اصول اولیه مراقبت های بهداشتی مبتنی بر عدالت اجتماعی است

به گزارش وب دا؛ دکتر سید محمد علوی افزود: در این راستا 52 شاخص که نشان دهنده ارائه خدمات بهداشتی درمانی و فعالیت های مربوط به سلامت بصورت عادلانه و مبتنی بر عدالت اجتماعی می باشند، تعیین شده است.

وی ادامه داد: این شاخص ها به چند دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل شاخص های مرگ و میر، شاخص های بروز و شیوع بیماری ها، شاخص های میزان دسترسی به وضعیت مطلوب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  می باشند.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان با تشریح این شاخص ها ادامه داد: شاخص های مرگ و میر شامل مرگ و میر نوزادان، مرگ و میر کودکان زیر یک سال، مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و مرگ و میر مادران باردار بوده و نشان دهنده وضعیت بهداشتی کشورها میباشند. مقایسه این شاخص ها در نقاط مختلف یک کشور نشان دهنده توزیع خدمات بهداشتی و عدالت در سلامت آن کشور می باشد. و ارائه خدمات بهداشتی باید به گونه ای باشد که فرقی بین مردم در شهرهای بزرگ و توسعه یافته با مردم در شهرهای کوچک و دور افتاده وجود نداشته باشد.

علوی افزود: شاخص های مربوط به بروز و شیوع بیماری های، مثل میزان بروز بیماری سل، میزان بروز بیماری مالاریا، میزان بروز بیماری فشار خون، میزان بروز بیماری سرطان و دیگر بیماری های واگیر و غیر واگیر، نشان دهنده مطلوبیت وضعیت بهداشتی یک منطقه می باشد. و هرچه میزان بروز بیماری ها کمتر بوده و به رقم استانداردهای جهانی بهداشت نزدیکتر باشیم، میزان پیشرفت و توسعه خدمات بهداشتی ما نیز بهتر بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان شاخص میزان دسترسی مردم به وضعیت مطلوب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گفت: اگرچه دسترسی مردم به مساجد، سازمان های اجتماعی و حمایتی و دیگر اماکن و سازمان ها در خارج از سیستم های بهداشتی صورت می پذیرد اما هماهنگی وسیع با محوریت استانداری با فرمانداری ها و ادارات مربوطه صورت گرفته تا وظایف هر کدام در عهده دار بودن تولیت این برنامه ها مشخص شود.

وی ادامه داد: از دیگر شاخص های عدالت در سلامت شاخص های بهداشت محیطی بوده که مهمترین آنها دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم و توالت بهداشتی در روستاها می باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی در زمینه ارائه خدمات بهداشتی در استان خوزستان صورت گرفته است اما برای تأمین سلامت مردم، کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام داده شود.

 

 

منبع : پایگاه خبری- اطلاع رسانی وب دا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاصول اولیهمراقبت های بهداشتیشاخص های مرگ و میرشیوع بیماریبهداشت محیطیخوزستان


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

4615

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

47

میهمان آنلاین

24493112

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA