وعده لغو تمام مصوبات ضد محیط زیست، فروش پارک پردیسان منتفی شد

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار و رویدادهای متعددی  بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تمام مصوبات ضد محیط زیست طی سه ماه آینده لغو می شود

در اولین روز از هفته جاری، مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت: تلاش می کنیم ظرف سه ماه آینده تمام مصوباتی که در دوره قبلی تصویب شد و موازین زیست محیطی در آن در نظر گرفته نشده بود، لغو شود.

دکتر اسماعیل کهرم با بیان این مطلب افزود: از مهمترین این مصوبات فروش پارک پردیسان، انحلال شورای عالی محیط زیست از شکل قبلی و بهره برداری از معادن در مناطق حفاظت شده است.

به گفته وی، در حال حاضر رایزنیها برای احیای شورای عالی محیط زیست به ریاست رئیس جمهور انجام شده و اولین اقدامی که در راستای حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد، احیای این شورا به شکل قبلی انجام می شود.

کهرم اظهارداشت: رایزنیها برای لغو مصوبات فروش پارک پردیسان انجام شده و بررسیها برای لغو مصوبه بهره برداری از معادن نیز در حال انجام است.

پدر علم محیط زیست ایران تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در سازمان محیط زیست باید سریعا به آن پرداخته شود بررسی نیروها و مسئولان این سازمان از الف تا ی است چرا که اگرچه بدنه کارشناسی سازمان محیط زیست از تخصص و تجربه کافی برخوردار است اما در بسیاری از موارد افراد در جایگاههای مناسب قرار ندارند.

مرگ 5 قلاده پلنگ در کمتر از 6 ماه / شتاب کشتار پلنگ دو برابر شده است

در این روز اعلام شد کشتار بی رحمانه 5 قلاده دیگر از گونه ارزشمند و در معرض انقراض کشورمان در 6 ماه اخیر در حالی رخ می دهد که سال 91 کشته شدن همین تعداد پلنگ البته در یکسال موضوع را به مجلس کشاند و قرار شد فراکسیون محیط زیست مجلس، پاسخگویی مسئولان سازمان محیط زیست را درخصوص کشتار بی رویه پلنگ پیگیری کند. البته آمار غیر رسمی خبر از کشتار سالانه بیش از 15 قلاده پلنگ در کشورمی دهد.

تشدید آلودگی هوای پایتخت همزمان با بازگشایی مدارس/ ضرورت تسریع در انتقال صنایع آلاینده

روز یکشنبه، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به افزایش چشمگیر آلودگی هوای پایتخت همزمان با باز گشایی مدارس گفت: دولت اقدامات لازم برای کاهش آلودگی کلانشهرها را اجرا و وعده های خود را تا پیش از وارونگی هوا محقق کند.

محمدجواد نظری مهر با بیان اینکه همزمان با بازگشایی مدارس آلودگی هوا به ویژه در تهران افزایش چشمگیری دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه وارد نیمه دوم سال شده ایم و در این نیمه از سال آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی و از طرفی بازگشایی مدارس فزایش می یابد اجرای بندهای طرحهای کاهش آلودگی هوا ضرورتی دو چندان می یابد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه آلودگی هوا با راهکارهای مقطعی کاهش پیدا نمی کند، تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و موضوع آلودگی هوا تشکیل منظم جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیگیری آن توسط سازمان محیط زیست ضروری است.

کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست‌بوم‌های حساس و شکننده تشکیل می‌شود

در این روز اعلام شد با تصویب هیأت وزیران، کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست بوم‌های حساس و شکننده به ریاست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل می‌شود.

گردشگری بدون زیرساختهای فرهنگی تهدید جدی برای محیط زیست است

روز دوشنبه یک کارشناس منابع طبیعی توسعه گردشگری بدون زیرساختهای فرهنگی و رفاهی را تهدید جدی برای محیط زیست به ویژه منابع اب و خاک عنوان کرد.
به اعتقاد هومان خاکپور، در حقیقت چنانچه زیرساختهای فرهنگی و رفاهی لازم فراهم نشده باشد، صنعت گردشگری می‌تواند به یک تهدید برای طبیعت و منابع آب و خاک کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه رها سازی زباله در طبیعت و یا در کنار و داخل رودخانه‌ها و چشمه‌ها همواره به عنوان یکی از تهدیدهای جدی منابع آبی کشور مطرح بوده تصریح کرد: با توجه به وجود منابع آبی و رودخانه‌های پرشمار، این ناهنجاری زیست محیطی در برخی از مناطق کشور که سهم بیشتری از رودخانه‌ها و چشمه‌ها را داشته و نقش بیشتری در تولید آب کشور دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

خاکپور افزود: در سالهای اخیر به موازات توسعه و رونق گردشگری و حضور مسافران بیشتر در استانهای توریستی کشور، متأسفانه روند رهاسازی زباله در طبیعت و در حاشیه رودخانه‌ها و چشمه‌ها به شدت افزایش یافته و علاوه بر آلودگی دیداری، میزان آلودگی منابع آبی ناشی از زباله‌ها نیز در منطقه به‌ شکل نگران کننده‌ای شدت یافته و نگرانیهای زیادی را بابت توسعه گردشگری غیراصولی بوجود آورده است.

مقررات ملی خانه سبز به تصویب رسید

در این روز، معاون انسانی سازمان محیط زیست از تصویب مقررات ملی ساختمان سبز در کمیته فرعی کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

علی‌محمد شاعری افزود: چنانچه این مصوبه در کمیسیون اصلی نیز تصویب شود، به زودی و نهایتا تا پایان سال جاری به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود.

به گفته وی براساس این مصوبه تمام بناهای ساختمانی در سطح کشور باید استانداردهای زیرمحیطی را رعایت کنند، همچنین مصرف انرژی به گونه ای در ساختمان‌های سبز مدیریت می شود که از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

شاعری اظهار داشت: در ساختمان سبز کیفیت مصالح و نحوه عایق بندی ساختمان نیز به گونه ای است که از اتلاف انرژی جلوگیری شود.

معاون انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: در این مصوبه استفاده از عوامل طبیعی مانند نور و خورشید به عنوان منبع انرژی در ساختمان ها یکی دیگر از مباحثی است که بر آن تاکید شده است.

وی افزود: این مصوبه با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور و بویژه شهرداری ها و سازمان ملی استاندارد تدوین و در کمیسیون فرعی تصویب شده است.

حکم بی سابقه 42 ماه زندان برای شکارچی غیر مجاز ماهشهر/ تهدید به قتل محیط بانان از سوی متخلف

روز سه شنبه مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: طی حکمی بی سابقه، شکارچی شرور و سابقه دار به جرم شکار غیرمجاز ۲ راس کل وحشی و حمل سلاح غیرمجاز به تحمل ۴۲ ماه زندان محکوم شد.

کیوان هوشمند با بیان این مطلب افزود: شکارچی شرور و سابقه دار با حکم قاطع شعبه دوم دادگاه انقلاب ماهشهر به پرداخت ۳۶ میلیون ریال جزای نقدی بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست و به جرم حمل سلاح غیرمجاز به تحمل شش ماه حبس تعزیری و به جرم شکار غیرمجاز دو راس کل وحشی به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

افزایش تعامل سازمان محیط زیست و مجلس / آلودگی هوا مهمترین مبحث قابل بررسی در مجلس

در این روز معاون توسعه ، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست نشست رییس سازمان محیط زیست با فراکسیون محیط زیست مجلس را آغازی برای افزایش تعامل این سازمان با مجلس عنوان کرد.

سید محمد مجابی با بیان این مطلب افزود: در حقیقت این جلسه که روز سه شنبه با حضور دکتر ابتکار در مجلس برگزار می شود بیشتر جنبه معارفه دیدگاهها و درخواست های سازمان محیط زیست از مجلس را دارد.

به گفته وی، در این نشست مباحث مختلفی از جمله مسائل مربوط به  تالابها و بحران آب و دیگرطرح هایی که در مجلس مصوب شده و بر خلاف موازین محیط زیست بوده اند بررسی می شود.

مجابی اظهار داشت: اما مهمترین مسئله ای که در این نشست بررسی و از لحاظ قوانین و برنامه ریزی برای آن تصمیم گیری می شود آلودگی هوای کلان شهرها است .

نشان پروانه و همیار محیط زیست به آندرانیک تیموریان اهدا شد

روز سه شنبه همچنین، نشان پروانه طی مراسمی به آندرانیک تیموریان بازیکن تیم فوتبال استقلال از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اهدا شد.

در پی حرکت زیست محیطی آندرانیک تیموریان بازیکن محبوب باشگاه استقلال در رقابت‌های فوتبال با تیم باشگاهی تایلند در خصوص نجات یک پروانه از مستطیل سبز با حضور نماینده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نشان پروانه و لوح تقدیر به وی اهداء شد.

محمدهادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران که به عنوان نماینده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این نشان را به آندرانیک تیموریان اهداء‌ کرد، ضمن تقدیر از حرکت زیست محیطی وی، گفت: قطعا حرکات زیست محیطی ورزشکاران و هنرمندان می‌تواند در اشاعه فرهنگ زیست محیطی نقش بسزایی داشته باشد.

دستگیری قاچاقچی سابقه دار حیات وحش/ قاچاق 500 سمندر لرستانی

چهارشنبه هفته جاری ، مدیرکل محیط زیست لرستان از دستگیری قاچاقچی سابقه دار حیات وحش در این استان به همراه 35 سمندر لرستانی خبر داد.

محمد حسین بازگیربا بیان اینکه پرونده این قاچاقچی سابقه دار جهت رسیدگی به جرم به شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اراک ارجاع شداظهار داشت:  بنا به اعترافات متهم در نوروز سال جاری حدود ۵۰۰۰ قطعه سمندر لرستانی به استان مرکزی منتقل  و تعدادی نیز به خارج کشور قاچاق شده است.

به گفته بازگیر، سمندر لرستانی نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط kaiser در شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد. سمندر لرستانی neurergus kaiseri یکی از زیباترین گونه های سمندر بوده و جزو خزانه ژنتیکی با ارزش فون دوزیستان ایران به شمار می رود.

فروش پارک پردیسان با مصوبه دولت لغو شد

در این روز معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که با تصمیم دولت فروش بخشی از پارک پردیسان که پیشتر درباره آن تصمیم گیری شده بود، لغو شد.

معصومه ابتکار در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: با این تصمیم دولت پارک پردیسان برای انجام فعالیت های پژوهشی و برای مردم تهران باقی ماند.

در این روز ابتکار از تشکیل کارگروه مشترک تبادل اطلاعات مستقیم بین محیط زیست و وزارت صنعت معدن و تجارت خبر داد.

افزایش تعداد کلانشهرهای آلوده کشور به 9 شهر/ افزایش شاخص تنش‌ آبی در کشور به 70 درصد

روز چهارشنبه معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست منصوب و در مراسم معارف خود گفت: در حال حاضر تعداد کلانشهرهای آلوده کشور به 9 شهر افزایش یافته است.

دکتر سعید متصدی، یکی از مهمترین فعالیت‌های این معاونت را برنامه‌ریزی مشخص و التزام به اجرای این برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در سال‌های آخر دولت هشتم به برنامه چهارم رسیدیم که این برنامه به طور قطع مترقی‌ترین و کامل‌ترین برنامه در بخش محیط زیست بود و پس از آن سند چشم‌انداز به مقوله محیط زیست به طور ویژه توجه داشت.

وی ادامه داد: اگر امروز مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا، ریزگردها و ... را در کشور داریم قطعا با یک برنامه مشخص قابل حل است و هیچ مشکل تکنولوژیکی در این بخش نداریم.

معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه حدود 10 سال قبل طرح جامع آلودگی هوا برای 8 کلانشهر کشور تدوین شد گفت: خوشبختانه در سال‌های اولیه اجرای این طرح به اهدافی رسیدیم که شاید 10 سال برای اجرای آنها زمان نیاز بود.

وی افزود: حذف سرب، استاندارسازی خودروها، استارت خروج خودروهای فرسوده و ... از جمله این برنامه‌ها بود این در حالیست که هم اکنون می‌بینیم آلودگی هوا از 8 کلانشهر به 9 کلانشهر حداقل افزایش یافته و قطعا باید در حوزه محیط زیست انسانی تحولات جدی صورت گیرد.

در این مراسم همچنین دکتر علی محمد شاعری معاون پیشین محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این جلسه به بخشی از مشکلات این سازمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاخص تنش‌ آبی در کشور به 70 درصد افزایش یافته، آلودگی هوا و ریزگردها 24 استان کشور را فرا گرفته است و پدیده بیابان زایی موجب شده که حداقل 500 هزار هکتار تخریب سرزمینی و 100هزار هکتار تخریب جنگل را داشته باشیم.

شروع مهرماه در پایتخت با 5 روز هوای ناسالم / آغاز شمارش معکوس برای ایجاد پدیده اینورژن در تهران

در این روز همچنین، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شهروندان تهرانی امسال در هفته نخست مهرماه 5 روز هوای ناسالم تنفس کردند و تنها 2 روز هوای پایتخت سالم بوده است.

دکتر یوسف رشیدی با بیان اینکه متاسفانه سال هاست که پایتخت نشینان از هوای پاک محروم هستند و اغلب روزهای سال هوای تهران ناسالم است گفت: در هفته نخست مهرماه سال 90 تهران 6 روز هوای ناسالم و 1 روز هوای سالم داشته و از هوای پاک محروم بوده است که این وضعیت دقیقا در هفته نخست مهرماه سال گذشته نیز تکرار شده است.

وی ادامه داد: مهرماه امسال نیز با هوای ناسالم برای تهرانی ها آغاز شد، چنانچه 5 روز هوای پایتخت ناسالم  و 2 روز هوای شهر سالم بوده است.

رشیدی تصریح کرد: با وجود آنکه همه شهروندان آلودگی هوا را اصلی ترین و مهمترین معضل تهران می دانند و رفع این معضل را خواستار هستند اما با توجه به اینکه به صورت ریشه ای با این معضل برخورد نمی شود آلودگی هوا به قوت خود در پایتخت باقی است.

 

 

منبع : خبرگزاری مهر



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseمصوبات ضد محیط زیستلغوپارک پردیسانمرگ پلنگآلودگی هواهمیارآندراک تیموریانکلان شهرآلوده


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

89

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

8

میهمان آنلاین

24494100

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA