کشته شدن هفتمیین پلنگ در سال جاری، تولید سرب در 3000 واحد صنعتی آلاینده

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

توضیحات ابتکار درباره حکم اعدام محیط‌بان دنا

در اولین روز از هفته جاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از انتشار خبری درباره قطعی شدن حکم اعدام محیط‌بان دنایی، گفت: : خبر انتشاریافته کامل نیست.
معصومه ابتکار افزود: انتشار کامل اخبار مربوط به مشکلات حقوقی و قضایی می‌تواند به ضرر محیط‌بان باشد. سازمان با تمام توان در سطوح مختلف وارد موضوع شده و اینجانب هم رایزنی و پیگیری‌هایی در سطح عالی داشته‌ام.
وی اظهار داشت: راه حل این مسائل که متأسفانه به دلایل مختلف رخ داده پس از حضور و دفاع قوی در فرآیند قضایی، جلب رضایت اولیای دم است و طرح رسانه‌ای و ایجاد جریان شبکه اجتماعی در این مرحله می‌تواند به ضرر این موضوع تمام شود.

هنوز علت آلودگی هوای اهواز مشخص نشده است

در این روز مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: هنوز علت آلودگی هوای اخیر خوزستان مشخص نشده است.

احمدرضا لاهیجان زاده اظهار داشت: در پی بارندگی های اخیری که در شهرهای استان خوزستان صورت گرفت، مشکلات تنفسی برای مردم منطقه به وجود آمد و بسیاری از مردم به مراکز درمانی مراجعه کردند.
مدیرکل محیط زیست استان خوزستان درخصوص اسیدی بودن باران های اخیر در اهواز نیز افزود: در حال حاضر آزمایشات مختلف توسط کارشناسان در حال انجام است تا علت اصلی این آلودگی ها و مشکلات ایجاد شده برای مردم منطقه را اعلام کنند.


راه‌اندازی پاسگاه و کمربند حفاظتی در گلوگاههای اصلی جنگلهای شمال

روز شنبه همچنین، معاون سازمان جنگلها از راه اندازی پاسگاه و کمربند حفاظتی در تمام گلوگاههای اصلی جنگلهای شمال تا پایان سال جاری خبر داد.
محمد تقی عموزاده با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه کشاورزان و حاشیه نشینان جنگلها و اراضی ملی کشور از روشهای مختلف برای خشکاندن و در پی آن قطع و قاچاق درختان جنگلی استفاده می کنند ضرورت حفاظت بیشتر از این مناطق به شدت احساس می شود.
به گفته وی، به دلیل ضعف قوانین هنوز در بسیاری موارد تفکیک اراضی ملی از اراضی مردم با چالش مواجه است بنابراین در بسیاری از موارد مردم برای تصرف و تجاوز به اراضی ملی سعی می کنند با روشهای مختلف پوشش گیاهی این مناطق را حذف و به تدریج اراضی خود را گسترش دهند. عموزاده کت زنی را متداولترین روش کشاورزان برای از بین بردن درختان عنوان کرد و افزود: در این روش پوست دور درخت کنده می شود و پس از مدتی به دلیل خشک شدن آوندها دیگر عملیات رشد و نمو درختان انجام نمی شود و کل آن نابود می شود.
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها تصریح کرد البته روش های دیگری به عنوان مثال اسید پاشی بر تنه برای خشکاندن و قاچاق درختان در برخی مناطق مانند جنگل نور گزارش شده و با وجود اینکه مسئولان منطقه آن را تأیید نکرده اند سازمان جنگلها آن را پیگیری می کند و به همین دلیل احداث پاسگاه حفاظتی در ورودی روستای افراسیاب کلا در جنوب پارک جنگلی نور از اولویتهای نخست سازمان جنگلها است.
وی افزود: کمبرند حفاظتی انواع مختلفی دارد که کاربردی ترین نوع آن حفر کانال بین اراضی ملی و اراضی مردم است که در مناطق بحرانی تصرف و قاتچاق در جنگلهای شمال از این روش استفاده می کنیم.
عموزاده ایجاد نوار سبز با استفاده از درختان سوزنی برگ بین اراضی ملی و اراضی مردم را یکی دیگر از روشهای حفاظتی دانست که می تواند در کاهش تصرف و قاچاق درختان در سایر گلو گاهها موثر واقع شود.

فرود ۱۷۰ درنای خاکستری در حاشیه هریرود

در این روز رئیس اداره محیط زیست تایباد از فرود ۱۷۰ درنای خاکستری و شمار زیادی غاز پیشانی سفید برای زمستان گذرانی در عرصه های طبیعی این شهرستان خبر داد.
محمد مظلوم پناه در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: اراضی حاشیه هریرود در شهرستان تایباد بهترین زیستگاه درنای خاکستری در حوزه خراسان رضوی و جزء محدود زیستگاه های زمستان گذران این گونه با شکوه و ارزشمند در سطح کشور است.
رییس اداره محیط زیست تایباد با بیان اینکه  این پرنده تنها یکبار در تمام عمر طولانی خود جفت انتخاب می‌کند و تمام عمر به جفت خود وفادار می‌ماند از شهروندان تایبادی تقاضا کرد:  به منظور حفاظت از این پرندگان مهاجر ارزشمند که میهمان ما هستند با محیط زیست شهرستان همکاری کنند.

شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل آلودگی هوای پایتخت را حل کند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس آلودگی هوا را یک مشکل فرابخشی دانست و گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند این معضل را مدیریت کند.
روز یکشنبه کمال الدین پیر موذن در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر اینکه مدیریت یکپارچه شهرداری راه حل معضل الودگی هوای پایتخت است، افزود: اگر مدیریت شهری در کشور ما هم مانند کشورهای پیشرفته بود شاید قادر بود مشکل آلودگی هوا را به تنهایی حل کند اما در حال حاضر شهرداری چنین توانی ندارد.
به گفته وی، مشکل آلودگی هوای پایتخت یک معضل فرابخشی است و مهمترین ارگانهایی که نقش کلیدی در حل این معضل دارند، وزارت نفت و صنایع هستند.
به اعتقاد پیر موذن، معضل آلودگی هوا  مسئله ای است که تنها با ورود و اعمال مدیریت رئیس جمهور و همکاری تمام قوا امکان پذیر است و حتی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست که اختیاراتش در تعامل و اعمال فشار بر دیگر دستگاهها بسیار بیشتر از شهردار است، نمی تواند به تنهایی این مشکل را حل کند.
وی به پیشنهاد شهردار تهران در خصوص تدوین طرح جامع جداگانه برای کاهش آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد با توجه به آلودگی بالای پایتخت و آماری که در خصوص افزایش مرگ و میر مردم تهران به دلیل آلودگی هوا اثبات شده، مثبت به نظر می رسد.

تیراندازی شکارچیان متخلف به سوی محیطبانان این بار در لرستان

در این روز مدیرکل محیط زیست لرستان از درگیری مسلحانه شکارچیان متخلف با محیط بانان استان خبر داد.
محمدحسین بازگیر افزود: ماموران اجرایی این اداره کل در ارتفاعات حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد (فره کش– تنگ مرو)، درحین گشت و کنترل، متوجه شلیک گلوله شده که با دوربین کشی چندین نفره به ارتفاعات منطقه، دو نفر شکارچی را مشاهده میکنند.
وی اضافه کرد: این افراد هرکدام یک قبضه اسلحه شکاری در دست داشته و در حال شلیک به سمت بز و کلهای وحشی در سطح ارتفاع منطقه بودند.
مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: در این تعقیب و گریز، بر اثر تیراندازی با اسلحه ژ-3 به مأموران، یکی از محیط بانان به نام چنگیز نیازی در این درگیری زخمی شد و یکی از شکارچیان با اسلحه ژ-3 متواری و شکارچی دیگر با اسلحه ام-یک دستگیر شد.
وی با اشاره به این که پرونده این متخلفان به همراه کشفیات انجام شده جهت سیر قانونی به مراجع قضایی تحویل شده است از شناسایی شکارچی متواری خبر داد و گفت: تلاش برای دستگیری این فرد با دستور مقام قضایی ادامه دارد. همچنین مکاتبات لازم جهت ابطال مجوز سلاح ام-یک فردشکارچی در دستورکار قرار گرفته است.

تولید سرب در 3 هزار واحد صنعتی آلاینده

روز دوشنبه عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست از تولید سرب در سه هزار واحد آلاینده هشت شهر صنعتی خبر داد و گفت: در گذشته نیروی انتظامی مسئول جلوگیری از تردد خودروهای دودزا بود ولی درحال حاضر در مورد این خودروها اقدامی نمی‌شود.
کمال الدین پیرموذن در تشریح دلایل آلودگی هوای تهران و برخی کلان‌شهرها افزود: سرب ناشی از سوخت خارج شده تمام خودروها و واحد‌های آلاینده یکی از عوامل آلودگی هوا در کشور است به طوریکه حدود سه هزار واحد آلاینده در سطح هشت شهر صنعتی کشور سرب تولید می‌کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم مسئله ورود ریزگردها به کشور را به عنوان عامل دیگر تشدید آلودگی هوا دانست و افزود: از طرف دیگر قرار بود 6 پالایشگاه تولید بنزین بدون بنزن یعنی همان بنزین یورو 4 افتتاح شود که تنها دو پالایشگاه افتتاح شده است. بنابراین وزارت نفت و دولت یازدهم باید همت لازم برای بهره‌برداری این چهار پالایشگاه را به کار گیرند.
وی ابراز امیدواری کرد: در پی کاهش تحریم‌ها خودروها به یورو 4 تجهیز شود و با این توافقات بتوانیم مالچ‌پاش‌ها را از کشورهای اروپایی جذب کنیم تا شاهد رفع محدودیت در مبارزه با ریزگردها و کاهش آلودگی هوا باشیم.
نماینده مردم اردبیل در تبیین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا گفت: در راهکاری فوری و کوتاه‌مدت باید برای تمام ماشین‌آلات، کانورتور و کاتالیست نصب شود و کارخانجات آلاینده ملزم به نصب فیلتر شوند. همچنین اگر لازم است بنزین یورو4 وارد کنند چون این موضوع با جان انسان‌ها مرتبط است.
این عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه طبق آماری حدود 2900 تا 4000 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند، گفت که این آمار تکان‌دهنده خود موید این است که باید فکری فوری برای جلوگیری از این مرگ خاموش کرد.

فرصت 24 ساعته برای نجات دوقلاده از با ارزش‌ترین گونه‌های نادر پلنگ کشور

سه شنبه هفته جاری مدیر دیده بان حقوق حیوانات اعلام کرد: کمپین دوستدارن حیات وحش از صبح امروز تلاش برای یافتن توله پلنگ های شیر خواری را که شب گذشته مادرشان در اثربرخورد با خودرو در جاده همجوار منطقه حفاظت شده سفید کوه در خرم آباد کشته شد آغاز می کنند.
شهرام امیری شریفی با بیان این مطلب افزود: تا کنون 11 نفر برای جستجو در منطقه به منظور یافتن توله پلنگهای سرگردان در زاگرس داوطلب شده اند.
به گفته وی، در بررسی هایی که کارشناسان محیط زیست بر جسد ماده پلنگ کشته شده انجام دادند متوجه شدند که در سینه های این پلنگ ماده شیر وجود دارد بنابراین دارای توله های شیرخوار است و با توجه به اینکه در حال حاضر 24 ساعت از کشته شدن پلنگ مادر می‌گذرد احتمال دارد که توله های این گونه ارزشمند همچنان زنده باشند.
امیری شریفی اظهار داشت: بررسی های کارشناسان محیط زیست نشان می دهد که توله‌های این پلنگ که با در نظر گرفتن جمیع جوانب احتمالاً دو قلاده هستند در حال حاضر به سنی رسیده اند که فقط شیر خوار نیستند و ممکن است فشار گرسنگی آنها را مجبور کند لانه امن خود را ترک کرده و به دنبال غذا در منطقه با خطراتی همچون تصادف، شکار، حمله سگهای ولگرد و یا گرک و شغال مواجه شده و از بین بروند.

مدیر دیده بان حقوق حیوانات تصریح کرد: البته احتمال دارد که این توله‌ها به دلیل نیافتن غذا حداکثر تا 48 ساعت دیگر جان خود را از دست داده و مرگ نهمین پلنگ در سال جاری را رقم بزنند.

رشد اعتبار محیط زیست در لایحه بودجه

در این روز معاون حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست گفت: دولت یازدهم در سال جاری با وجود سیاست کاهش بودجه در بخشهای مختلف اعتبار سازمان محیط زیست را کاهش نداد.
سید محمد مجابی با بیان این مطلب افزود: دولت یازدهم در راستای شفاف شدن بودجه و قابلیت اجرا در لایحه بودجه سال جاریدر بیشتر بخشها اعتبار دستگاهها را کاهش داده اما اعتبارات سازمان محیط زیست در سال جاری نه تنها کاهش نداشته بلکه در بخش های مختلف نسبت به سال گذشته رشد هم داشته است.
به گفته وی، این رشد شامل اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی ردیف درآمد هزینه ها و سایر بوده است.
مجابی اظهار داشت: رشد بودجه سازمان محیط زیست اگرچه اندک است و هنوز هم پاسخگوی نیاز های سازمان نیست اما در شرایط فعلی و با توجه به کاهش بودجه در سایر بخش های دولت نشان دهنده نگاه زیست محیطی دولت یازدهم است.

کاهش تعرفه واردات خودروهای پاک

روز سه شنبه جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا درسازمان حفاظت محیط زیست باحضورسعیدمتصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست،مدیران حمل ونقل وترافیک وکمیته کاهش آلودگی هوای شهرداری تهران، نمایندگان سمن های زیست محیطی،نماینده وزارتخانه های نفت وصنعت ومعدن تشکیل شد.
کاهش تعرفه واردات خودروهای پاک، کنترل آلودگی از منبع و تغییر سوخت نیروگاه بعثت تهران ازمهمترین مصوبات جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به پیشنهاد مطروحه در کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران مبنی بر ساماندهی سرویس ادارات و مدارس با محوریت شهرداری، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران نسبت به بررسی موضوع و ارائه گزارش برای جلسه آینده اقدام کند.

ضرورت تدوین طرح گردشگری سازگار با محیط زیست برای آشوراده

در این روز معاون اول رییس جمهور با اشاره به استعدادها و ظرفیت‌های گردشگری منطقه آشوراده، بر لزوم تدوین یک طرح مطالعاتی جامع برای استفاده بهینه و توسعه گردشگری در این منطقه تأکید کرد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه «تأسیس منطقه گردشگری آشوراده» اظهارداشت: حساسیت‌های زیست محیطی موجود در منطقه آشوراده ایجاب می‌کند پیش از هر اقدام عملی و جذب سرمایه‌گذار، ابتدا مطالعه‌ای دقیق و علمی انجام شود تا طرحی قابل اجرا و سازگار با محیط‌ زیست و ویژگی‌های این منطقه فراهم شود.

8 هزار تاکسی پیکان فرسوده عامل تشدید آلودگی هوای پایتخت

روز چهارشنبه نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت: مشکل آلودگی هوای پایتخت تنها با یک مدیریت یکپارچه که اختیار اجرایی تام داشته باشد قابل حل است.
مهرداد بائوج لاهوتی در واکنش به پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر واگذاری مدیریت یکپارچه الودگی هوای پایتخت به شهرداری تهران اظهار داشت: مهم نیست مدیریت واحد آلودگی هوای پایتخت به عهده چه دستگاهی باشد اما هرچه سریعتر باید اتفاق بیافتد. اما این مدیریت یکپارچه به هر دستگاه و یا  ارگانی که واگذار می شود باید اختیارات اجرای تام هم به آن دستگاه داده شود تا توان مقابله با واحد های متخلف را داشته باشد.

لاهوتی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 8 هزار تاکسی پیکان فرسوده در سطح پایتخت تردد می کند افزود: مسئولان دائم بر رعایت نشدن استاندارد یورو 4 در خودروها مانور می دهند در حالیکه  هنوز هم پیکان و موتوسیکلت که از منابع مهم آلودگی هوا هستند و تقریبا 4 برار خودرو های یورو 2 آلودگی تولید می کنند به وفور در خیابانهای پایتخت تردد می کنند.
نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در پاسخ به اینکه بسیاری از کارشناسان سوخت و خودروی غیر استاندارد را عامل اصلی الودگی هوا می دانند ایا  شهرداری به تنهایی توان متقاعد کردن این دستگاهها برای اجرای استاندارد ها را دارد تصریح کرد: به هر حال با توجه به اینکه تنها مدیریت واحد چاره حل معضل آلودگی هواست باید این مدیریت به هر دستگاهی که سپرده می شود چه شهرداری چه محیط زیست اختیارات کامل اجرایی هم به ان واگذار شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اثبات مرگ مستقیم بیش از 3 هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا زمان آن رسیده است که فردی در حد رییس جمهورو یا معاون وی با توان اجرا و قدرت دستور به دیگر دستگاهها وارد عمل شده و با مدریت اجرایی واحد متولی رفع این معضل شود.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseهفتمین پلنگکشتهتولید سرب3000 واحد صنعتیاعدام محیط بانانآلودگی هواجنگل های شمالدرنای خاکستریتاکسی فرسوده


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3998

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

228

میهمان آنلاین

24498009

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA