هر ساعت تولد یک نوزاد ایدزی در جهان / بازگشت موج دوم ایدز تزریقی در ایران

" کدیــور " امروز در همایش ایدز و نوزاد در بیمارستان امام خمینی تهران افزود: طبق آمار جهانی هر روز، هفت هزار مورد جدید ابتلا به ایدز شناسایی می شود و آمارهای سال های اخیر افزایش 55 درصدی ایدز در منطقه
خاورمیانه را گزارش می دهد.


وی گفت : ایدز فقط پدیده ای مربوط به حوزه پزشکی نیست بلکه همه ابعاد اجتماعی و اقتصادی جوامع را دربرمی گیرد اما با این حال قابل پیشگیری است.


به گفته وی ، موج دوم ایدز ناشی از اعتیــاد تزریقی ، در جامعه در حال بازگشت است که کنترل شیوع مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان یکی از عوامل موثر در کاهش شیوع ایدز است.

 

دبیر علمی همایش ایدز و نوزاد افزود: ایدز به حوزه رفتاری نیز ارتباط دارد و با تقویت نهاد خانواده و ارزش های اخلاقی می توان انتقال و شیوع این بیماری را کنترل کرد.


وی درباره به صدا درآمدن زنگ خطر موج سوم ایدز نیز هشدار داد و گفت : باید در برابر موج سوم ایدز مقابله جدی شود چرا که در غیر این صورت، ایدز همه گیر می شود.

 

خانم دکتر کدیور میزان مبتلایان به ایدز را در برخی استان های کشور به علل  خاص فرهنگی، جغرافیایی و مرزی چند برابر میانگین کشوری دانست اما آماری در این باره ارائه نکرد.

 

دبیر این همایش در ادامه گفت : اپیدمیولوژی HIV/AIDS در زنان و کودکان ، بهداشت باروری ، مراقبت‌های کودکان ، جنبه‌های روانی - اجتماعی HIV/AIDS در زنان و کودکان و ارتقای سلامت در زنان و کودکان از موضوعات این همایش است .

 

دکتر ملیحه کدیور افزود :‌ با توجه به روند شیوع ایدز در گروه زنان و کودکان و تبعات گسترده بهداشتی ، اجتماعی آن، آشنایی با دستاوردهای علمی جدید برای ارتقای سلامت مادران و نوزادان به عنوان گروه های آسیب پذیر ضروری است .


وی گفت : طبق آمار جهانی زنان در رده سنی 25 تا 34 سال یعنی سنین باروری به علل مختلف بیشتر به این ویروس مبتلا می شوند بنابراین برگزاری چنین همایشی می تواند در کنترل و مهار ایدز مؤثر باشد .

 

همچنین کارشناس مسئول ایدز وزارت بهداشت گفت: از 30  سال پیش تاکنون افرادی که با ویروس "اچ ای وی" زندگی می کنند به بیشترین میزان خود رسیده است .

 

دکتر "کیانوش کمالی"  در همایش ایدز و نوزاد افزود:  بر آورد شده است در پایان سال 2010 ، سی و چهار میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس زندگی می کنند که  این رقم 17 درصد در مقایسه با  سال 2001 افزایش  زیادی نشان می دهد .


دکتر کمالی با اشاره به اینکه از سال 1990 تا 2000 ، شیب بسیار تندی از ابتلا به این ویروس را داشته ایم ، تصریح کرد : پس از این مدت ، به علت برنامه های پیشگیری ، بروز موارد جدید کاهش داشت .


وی همچنین از ابتلای روزانه هفت هزار مورد جدید به ویروس ایدز در جهان اشاره کرد و گفت : از این تعداد ، 97 درصد مربوط به کشورهای در حال توسعه است و همچنین هزار نفر از این تعداد مربوط به کودکان زیر 15 سال و در میان شش هزار فرد بالغ ، نیمی از آن ها بین 15 تا 25 سال دارند .


دکتر کمالی افزود : در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، تعداد افرادی که با اچ ای وی زندگی می کنند نسبت به سال 2001 ـ   250 درصد افزایش داشته است .


وی گفت: برخی از این کشورها همسایگان شمالی ایران هستند این در حالیست که در 22 کشور آفریقای جنوبی، بروز موارد جدید در سال های (2001 تا 2009) 25 درصد کاهش داشته که عمده علت آن مربوط به سرمایه گذاری های جهانی برای جلوگیری از ابتلا جدید به این بیماری است .


این کارشناس ایدز در وزارت بهداشت افزود: همچنین موارد مرگ ناشی از ویروس ایدز از 2 و 2 دهم میلیون نفر در اواسط سال 2009 ، اکنون به 1 و دهم درصد کاهش داشته است .


وی درباره چشم انداز برنامه های جهانی تا سال 2015 گفت: به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به اچ آی وی ، به صفر رساندن انگ و تبعیض به مبتلایان به این بیماری و به صفر رساندن مرگ ناشی از ایدز از برنامه های عمده این چشم انداز است .


وی با بیان اینکه در تقسیم بندی جغرافیایی سازمان بهداشت جهانی ، ایران در منطقه مدیترانه شرقی و شمال افریقا قرارد دارد، تصریح کرد: بر آورد شده است 460 هزار مورد در منطقه مدیترانه شرقی و شمال افریقا زندگی می کنند که اطلاعات قابل اعتماد در این منطقه نیز کافی نیست.


دکتر کمالی درباره وضع بیماری ایدز در ایــــران نیز گفت : شیوع اچ ای وی در بین مصرف کنندگان تزریقی 15 درصد، در بین زنان در معرض بیشترین خطر 4و نیم درصد و در میان زنان باردار نزدیک به صفر گزارش شده است .


وی همچنین با ارائه به آمار کشور در بهار امسال افزود : شمار کل موارد ثبت شده ایدز 23 هزار و 125 نفر ، ابتلا به بیماری های پیشرفته اچ ای وی 3054 نفر ، تحت درمان 2579 نفر ، بقا بر درمان در پایان یک سال 79 درصد ، شمار موارد فوت ثبت شده 4311 تن ، برآورد شمار مبتلایان امسال 93 هزار و 250 ، و پیش بینی مبتلایان برای 5 سال آینده 126 هزار و 300 نفر گزارش شده است .

 

همایش دو روزه " اچ آی وی و نوزاد " ، با رویکرد ایدز در دوران بارداری و نوزادی ، از امروز ( چهارشنبه 14 دی 1390 ) در تالار امام بیمارستان امام خمینی تهران با حضور متخصصان عفونی ، ماما و پرستاران آغاز به کار کرده و در حاشیه این همایش نیز نمایشگاهی از تجهیزات دارویی برپا شده است .

irinn.ir




نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5656

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

108

میهمان آنلاین

24506776

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA