خطر جدی حفاری‌های نفتی پیشرفته برای آبزیان

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برای «هونهنگ‌ها»ی در معرض خطر اقیانس اطلس شمالی با نام علمی Eubalaena که به مناطق تحت عملیات اکتشافی در امتداد سواحل شرقی آمریکا حد فاصل «فلوریدا» تا «دلاوار» مهاجرت می‌کنند این قبیل فعالیت‌های اکتشافی خطر جدی‌تری محسوب می‌شوند زیرا طبق برآوردها در حال حاضر تنها 500 قطعه از این پستانداران باهوش و اجتماعی در حیات‌وحش باقی‌مانده‌ است.

به همین منظور «سازمان مدیریت انرژی اقیانوس‌ها» در ایالات متحده به تازگی دستورالعملی را با موضوع عملیات اکتشاف نفتی در سواحل آمریکا منتشر کرده که در آن نسبت به خطرات استفاده از تکنیک لرزه‌نگاری برای آبزیان ابراز نگرانی شده است.

طرفداران محیط زیست که از مخالفان سرسخت این تکنیک هستند، معتقدند جانوران دریایی باید از تاثیر این انفجارهای شدید مصون بمانند چرا که دلفین‌ها، نهنگ‌ها و بسیاری دیگر از انواع آبزیان برای برقراری ارتباط با سایر همنوعان خود و مسیریابی به شیوه‌های صوتی وابسته هستند و در نتیجه انجام عملیات‌ اکتشافی با بکارگیری تکنیک لرزه‌نگاری که دست‌کم یک سال ادامه می‌یابد می‌تواند حیات این جانداران را به طور جدی به خطر بیاندازد.

دولت آمریکا پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه این قبیل فعالیت‌های اکتشافی پیشرفته دست‌کم 138 هزار و 500 پستاندار دریایی شامل انواعی از دلفین‌ها و نهنگ‌ها صدمه ببینند. این انفجارها به حدی شدید است که می‌تواند سبب ناشنوایی موقتی یا دائمی بسیاری از آبزیان و حتی نابودی تخم‌ها و لارو‌های آنها شود.

کمپانی‌های نفتی قصد دارند با استفاده از آزمایش‌های پیشرفته لرزه‌نگاری مناطق دریایی را که طی دهه‌های پیشین با فن‌آوری‌های قدیمی برای کشف منابع نفت و گاز بررسی شده بودند، دوباره کنکاش کنند. در روش «لرزه‌نگاری‌ دریایی انعکاسی» تفنگ‌های بادی قوی با استفاده از هوای فشرده، انفجارهای شدیدی ایجاد کرده و به کف اقیانوس ضربه می‌زنند. وقتی این امواج انفجاری در بستر اقیانوس پراکنده می‌شوند پس از برخورد به ترکیبات و مواد مختلف کف اقیانوس با زوایای مختلفی خمیده یا منعکس می‌شوند. با اندازه‌گیری زوایای شکست این امواج می‌توان به نوع ترکیبات و محل رسوبات نفتی پی‌برد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی تک تایمز، با این حال طرفداران این شیوه معتقدند که با استفاده از تکنیک لرزه‌نگاری نه تنها می‌توان منابع جدید نفت و گاز را کشف کرد بلکه از انجام حفاری‌های پرهزینه در مناطقی که احتمال وجود نفت و گاز اندک است، جلوگیری می‌شود.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحفاری نفتآبزیانخطر جدیانفجاردلفین هانهنگاقیانوس اطلس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

430

میهمان آنلاین

24564623

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA