ظرف 3 سال می‌توان تمام پسماندهای کشور را مدیریت کرد

فرهاد پورسخا در گفت‌و گو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: اکنون بیش از 20 میلیارد تومان در سال برای مدیریت پسماند اختصاص داده نمی‌شود در حالی که تا 300 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا اجرای کامل قانون مدیریت جامع پسماندهای کشور محقق شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی، ضوابط و آیین نامه‌های بسیاری برای مدیریت پسماندهای کشور وجود داشته که به قدر کافی روشن و صریح است و تنها شاید دو سه تا از آیین نامه‌ها نیازمند اصلاح باشند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: البته لازم است قانون در جاهایی پررنگ تر اجرا و الزاماتی برای موارد خاص در نظر گرفته شود. به عنوان مثال یکی از مسائل و گرفتاریها در سطح کشور ریزش پسماند در معابر و جاده‌ها است که در این زمینه باید برای شهروندانی که قانون را رعایت می‌کنند در پرداخت عوارض امتیازاتی در نظر گرفته شود. همچنین قانون باید آنقدر صراحت داشته باشد که برای افرادی که به طور مستمر ریزش پسماند دارند جریمه‌هایی دیده شود.وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر وضعیت مدیریت پسماند کشور نسبت به آلودگی‌های دیگر بسیار بهتر است اگرچه که هنوز به ایده آل‌ها دست نیافته‌ایم.

95 درصد پسماندهای کشور به صورت مکانیزه جمع آوری می‌شوند

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 95 درصد پسماندهای کشور به صورت مکانیزه جمع‌آوری می‌شوند، افزود: در حال حاضر به جز دو استان مازندران و گیلان در تمام استان‌های کشور جمع آوری پسماندها به صورت کامل انجام می‌گیرد.

پورسخا ادامه داد: در بخش امحای پسماندها نیز که تا چند سال گذشته روش مشخص و عملیاتی قابل اطمینان نداشتیم، امروز سناریوهای مختلفی را در دست داریم که بر اساس آن بخش قابل توجهی از پسماندها امحا و مدیریت می‌شوند.

وی با اشاره به بومی‌سازی مدیریت پسماند در کشور اظهار کرد: اکنون در 10 استان و کلان شهر کشور شامل تبریز، اصفهان، شیراز، تهران، ارومیه، قزوین، کرمانشاه، اهواز و استان گلستان پسماندها به طور کامل مدیریت و امحا می‌شوند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تبدیل پسماند عادی به کود کمپوست مهم ترین سناریو در مدیریت پسماند است، افزود: در حال حاضر استاندارد کمپوست ها تهیه شده و بسیاری از شهرها اقدامات لازم را برای تبدیل پسماند به کمپوست انجام داده‌اند.

پورسخا با بیان اینکه مجلس و دولت باید برای تامین اعتبار اجرای قانون جامع مدیریت پسماند همکاری کنند افزود: سال گذشته از وزارت کشور این موضوع را مطالبه کردیم. علاوه بر آن در حال حاضر دانش بومی شده و در بسیاری از شهرهای کشور طرح‌های مدیریتی پسماند به نتیجه رسیده است.

استقرار ریجکت سوز پسماندهای شهر تهران تا پایان امسال

استان‌های شمالی در اولویت نصب دستگاه‌های زباله سوز

وی با اشاره به مدیریت 100 درصدی پسماندها در شهر تهران اظهار کرد: تنها بخشی که باقی مانده گاز متان و تولید شیرابه است که با استقرار دستگاه‌های ریجکت سوز تا پایان سال این مشکل نیز حل خواهد شد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای شهرهای شمالی نیز که در زمینه مدیریت پسماند با مشکل مواجه هستند در چند نقطه برنامه‌های جدی در دست داریم و این استان‌ها در اولویت‌ نصب دستگاه‌های زباله سوز هستند.

پورسخا ادامه داد: اکنون در قائمشهر، احداث کارخانه زباله سوز رو به اتمام بوده و در بهشهر نیز ساخت کارخانه کمپوست تمام شده است در شهرهای رشت و نوشهر نیز قرارداد استقرار دستگاه زباله سوز امضا شده و شورای این دو شهر و شهرداری‌هایشان به شکلی جدی این موضوع را دنبال می‌کنند.

به گفته وی، ‌در حال حاضر بندر انزلی نیز مجهز به کارخانه تبدیل پسماند به کود کمپوست است.

وی تاکید کرد: در شهرهای شمالی نیازمند یک مدیریت یکپارچه و محکم هستیم ا تمام این شهرها با توجه به جنبه توریستی که دارند هرچه سریعتر به سیستم‌های مدیریتی پسماند مواجه شوند.

مدیریت پسماندهای ویژه اتمی تنها در حیطه وظایف سازمان انرژی اتمی است

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت پسماندهای ویژه اتمی تنها در حیطه وظایف سازمان انرژی اتمی بوده و طبق قانون دیگر سازمان‌ها ارتباطی با آن ندارند.

پورسخا با بیان اینکه بزرگترین سایت امحای پسماندهای ویژه در اصفهان آماده بهره برداری است افزود: این سایت، بزرگترین سایت مدیریت پسماندهای ویژه در کل خاورمیانه محسوب می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستHSEمدیریت پسماندقانون مدیریت جامعمکانیزهجمع آوریکمپوستریجکت سوززباله سوزپسماند ویژه اتمی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1548

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

6

میهمان آنلاین

24495559

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA