معاون دبیرکل سازمان ملل: ایران از اولین کمک‌کننده‌ها به برنامه جهانی غذاست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه جهانی غذا بزرگترین سازمان بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است که سالانه به بیش از 90 میلیون نفر در 80 کشور دنیا کمک غذایی می‌رساند. این سازمان در ایران هم فعالیت دارد و در یک سفر دو روزه، آرتارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به ایران آمد تا در جریان وضعیت مهمانشهرهای پناهندگان که سالهاست تحت پوشش کمک‌های غذایی برنامه جهانی غذا هستند، قرار بگیرد.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد که از مهمانشهر شهید ناصری (اردوگاه افاغنه) ساوه دیدار کرد، با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین کمک‌کنندگان به میلیون‌ها مهاجر خارجی است که فعالیت‌هایش در سطح بین‌الملل کم‌‌نظیر است، گفت: در اردوگاه افاغنه شهرستان ساوه نکات قوت و ضعفی وجود دارد که باید در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط منفی تلاش شود.

او همچنین دیروز در نشستی که با خبرنگاران داشت، به موضوعات مختلفی درباره وضعیت تغذیه پناهندگان در ایران، اولویت‌های برنامه جهانی غذا و برنامه‌ها و اهدافی که این سازمان در نظر دارد اشاره کرد.

کازین بعد از بیان این که برنامه جهانی غذا (wfp) توانسته به دولت‌ها در بلایای طبیعی کمک کند، گفت: از طرف بخش خصوصی حمایت‌های زیادی از این برنامه صورت می‌گیرد و دفتر منطقه‌ای ما همچنان تلاش می‌کند تا یک مکانیزم تجمیع منابع مالی داشته باشد اما این دغدغه خاطر را در ایران داریم که هنوز این برنامه‌ها ناکافی است.

آواره‌های سوری در شرایط بدی هستند

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آوارگان سوری گفت: آواره‌های سوری در شرایط بدی هستند. ما برای نجات گرسنگان و آواره‌هایی که داخل یا خارج از سوریه هستند اقداماتی را انجام داده‌ایم.

او با اشاره به 4.5 میلیون نفر آواره داخل سوریه و بیش از 1.5 میلیون نفر در پنج کشور همسایه گفت: ما در نظر داریم تمام افراد قربانی این قضیه را پوشش دهیم و در حال ادامه رسیدگی به وضعیت آنها هستیم و با این که به اردوگاه یرموک هم رسیدگی کردیم اما معتقدیم هنوز باید کارهای بیشتری انجام شود.

مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت غذا در سایر کشورهای درگیر جنگ و همچنین کشورهای افریقایی و وضعیت کمبود غذا در این کشورها گفت: ما 100 میلیون نفر را در دنیا تامین می‌کنیم و در این راه جامعه جهانی و به ویژه بخش خصوصی به ما کمک فراوانی می‌کنند.

ایران در برآوردن نیازهای پناهندگان فعال است

او درباره وضعیت اردوگاه‌های پناهندگان در ایران هم گفت: ایران در برآوردن نیازهای پناهندگان فعال است و نه تنها از نظر تغذیه بلکه از نظر بهداشت و سلامت و آموزش دادن به آنها هم اقدامات موثری را انجام داده است.

کازین با اشاره به این که در این اردوگاه‌ها فردی را ندیده که از گرسنگی رنج ببرد، گفت: اما این را هم باید در نظر بگیریم که این مساله یک موضوع چالشی است ضمن این که ما فعلا فقط سه درصد جمعیت پناهندگان را پوشش می‌دهیم.

معاون دبیر کل سازمان ملل در پاسخ به خبرآنلاین درباره روش‌های توانمند کردن زنان برای مبارزه با گرسنگی که در برنامه جهانی غذا هم به آن اشاره شده، گفت: با توانمند کردن زنان و دختران می‌توان به میزان زیادی از تعداد گرسنگان جهان کم کرد. ما به زنان کمک می‌کنیم که در شرایط مختلف بتوانند توانمند شده و مسئولیت خودشان را در برابر تامین غذا به عهده داشته باشند. به عنوان مثال در یک منطقه به زنان آموزش دادیم که وقتی شوهرشان به جنگ می‌رود چطور بتوانند تامین منابع غذایی را انجام دهند و از گرسنگی خود و فرزندانشان جلوگیری کنند.

ایرانیها سخاوتمندند

او در پاسخ به این که در حال حاضر بیشترین تمرکز برنامه جهانی غذا روی مردم کدام منطقه است هم پاسخ داد: هدف امروز ما سوریه است و حتی بعضی کشورها از ما خواسته‌اند تا از بعضی برنامه‌های معمول در این کشورها صرف نظر کرده و کمک بیشتری به سوریه برسانیم. اما به طور کلی سعی میکنیم به تمام کشورها کمک کنیم و برنامه‌هایی برای بیش از 80 کشور جهان داریم و در سال 2013 بیش از 90 میلیون نفر را تحت پوشش قرار دادیم.

او ضمن اشاره به این که تمام کمک‌هایی که به این سازمان صورت می‌گیرد داوطلبانه است و این سازمان طلبی از هیچ کشوری ندارد، گفت: ما هر سال از کشورها می‌خواهیم در صورت تمایل به ما کمک کنند و جامعه بین‌المللی کمک‌های زیادی به ما انجام می‌دهد و این به معنای آن نیست که آنها به ما بدهکارند.

کازین همچنین به سخاوتمندی ایرانی‌ها هم اشاره و تاکید کرد: ایرانی‌ها از اولین کشورهایی هستند که در مواقع بحرانی به برنامه جهانی غذا کمک می‌کنند. در طوفان سهمگین هایان که مناطق وسیعی از فیلیپین را ویران کرد اولین کمک‌ها از طرف بخش خصوصی و مردم ایران به ارزش بیش از 150 هزار دلار ارسال شد.

 

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseبرنامه جهانی غذاسازمان مللآوارگان سوریهپناهندگانایرانکمک


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1684

میهمان آنلاین

24555580

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA