانندگي بود که ماموران ما و تيم‌هاي کنترل سلامت در محل حاضر شدند و علاوه بر صدور جريمه 200 هزار توماني، توقيف خودرو متخلف و ضبط شش ماهه گواهينامه وي به اتهام شرب خمر، متهم پرونده به مراجع قضايي تحويل داده شد.»

دستگاه‌هاي ثبت تخلف در جاده‌هاي کشور
فرمانده پليس‌راه کشور از نصب سيستم‌هاي ثبت تخلف عدم رعايت فاصله طولي در جاده‌هاي کشور تا پايان امسال خبر مي‌دهد و اميدوار است اين سيستم نقش چشمگيري در کاهش تصادفات جاده‌اي کشور داشته باشد. همچنين به گفته او دوربين‌هاي ثبت تخلف آنلاين در جاده تهران ـ مشهد و اصفهان ـ شيراز فعال است و در بقيه جاده‌ها از دوربين‌هاي سيار و دوربين‌هاي آفلاين راهداري استفاده مي‌شود.

با کمين کردن مخالفيم
«اگر ماموري با اين نيت در محلي مستقر شود که ديده نشود و پس از ثبت تخلف فرد خاطي را جريمه کند قطعا با وي برخورد خواهيم کرد.»مخالفت فرمانده پليس با کمين کردن پليس در جاده با جمله بالا تکميل مي‌شود و در ادامه تاييد مي‌کند که پليس قصد دارد از ظرفيت‌هاي افراد مورد اعتماد نظير کارکنان اورژانس، خبرنگاران و عوامل پايگاه‌هاي جاده‌اي استفاده شود.
فرمانده پليس‌راه کشور معتقد است کاهش حجم ترافيک، افزايش سرعت و احتمال وقوع تصادف را به دنبال دارد «در دي‌ماه امسال استان‌هاي کردستان و يزد با کاهش بيش از 25‌درصدي تردد در جاده‌ها روبه‌رو بودند.» او استان‌هاي البرز، قم و سيستان و بلوچستان را از استان‌هايي دانست که بيش از 10‌درصد از ميانگين تردد در جاده‌هاي کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

منبع : imeny.com




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5016

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

194

میهمان آنلاین

24506134

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA