خاکستری بهترین رنگ عینک آفتابی ، رنگ عینک ورزشکاران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مکارمی، مضرات عینک آفتابی غیراستاندارد را بسیار بیشتر از منافع آن برای سلامت چشم دانست و افزود: چشم عضوی حساس و مهم در بدن است که در صورت تخریب سلول‌های عدسی آن، امکان بهبود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رنگهایی مانند بنفش، صورتی و آبی برای انتخاب عینک آفتابی مناسب نیست، اظهار کرد: این رنگ‌ها تنها جنبه زیبایی و مد داشته و سلامت چشم را تضمین نمی‌کند.

مکارمی عنوان کرد: در گذشته عینک خوب طلق تیره‌تری داشت و هنوز هم می‌توان تیرگی عدسی را یکی از مهم‌ترین ملاک‌های تشخیص کیفیت عینک آفتابی قرار داد.

این کارشناس پرتوها ادامه داد: با پیشرفت علم امروزه عینک‌های پلاریزه روشنی هم ساخته می‌شوند که کاملاً استاندارد و قابل قبول هستند.

وی تاکید کرد: هرگز با خرید عینک آفتابی از دستفروشان، سلامت چشم خود را تهدید نکنید و موجب ضعف و خستگی چشم نشوید.

کارشناس بهداشت پرتوهای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، اضافه کرد: آنچه در عینک آفتابی اهمیت دارد، عدسی و فریم آن است و عدسی باید قابلیت جذب نورهای مضر خورشید را داشته باشد.

این کارشناس بهداشت پرتوها در ادامه گفت: بیشترین ساعت استفاده از عینک آفتابی در شرایط معمولی بین ۱۰ صبح تا ۱۶ است، اما گاهی قبل و بعد این ساعت نیز لزوم استفاده از عینک ضروری است.

وی با بیان اینکه اشعه های مضر خورشید دو اشعه ی ماورای بنفش و مادون قرمز هستند و باعث ایجاد آب مروارید و کوری چشم می شوند، خاطر نشان کرد: علاوه بر این دو اشعه، میزان روشنایی بسیار مهم است، که این موضوع اغلب مورد توجه عموم افراد نیست.

مکارمی ابراز داشت: هنگام خارج شدن از منزل یا نگاه کردن به کوه پوشیده از برف، چشم به یک‌باره با نوری حدود هزار برابر بیشتر از نور قبلی روبرو می‌شود و آسیب آن غیر قابل جبران است.

وی با اشاره به ترکیبات "پلی‌کربنات" در عدسی عینک‌های تقلبی، اظهار کرد: "پلی‌کربنات" به آسانی خراش برداشته و می دارند و این شیارها موجب شکست نور و آسیب به چشم می‌شود.

این کارشناس بهداشت پرتوها در خصوص راه‌های شناخت عینک تقلبی، عنوان کرد: می‌توان عدسی عینک آفتابی را روی عدسی عینک فتوکروم (فرومتیک) قرار داده و چنانچه پس از یک دقیقه عینک فرومتیک تغییر رنگ داد، باید از خرید عینک آفتابی خودداری کرد.

ورزشکاران عینکهای زردرنگ استفاده کنند

وی تصریح کرد: در هوای مه‌آلود و همچنین ورزش‌هایی که نیاز به سرعت بالا دارند، مانند دو میدانی یا تنیس، استفاده از عینک‌های آفتابی در رنگ‌های زرد و کهربایی و برای رانندگی و عموم افراد نیز عدسی‌های دودی و خاکستری مناسب‌تر است.

مکارمی با اشاره به عدم محافظت مناسب عینکهای آفتابی آینه‌ای در برابر اشعه خورشید، گفت: همچنین عینک‌هایی که عدسی آن‌ها در بالا تیره هستند و به سمت پایین روشن‌تر می‌شوند، انتخاب خوبی محسوب نمی‌شوند.

این کارشناس بهداشت پرتوها، با توصیه به استفاده از عینک‌های آفتابی دارای شیشه‌های پلاریزه، افزود: ذرات نور یا فوتون‌ها به شکل موج حرکت می‌کنند و شیشه‌های پلاریزه فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهند و چون اکثر امواج منعکس شونده و مضر افقی هستند، این نورها مسدود شده و به چشم نمی رسند.

وی یادآور شد: این عدسی ها در برابر نورهای منعکس شده، مانند نور روی آب، برف و جاده بسیار مؤثر هستند. 

 

منبع : خبرگزاری مهر  



اخبارسلامت ایمنی محیط زیستhseبهداشتعینک آفتابیرنگ خاکستریاستانداردکارشناس بهداشتاشعه ماورای بنفشمادون قرمزآب مروارید


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8116

تعداد اعضا

بازدید امروز

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24600421

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA