بیش از 20 درصد زباله‌های ایران قابلیت بازیافت دارند

دکتر قاسمعلی عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: مساله بازیافت مهمترین رکن در مدیریت پسماند است که بخشی از آن به فرهنگسازی و مشارکت مردمی و بخشی از آن به برنامه‌های اجرایی دولتی باز می‌گردد.

وی ادامه داد: اکنون درمیان مردم فرهنگ بازیافت به خوبی جای گرفته است؛ اما از نظر برنامه‌های اجرایی که اصولا شهرداری‌ها متضمن آن هستند ضعف وجود دارد و اگر زمانی از مسئله‌ای زیاد صحبت کنیم اما به آن عمل نشود به مرور در میان مردم نیز نتیجه عکس خواهد داشت.

این فعال محیط زیست افزود: زمانی که در مدیریت زباله‌ها، بازیافت را مدنظر قرار ندهیم میزان زباله‌هایی که باید دفع بهداشتی شوند افزایش می یابد. به عبارتی با بازیافت می‌توانیم از تخریب محیط زیست و بسیاری از بیماریها نجات پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه درباره نحوه بازیافت تاکید کرد: بازیافت زباله تنها باید از طریق افراد مسوول و شرکت‌های پیمانکار انجام شود و اینکه مواد بازیافتی به صورت آلوده تحویل مردم داده شود از نطر علمی کاملا مردود است.

عمرانی اضافه کرد: همچنین در دفع بهداشتی زباله‌ها باید در نظر داشته باشیم که این زباله‌ها به صورت کاملا مهندسی شده دفن شوند نه اینکه در کنار ساحل و یا جایی که آب عبور می‌کند تلمبار شوند چرا که این کار در نهایت منجر به آلوده شدن آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد جدا کردن مواد زائد خطرناک خانگی، بیمارستانی و صنعتی هنگام بازیافت است که در ایران خیلی روی آن کار نشده است. بنابراین باید اولویت‌ اول شهرداری‌ها جداسازی این مواد خطرناک مانند قرص، آمپول، گریس، پسماند ماژیک‌ها و زباله‌های عفونی بیمارستانی باشد.

این فعال محیط زیست، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که برای بالا رفتن استاندارد و بازیافت در ایران باید مورد نظر قرار گیرد تداوم مدیریت‌هاست، چرا که مدیران با تغییر مدیریت‌ها طرح‌های قبلی نیمه کاره را رها خواهند شد.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا )



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseزباله های ایرانقابلیت بازیافتکمپوستمدیریتدفع بهداشتیتخریب محیط زیست


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1818

میهمان آنلاین

24556574

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA