اطلاع از وضعیت کیفی هوای تهران به صورت لحظه‌ای امکانپذیر شد

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا(، وحید حسینی - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در نشست خبری آسیب شناسی وضعیت آلودگی هوای کلان شهر تهران که ظهر امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اعلام این خبر در مورد جزئیات استفاده از این وب سایت برای شهروندان تهرانی گفت: کلیه شهروندان می‌توانند از طریق وب سایت air.tehran.ir/airnow به صورت لحظه‌ای از وضعیت کیفی هوای منطقه خود و سایر مناطق مطلع شوند و این در حالیست که این سامانه دارای 23 ایستگاه کنترل کیفی هواست.

وی افزود: علاوه بر این داده‌های 10 سال کیفیت هوای تهران بر روی این سامانه قرار می‌گیرد و این در حالیست که شهروندان می‌توانند در صورت هرگونه اشکال با برقراری تماس مسئولان ذیربط را مطلع کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه 150 هزار خودروی دیزلی بدون هیچگونه نظارتی در حال تردد هستند اظهار کرد:‌ شهرداری در برنامه‌های خود ابتدا ناوگان حمل و نقل خود را در اولویت قرار داده و پس از آن به منظور بهبود شرایط کیفی هوا ناوگان خصوصی را در دستور کار قرار داده است.

حسینی کنترل آلایندگی دیزلی را از جمله برنامه‌های مهم کلانشهرهای بزرگ در سراسر دنیا دانست و گفت: امیدواریم سال آینده بتوانیم مینی‌بوس‌های فرسوده را که با بیش از 30 سال سابقه در حال تردد در سطح شهر هستند تعیین تکلیف هستند.

وی همچنین از طرح پایلوت موتورسیکلت‌های برقی خبر داد و اظهار کرد: تردد موتورسیکلت‌ها معضل اساسی کلانشهرهای تهران است و باید با برنامه‌ریزی اساسی در مورد این مساله تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه وضعیت سوخت در دو سال گذشته از نظر کیفی بسیار بهبود یافته گفت: معضل اصلی ما محتوای گوگرد دیزلی در سوخت خودروهای دیزلی است و در این زمینه با سطح یورو 4 فاصله داریم بنابراین نیازمند کم شدن گوگرد در سوخت کشور هستیم.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست یوسف رشیدی - سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در بحث آلودگی هوا دچار عقب ماندگی شدید هستیم، خاطرنشان کرد: عقب ماندگی در بحث آلودگی هوا به ویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از سایر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توانیم طی یک دوره زمانی کوتاه وضعیت آب و هوا را به شرایط مطلوب برسانیم.

وی افزود: کنترل و کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در این زمینه تمام سیاستهایمان را به تعامل با دستگاه‌ها و مباحث کارشناسی،‌ علمی و اجرایی متمرکز کرده‌ایم.

رشیدی با اعلام اینکه سال آینده استفاده از سوخت یورو 4 الزامی است گفت: از خردادماه سال آینده در صورت عدم استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر وزارت نفت نمی‌تواند سوخت استاندارد را به کشور وارد کند می‌توانیم در زمینه واردات سوخت در بحث بنزینی و دیزلی ورود کنیم تصریح کرد: اگر پول بابت واردات بنزین و سایر سوخت‌ها پرداخت نکنیم باید اعتباراتمان را به داروهای سرطانی اختصاص دهیم و این در حالی است که موضوع اول قابل بهبود بوده اما بهبود موضوع دوم امکانپذیر نیست.

وی در مورد نقش بسزای موتورسیکلت‌ها در روند آلودگی بیش از حد هوای تهران نیز اظهار کرد: تقریبا از سال 82 تردد و تولید موتورسیکلت دوزمانه ممنوع شده و هم اکنون تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی چهار زمانه هستند اما به دلیل کاربراتوری بودن سطح کیفی‌شان پایین است و به طور متوسط شش یا هفت گرم آلودگی برای هوا در پی دارند.

به گفته رشیدی ‌از نیمه دوم سال آینده سطح استانداردسازی موتورسیکلت سخت تر خواهد شد و در این زمینه تصمیم گیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه در پاسخ به برنامه ریزی‌های لازم در مورد هجوم سالیانه ریزگردها به کشور گفت: هم اکنون رئیس سازمان حفاظت محیط به همراه گروهی در عراق حضور یافتند تا با تعامل با مسئولان آن کشور در مورد جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور و مدیریت آن تصمیم گیری کنند.

سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کانون اصلی هجوم ریزگردها در عراق وجود دارد خاطر نشان کرد: زمین‌های کشاورزی رها شده و تالاب‌ها و رودهای خشک شده کانون اصلی ریزگردها هستند بنابراین امید داریم در یک تعامل دو جانبه در مورد مدیریت تهاجم ریزگردها به توافق برسیم.

رشیدی افزود: کشور عراق از نظر منابع آبی که دارای تاثیر بسزایی بر کانون‌های ریزگرد است مشکلی ندارد بلکه در مدیریت این موضوع دچار نقص است بنابراین خانم ابتکار به همراه گروهی به عراق رفته تا در زمینه مدیریت این موضوع به توافق برسند.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگیهوای تهرانوضعیت کیفیسامانه کنترل کیفیتلحظه ایگوگرد


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

3668

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

316

میهمان آنلاین

24504786

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA