آلودگی فلزات سنگین خاک‌های کشاورزی؛ ۸ برابر حد مجاز

ایلنا: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت:وزارت بهداشت باید سریعاً آلوده بودن میوه‌ها و محصولات غذایی را به فلزات سنگین پیگیری کند وحتی جلسات کار‌شناسی با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بگذارد.

"فرهاد پورسخا" در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آلوده بودن میوه‌ها و محصولات غذایی به فلزات سنگین از جمله سرب گفت: برخی از خاک‌های کشور آلودگی دارد همانند خاک جنوب تهران که آلودگیشان ناشی از پسابی‌ است که در ۳۰۴۰ سال گذشته به سمت جنوب تهران آمده است و با این آب سبزیجات را آبیاری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خود خاک فلزات سنگینش ۷ – ۸ برابر بیش از حد مجاز است، افزود: این مسئله باعث شده با اینکه اکنون قسمت عمده‌ای از آبیاری از سیستم آبیاری فاضلاب جدا شده است وآبیاری محصولات با آب سالم است اما به دلیل آلودگی خود خاک، این آلودگی‌ها وارد محصولات می‌شوند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در مورد برخی محصولات مانند پیاز و ترب که حالت غده‌ای دارند این آلودگی‌ها زود‌تر جذب می‌شوند.

پورسخا با تأکید بر اینکه مسئول رسیدگی به چنین مسائلی وزارت بهداشت است، افزود: حتی وزارت بهداشت در جاهایی که کشت محصولی انجام می‌شود که آلودگی دارد باید به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند که تمهیدات خاصی در آنجا بیندیشد یا اصلاً نوع کشت در آنجا را تغییر دهند.

وی تصریح کرد: به طور مثال همین آلودگی که در ترب یا پیاز وارد می‌شود اگر جای آن‌ها غله کاشت شود ممکن است در خود ساقه این آلودگی‌ها تصفیه شود.

معاون آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نوع کشت بر اساس آلودگی خاک فرق می‌کند، افزود: بعضی از مزارع کشور به صورت معدنی مسائل و مشکلاتی دارند همانند کردستان که رگه‌های آرسنیک در آنجا خیلی داریم.

وی افزود: اگر یک نوع کشتی انجام شود که این کشت آرسنیک را جذب کند و به اندام مورد مصرف مثل میوه یا دانه برساند اشکال ایجاد می‌کند. ازآنجایی که این مواد داخل خود خاک است بنابراین باید به دنبال تغییر الگوهای کشتی بود که این آرسنیک را جذب می‌کند.

پورسخا ادامه داد: وزارت بهداشت باید سریعاً این مشکلات را پیگیری کند وحتی جلسات کار‌شناسی با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه منابع آلودگی باید مشخص شود، افزود: در صورت وجود آلودگی، بلافاصله باید نوع و الگوی کشت تغییر کند و اگر آب نیز آلودگی دارد باید آب را سالم‌سازی کنند.

پورسخا با اشاره به اینکه یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی سالم‌سازی خاک است، افزود: در صورتی که خاکی آلوده باشد وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که خاک را سالم‌سازی کند تا منابع در بخش کشاورزی حداقل مشکلات را داشته باشد.

معاون آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر هم منابع آلاینده‌ای به دلیل وجود کارخانه‌ای در محصولات وجود داشته باشد سازمان محیط زیست باید ورود پیدا کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین در مورد وجود سرب در گوشت مرغ گفت: من این را نشنیدم اما امکان دارد به دلیل دانه‌ای باشد که طیور استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا؛ مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران هفته گذشته در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفته بود سموم باقی مانده بر روی میوه‌های تهران جای نگرانی ندارد اما سرب، به عنوان یکی از فلزات سنگین بسیار بالا‌تر از میزان مجاز در میوه‌های تهران وجود دارد.

حسین صفایی با بیان اینکه محصولات غذایی در تابستان سال گذشته به میزان ۴۱ درصد آغشته به فلزات سنگین بودند که سرب در ردیف اول این فلزات قرار داشت، ادامه داد: ‌ در پایش سبزیجات وارد شده به تهران پیاز، آلوده‌ترین محصول از نظر نیترات بود.

وی با بیان اینکه گوشت مرغ به عنوان پر مصرف‌ترین نوع گوشت نیز مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرده بود: بر خلاف تصور عمومی، وجود هورمون در مرغ‌های مورد بررسی که از ۱۰ استان وارد تهران می‌شوند، صفر درصد بود اما سرب بیشترین آلاینده‌ای است که در این مرغ‌ها وجود دارد.

 

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseآلودگی خاک های کشاورزیفلزات سنگینآرسنیکمرغهورمونسربتهران


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

4643

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

59

میهمان آنلاین

24493140

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA