مادر- کودک در جهان چه قدر قربانی دارد؟

بر اساس آخرین گزارش صندوق جمعیت ملل متحد 2013 اکثریت قریب به اتفاق یعنی حدود 95 درصد از این نوزادان متولد شده در کشورهای در حال توسعه ، به ویژه در غرب آفریقا و آفریقای مرکزی هستند. و بیش از 90 درصد از مادران آنها ، با وجود سن کم، متاهل هستند.
عواقب این بارداری‌ها در سن نوجوانی چهار خطر عمده اجتماعی، سلامتی، عدم برخورداری از تسهیلات و عدم بهبود اقتصاد را در پی دارد.افسردگی، ایزوله شدن و انگ خوردن مهم‌ترین عواقب اجتماعی روانی این مسئله خواهد بود.
‌- بارداری در دوران نوجوانی برای مادر و کودک اثرات سوئی دارد در بسیاری مواقع این بارداری ریسک مرگ مادر را زیاد کرد و در صورت زنده ماندن مادر مشکلاتی مثل کم‌خونی و خونریزی را در پی خواهد داشت. همچنین کودکان نارس، کم‌وزن و مرده محصول این بارداری‌ها هستند.
نقشه زیر پراکندگی بارداری زیر 18 سال را در جوامع مختلف نشان می دهد.

بارداری
نمودار زیر بیانگر درصد زنان 20 تا 24 ساله در جوامع مختلف است که گزارش داده اند که قبل از سن 18 سالگی یک کودک به دنیا آورده اند.

بارداری

دور باطل فقر در پدیده مادر کودک

معمولا دختران فقیر که در مناطق روستایی زندگی می کنند و بی سواد هستند و یا آموزش و پرورش کمی دارند ، بیشتر احتمال بارداری پیش از 18 سال دارند تا همتایان شهری شان لذا فرزندان آنان نیز به دلیل عدم دسترسی به آموزش و منابع مالی مجبورند در سنین زیر 18 و چه بسا 15 ازدواج و باردار شوند. و این دور باطل در جوامع فقیر ادامه دارد.

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمادر- کودکقربانیبارداریدختر نوجوانکشورهای درحال توسعهآفریقا


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8108

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

479

میهمان آنلاین

24564101

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA