معرفی منطقه حفاظت شده سبز کوه بعنوان یازدهمین ذخیره گاه زیستکره

به گزارش خبرگزاری مهر،  سومین جلسه از دوازدهمین دوره کمیته ملی انسان و کره مسکون به ریاست دکتر احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و دبیری کمیسیون ملی یونسکو در ایران در محل سالن جلسات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

بر اساس گزارشات ارائه شده در این نشست، 9 ذخیره گاه زیستکره ایران در سال 1391 مورد بازنگری قرار گرفته و اطلاعات تکمیلی به زودی به دبیرخانه برنامه در یونسکو پاریس ارسال می گردد.
بنا بر این گزارش، اعضای کمیته ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای بین المللی جهت تشویق محققان جوان کشور بر تحقیق در زمینه ذخیره گاههای زیستکره، دو کاندیدای ایران جهت معرفی به یونسکو بعنوان دانشمند جوان سال 2014 را تعیین کردند.

همچنین اعضای جلسه بر تعریف ذخیره گاههای زیستکره بین مرزی بعنوان ابزاری جهت حفاظت یکپارچه زیستگاههای حساس و ایجاد تعامل با کشورهای همسایه تاکیدکردند.

کمیته کمیته ملی انسان و کره مسکون، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا با استفاده از توان کارشناسی خود ویژگیهای منطقه حفاظت شده سبز کوه در استان چهار محال و بختیاری را بعنوان یازدهمین ذخیره گاه زیستکره مورد بررسی و نتایج را به کمیته اعلام کنند.

این گزارش می افزاید: ذخیره گاههای زیستکره اکوسیستم های خشکی یا آبی هستند که در آنها یافتن روشهای مختلف تلفیق حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از آن به بوته آزمایش گذاشته می شود. در واقع ذخیره گاههای زیستکره دارای مفهومی فراتر از مناطق حفاظت شده می باشد.

بر این اساس تاکنون 621 ذخیره گاه از 117 کشور جهان در لیست شبکه جهانی ذخیره گاههای زیستکره یونسکو به ثبت رسیده اند. کشور ایران از کشورهای پیشگام در ثبت ذخیره گاههای زیستکره بوده و بر همین اساس تا کنون 10 ذخیره گاه زیستکره شامل ارومیه، ارسباران، گنو، حرا، توران، کویر، ارژن و پریشان، گلستان، دنا در لیست شبکه جهانی ذخیره گاههای زیستکره به ثبت رسیده است.

گفتنی است، این کمیته که متشکل از نمایندگان سازمانها، دانشگاهها و صاحبنظران حوزه محیط زیست کشور می باشد، دارای وظایف راهبردی از قبیل کوشش در توسعه ارتباط و تبادل اطلاعات بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه­های مرتبط با برنامه بین­المللی انسان وکره مسکون یونسکو در سطح ملی، بررسی و اظهار نظر پیرامون گزارش‌ها، برنامه‌های میان مدت و برنامه و بودجه دوساله یونسکو، برنامه مشارکت یونسکو ، تهیه اصلاحیه‌ها و قطعنامه‌های لازم و ارائه به کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مشاوره و اعلام نظر به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه برنامه­های انسان و کره مسکون، مشارکت در برنامه­ریزی به­منظور حفاظت ذخیره­گاه­های زیستکره از آلودگی­های زیست محیطی و تخلیه پسماندهای ناشی از فعالیت­های انسانی و صنعت، ارائه توصیه­ها و مشاوره­های لازم به­منظور تعدیل اثرات خشکسالی و بلایای طبیعی در ذخیره­گاه­های زیستکره می باشد.

 

منبع: خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمنطقه حفاظت شده سبزکوهمعرفیذخیرگاه زیستکرهیازدهمینچهارمحال و بختیارییونسکو پاریس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2283

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

10

میهمان آنلاین

24496295

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA