شرایط بهبود کار قالیبافان و کارگاه‌های قالی‌بافی

یک کار‌شناس بهداشت حرفه‌ای در مرکز بهداشت شهرستان آوج (از توابع قزوین) به تشریح شرایط بهبود کار قالیبافان و کارگاه‌های قالی‌بافی پرداخت.

به گزارش دریافتی ایلنا، «عبدالعلی اسفندیاری» در نشست آموزشی «بررسی بیماری‌ها و مخاطرات ناشی از عوامل زیان آور در محیط کار قالی بافی» با تاکید بر اینکه در کارگاه‌های قالی بافی نباید از کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال بویژه دختران استفاده شود، گفت: ساعات کار طولانی، شرایط نامطلوب محیط کارگاه قالیبافی از نظر روشنایی، تهویه نامطلوب و وضعیت ارگونومیکی نامناسب بدن و ابزار کار از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی پیش روی این گروه از شاغلان است.

اسفندیاری، ورم کردن مفاصل انگشتان در اثر گرفتن تار‌ها با دست و جلو کشیدن و گره زدن خامه به آن‌ها، سیاه زخم و ناراحتیهای پوستی و ریوی در اثر تماس با پشم و استنشاق ذرات گرد و غبار، اختلالات بینائی ناشی از توجه همیشگی بافنده به نقطه بافت یا گره و یا امکان بردن نخهای قالی به دهان و ایجاد مسمومیت بوسیله رنگ‌های شیمیائی را از جمله بیماری‌های ناشی از کار در قالی بافی‌ها ذکر کرد.

این کارشناس بهداشت حرفه‌ای، با اشاره به نحوه پیشگیری از بیماری‌های شغلی در بین قالی بافان بر در نظر گرفتن پنجره با نورگیر سقفی جهت استفاده از روشنائی نور خورشید و استفاده از روشنائی مصنوعی تاکید کرد و افزود: جهت تامین نور کارگاه‌های قالی بافی باید از نور طبیعی استفاده شود و برای تامین نور مصنوعی مخلوطی از لامپ‌های مهتابی و حبابی استفاده شود و لامپ‌های نصب شده نیز نباید در میدان دید قالیباف قرار گیرد و باعث خیرگی و خستگی چشم شود.

کار‌شناس بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت شهرستان آوج، همچنین به رعایت میزان ساعات کار (هشت ساعت در روز) با داشتن استراحت‌های کوتاه مدت در بین قالی بافان تاکید کرد.

 

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکارگاه های قالیبافیتامین نور کافیعوامل زیان آورمحیط کارساعات کار طولانیتهویه نامناسب


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4178

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24480348

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA