تشریح وضعیت سرطانزایی پارازیت ها و دکلهای برق ، سرطان گرانترین بیماری

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد اسماعیل اکبری روز چهارشنبه در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان، گفت: در کشور 132 نفر از هر 100 هزار مرد ایرانی به سرطان مبتلا می‌شود و در زنان این شاخص 23 نفر در 100 هزار است.

وی افزود: ‌رقم ابتلا به سرطان در کشور یک پنجم آمار جهانی است. در استان‌ یزد سرطان زنان بیشترین آمار را دارد و در استان مرکزی سرطان مردان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده.

اکبری گفت: شایعترین سرطان در زنان، پستان و شایعترین سرطان در مردان، معده است اما کشنده‌ترین نوع، سرطان معده شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به پیشگیریهای انجام شده آمار ابتلای مردان به سرطان معده در حال کاهش است اما سرطانهای روده و پروستات در حال افزایش بوده و در زنان سرطانهای تخمدان و رحم در حال افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به کار گرفتن اصطلاح سونامی برای سرطان غلط است چرا که سرطانها یکدفعه ایجاد نمی‌شوند و از قبل زنگ خطر آن به صدا در آمده و در آینده هم از بین نمی‌رود با این وجود متأسفانه سرطانها سال به سال در حال افزایش هستند.

اکبری با اشاره به اینکه ایران بیشترین رشد سرطان در جهان را دارد، گفت: میزان سرطانها در کشور از دنیای غربی کمتر است اما روند رو به رشد ما از همه بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: علت این رشد به دلیل افزایش سن است چرا که عامل سن 70 درصد علت سرطانها را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که شاخص امید به زندگی در زنان از 56 به 75.5 و در مردان به 72 سال رسیده است. این به این معنی است که وارد سن سرطان شده‌ایم.

اکبری با اشاره به مطالعه‌ای که به تازگی در مورد تاثیر آلودگی هوا و رابطه آن با ابتلا به سرطان انجام داده اند، گفت: در این مطالعه بر روی زندگی افرادی تحقیق کردیم که 6 ماه از عمرشان را به دلیل شغلشان به طور ثابت در چهارراهها ساکن بودند، نتیجه این مطالعه این بود که آلودگی هوا ژن این افراد را تغییر داده است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بیماریهای قلبی - عروقی، تصادفات و حوادث، سرطانها، بیماریهای زمان تولد و ریوی 5 علت شایع مرگ و میر در کشور است و ثابت شده که آلودگی هوا مانند مصرف بیش از اندازه نمک و روغن، سرطانزاست.

اکبری به اثرات مخرب پارازیت‌ ها اشاره کرد و گفت: تاکنون ثابت نشده که موجهای الکترومغناطیسی سرطانزا باشند. این امواج اثرات مخرب دارند، باعث سردرد شده و ذهن را خسته می‌کنند اما سرطانزا نیستند.

وی گفت: امواج یون‌زا سرطانزا هستند. تاکنون مطالعات در این زمینه فقط بر روی حیوانات انجام شده البته از دو سال پیش مطالعه‌ای بر روی پارازیت‌ها انجام شد و مشخص شد که امواج با غلظت زیاد که از سوی ماهواره‌ها فرستاده می‌شوند در منازل به مقدار کمی دریافت می‌شوند و این میزان اثر سرطان‌زایی ندارد. البته طبق مطالعه جهانی دکلهای فشارقوی مانند دکلهای تلفن همراه سرطانزا بوده و زندگی در کنار آنها خطرناک است.

اکبری افزود: کودکان آماده‌ترین افراد هستند که تحت تأثیر بیماری قرار می‌گیرند، با این وجود مرگ کودکان در کشور بر اثر سرطان از کشورهای غربی کمتر است اما روند رشد مانند یکدیگر است.

وی ادامه داد: سرطانهایی که در کودکان رخ می‌دهد به دلیل عوامل اپیدیولوژیک است چرا که سرطانها بیماری ژنتیکی و ارثی نیستند بلکه با تغییر ژنتیکی حاصل می‌شوند. سرطان‌های کودکان به گونه‌ای است که 50 درصد کودکان مبتلا در کشور بر اثر آن می‌میرند در حالی که در دنیا 30 درصد است.

اکبری گفت: هزینه‌های سرطان بسیار زیاد است بطوریکه 6 میلیارد دلار سالانه هزینه مستقیم سرطان می‌شود که البته این هزینه‌ها به جز هزینه زیرمیزی، اسکان و حمل و نقل بیمار و خانواده آنهاست.

اکبری ادامه داد: در سرطان به طور متوسط 80 درصد هزینه‌ها از جیب پرداخت می‌شود به طور طبیعی 4.6 درصد افرادی که بیمار می‌شوند به زیر خط فقر می‌روند و 10 درصد بیماران وارد وضعیت اقتصادی فلاکت‌بار می‌شوند که در سرطان‌ها این آمار دو برابر است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گرانترین بیماری در تشخیص و درمان، سرطان است و باید کار حاکمیتی کرد و ضمن توانمند کردن مردم، زمینه آن را نیز فراهم کنیم به طوری که ایمن کردن غذا کار مردم نیست و باید از طریق حاکمیت دنبال شود.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseدکل های برقپارازیت هاسرطان زاییامواج مخربسرطان معدهسردرد


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1658

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

3

میهمان آنلاین

24495669

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA