با نمک هایی که زودتر می میرند

هادی معیری نژاد: این تحقیق که توسط انجمن قلب ایالات متحده آمریکا انجام شده است و نتایج آن توسطهافینگتون پست منتشر شده است ، بر این نکته تاکید دارد که 75 در صد از مردم دنیا هر روز بیشتر از میزان لازم نمک مصرف می کنند

به طور خاص در سال 2010، مردم در سراسر جهان نزدیک به 4000 میلی گرم نمک در روز مصرف کردند، که تقریبا دو برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی (کمتر از 2000 میلی گرم نمک در روز) و نزدیک به سه برابر توصیه انجمن قلب آمریکا (کمتر از 1500 میلی گرم نمک در روز) است.

این تجزیه و تحلیل شامل 187 کشور و 247 نظر سنجی مجزا در مصرف نمک بین سال های 1990 و 2010 است . از این کشورها، در 181 کشور مصرف سدیم روزانه بالاتر از حد مجاز است.

ساکنان برخی از کشورها مصرف نمک کمتری نسبت به دیگران دارند ، به عنوان مثال، ساکنان کنیا و مالاوی حدودا 2000 میلی گرم نمک در روزمصرف می کنند، در حالی که مردم در ایالات متحده حدود 3600 میلی گرم نمک در روز مصرف می کنند. در همین حال، مردم در قزاقستان حدود 6000 میلی گرم نمک در روز (بیشتر از همه کشورهای در تجزیه و تحلیل) می خورند و مردم در جزیره موریس و ازبکستان فقط کمی کمتر از 6000 میلی گرم نمک در روز مصرف می کنند.

دکتر سامان فهیمی محقق اصلی این تحقیق، دانشمند مدعو در گروه اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد ، در بیانیه ای گفت. "ما امیدواریم که یافته های ما بر دولت ها برای توسعه مداخلات بهداشت عمومی برای کاهش سدیم تاثیر بگذارد."

در مطالعه دیگری هم که توسط انجمن قلب آمریکا، دانشکده پزشکی هاروارد و محققان بریگهام و بیمارستان زنان آمریکا ارائه شد مصرف بیش از حد نمک است با 2.3 میلیون مرگ ناشی از عوارض مربوط به قلب در سال 2010 در ارتباط است.

این یافته ها بر اساس 247 نظر سنجی در مصرف نمک بین سال های 1990 و 2010، و همچنین تجزیه و تحلیل از 107 آزمون قبلی که اثر نمک بر فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان دریافتند که برخی از کشورها مرگ و میر بیشتری در ارتباط با مصرف نمک روی می دهد ، از جمله اوکراین، روسیه و مصر . کشورهای با کمترین مرگ و میر مرتبط با مصرف نمک هم قطر، کنیا و امارات متحده عربی بوده است.

همانطور که برای ایالات متحده، 429 مورد مرگ از هریک میلیون نفر به خاطر مصرف بیش از حد نمک بوده است.

اقدامات ملی در جهت کاهش مصرف نمک می تواند از مرگ و میر میلیونها نفر در جهان جلوگیری کند. این جمله را دکتر داریوش مظفریان محقق و مدیر برنامه در آکادمی قلب و عروق و اپیدمیولوژی و دانشیار پزشکی و اپیدمیولوژی در دانشگاه بریگهام و دانشکده پزشکی هاروارد در بیانیه ای گفت.

مصرف نمک در ایران

در ایران مصرف نمک تابع الگوهای غلط تغذیه است متاسفانه از کودکی ذائقه ما ایرانیان را با شوری و ترشی اخت می کنند و ما حتی در مصرف میوه هایی مثل خیار و مرکبات از نمک استفاده می کنیم.

ضمن آنکه وجود نمک پاش سر سفره و حرمت نان و نمک و این اعتقادات سنتی بر مصرف بیش از حد نمک هم صحه می گذارد به نحوی که بسیاری از ما ایرانیان هنگام صرف غذا حتی اگر غذا مزه مناسبی هم داشته باشد باز هم طبق عادت مالوف نمک می پاشیم.

هم اکنون سرانه مصرف نمک در کشور هفت تا 10 گرم در روز است درحالیکه مصرف روزانه دو تا سه گرم نمک کافی است این از بسیاری از کشورهای جهان در تحقیق فوق الذکر هم بالا تر است.

بیش از حد بودن سرانه مصرف نمک در کشور موجب شده است تا کارخانه های تولید نمک از ید کمتری در نمک ها استفاده کنند.

اگر سرانه مصرف نمک در کشور کاهش یابد، کارخانه های تولید نمک، ید بیشتری به نمک اضافه می کنند که برای سلامتی بدن نیز مفید است.

ضمن آنکه پرفشاری خون مرضی بسیار شایع در ایران است وتقریبا هیچ تبلیغ ضد نمک در سطح شهرها ، رستورانها و مراکز بهداشتی دیده نمی شود.

 

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمصرف نمکمرگ و میرعاملایرانانجمن قلبمصرف بالاآمریکاکنیا


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

3439

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

294

میهمان آنلاین

24491936

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA