آمار تب کریمه کنگو در ایران : ۲ کشته ، ۹ مبتلا و ۲۷ مورد مشکوک

به گزارش پزشکان بدون مرز، دکتر محمدرضا شیرزادی ضمن بیان مطب بالا افزود: ۲۷ نفر دیگر نیز در استانهای مختلف کشور مشکوک به این بیماری هستند و علایم این بیماری را که مهمترین آنها تب است دارند، این افراد تحت نظارت و قرنطینه هستند و تا زمان تأیید یا رد بیماری آنها جلوی سرایت بیماری از طریق آنها گرفته می شود.رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت تأکید کرد: ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو یک مسئله جدید در کشور نیست و طی ۱۰ سال گذشته هر سال تعداد مورد ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را داشته‌ایم.

وی گفت: مهمترین مسئله در مورد این بیماری این است که افراد در معرض خطر این بیماری که بیشتر دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها و قصابان هستند آگاهی لازم را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به دست آورند.

شیرزادی افزود:‌ همه قصابان، کارگران کشتارگاه‌ها باید به خصوص هنگام ذبح گاو، گوسفند یا بز از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پزشکان و پرستاران مرتبط با بیماران نیز باید تجهیزات حفاظتی مانند دستکش و ماسک را استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مردم باید آگاه باشد که از ذبح دام در خارج از کشتارگاهها باید جداً پرهیز کنند زیرا اولاً در این مراکز دامها قبل از ذبح توسط دامپزشک معاینه می‌شود، دوم اینکه کشتار دام به روش بهداشتی انجام می‌شود، ذبح هر گونه دام در خارج از کشتارگاههای تحت نظارت سازمان دامپزشکی غیر قانونی و جرم است و پیگرد قانونی دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام گفت: متأسفانه هنوز شاهد این هستیم که مردم برای مراسم مختلف از جمله عروسی‌ها هنوز تمایل به این دارند که دام مورد نظرشان را در خانه ذبح کنند که کار خطرناکی است و می‌تواند عامل انتقال بیماری به افراد باشد.

وی اضافه کرد:‌ بیماری تب کریمه کنگو که موجب تب، سرگیجه، سفت شدن گردن و مرگ می‌شود در ۴ ماه آخر سال به علت سرما بین دامها کم می‌شود ولی از بهار با گرم شدن دما دوباره بروز می‌کند.

این بیماری همچنین به وسیله گزش کنه که با دام در تماس بوده یا تماس نزدیک با خون و ترشحات حیواناتی نظیر گاو، گوسفند، بز، اسب و شتر به انسان منتقل می‌شود و ترشحات مرغ عامل انتقال این بیماری نیست.

شیرزادی گفت:‌ این بیماری ویروسی و کشنده با خوردن گوشت دام بیمار منتقل نمی‌شود و به خصوص گوشت‌هایی که ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شوند از این نظر کاملاً سالم خواهند بود، بنابراین گوشتهای بسته بندی شده در یخچالها و  گوشتهای یخ زده وارداتی هیچ مشکلی از این نظر ندارند ضمن اینکه تمام گوشتهای وارداتی هم در مبدأ و هم مقصد از این نظر کنترل می شوند.

وی افزود: توصیه اکید ما به مردم این است که دامهای مورد نظر خود را از مراکز معتبر زیر نظر دامپزشکی یا شهرداری خریداری کنند و از ذبح دام در خارج از این مراکز در هر شرایطی خودداری کنند، پرسنل کشتارگاه‌ها، دامداران و کادر بهداشتی و درمانی نیز باید نکات ایمنی را همواره رعایت کنند.



مرگمرگ و میرتب کریمه کنگوتب کنگوشیرزادیدکترمشهدایرانکشتارگاهسیستانذبححیواناتگوسفندتبسرگیجهداماداره مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

7047

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

156

میهمان آنلاین

24501058

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA