رییس سازمان محیط زیست: دبیرخانه کنوانسیون خزر به یکی از کشورهای منطقه منتقل شود

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر معصومه ابتکار با سخنرانی در مراسم دهمین سالگرد امضای کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) گفت: از طرف دکتر روحانی حمایت و پشتیبانی خود را از اجرای تعهدات کنوانسیون تهران و همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران برای هر چه بهتر اجرا شدن کنوانسیون اعلام می‌کنم و امیدواریم در جلساتی که با سران کشورهای عضو در این خصوص برگزار می‌شود، روسای این کشورها از تعهدات این کنوانسیون حمایت کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بزرگداشت دهمین سال عملیاتی شدن این کنوانسیون نقطه عطفی برای توجه هر چه بیشتر به مساله حفظ دریای خزر باشد، افزود: طی این سال‌ها در ساختار کنوانسیون و در پیشبرد الزامات اولیه کنوانسیون اقدامات زیادی صورت گرفته و از جایگاه بهتری نسبت به گذشته در خصوص جایگاه حقوقی و اجرایی برخوردار شده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جا دارد نگاه ویژه‌ای نسبت به اقدامات سازمان‌های مردم نهاد، رسانه‌ها و جوامع محلی نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای ساحلی دریای خزر داشته باشیم و نسبت به اقداماتی که در خصوص حفظ محیط‌ زیست منطقه انجام داده‌اند، از آنها تشکر کنیم.

ابتکار با بیان اینکه مباحث مطرح شده در این جلسه نشان‌دهنده این است که به ساز و کار مناسبی در این کنوانسیون دست یافته‌ایم، گفت: با وجود آنکه ساختمانی آماده کردیم تا عملیات اجرایی را مدیریت کنیم، اما برخی مسائل در ساختار کنوانسیون باید مشخص شوند که مهم‌ترین آن انتقال دبیرخانه به یکی از کشورهای منطقه است تا از داخل مدیریت درست اعمال شود. مساله با اهمیت دیگر تصویب دو پروتکل الحاقی این کنوانسیون است که امیدواریم در نشست بعدی این دو پروتکل که شامل تنوع‌زیستی و ارزیابی زیستی می‌باشد، تصویب شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهمی که در خصوص وضعیت محیط زیست و دریای خزر باید رصد شود، سهم هر منبع زیستی است، اظهار کرد: باید با ارزیابی‌های زیستی که در پروتکل پیش‌بینی شده انجام می‌شود، میزان آسیب‌ها در هر منطقه مشخص شود و وضعیت هر منبع طبیعی، تعیین و وارد فاز عملیاتی شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشور خودمان برنامه‌های بسیاری در خصوص مسائل محیط زیستی صورت گرفته است، افزود: امروز اولین جلسه شورای حفاظت محیط‌ زیست به ریاست رییس‌جمهور پس از هفت سال برگزار و در آنجا بر اقداماتی همچون جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب‌های شهری تاکید شد تا در دستورکار شهرداری‌ها قرار گیرد تا از این طریق بتوانیم نقش خود را در قبال یکی از اعضای کنوانسیون برای حفظ محیط‌ زیست ایفا کنیم.

ابتکار افزود: از سازمان‌های بین‌المللی هم تقاضا می‌شود حمایت‌های گذشته خود را افزایش دهند و از طریق پروتکل‌های پیش‌بینی شده بتوانیم این منطقه حساس از اکوسیستم جهانی را بهبود ببخشیم.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر (کنوانسیون تهران) سیزدهم آبان ماه سال 1382 با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهور و رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر محیط زیست جمهوری آذربایجان و معاونین وزرای محیط زیست جمهوری قزاقستان، فدراسیون روسیه و ترکمنستان در تهران با هدف حفاظت و نگهداری از محیط‌ زیست دریای خزر امضا شد.

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseکنوانسیون خزراستانداردهای بین المللیتهرانقزاقستانروسیهجمهوری آذربایجان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8107

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2095

میهمان آنلاین

24558831

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA