ایران رتبه اول تخلیه فاضلاب در خزر/ وزارت نیرو کشند قرمز را تولید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، عبد الرضا كرباسي روز سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به اينكه درياي خزر يك محيط بسته است و قدرت خودپالايي كمي دارد، گفت: نزديك به 75 در صد از كل آلودگي هايي كه وارد درياي خزر مي شود به عهده كشور روسيه است.
وي با بيان اينكه آلودگي هاي درياي خزر شامل مواد نفتي،‌آفت كش ها ، سوم كشاورزي ،‌عناصر سنگين و فاضلاب مي شود، افزود: سهم ايران در آلودگي درياي خزر 12 در صد است كه عمدتاً شامل تخليه فاضلاب انساني به محيط درياي خزر مي شود.
ايران مقام اول در تخليه فاضلاب انساني به درياي خزر دارد
وي جمعيت ساحل نشين خزر در كشور ايران را 7 ميلون نفر عنوان كرد و گفت: ايران در تخليه فاضلاب انساني به درياي خزر مقام اول را دارد.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: 400 ميليون متر مكعب فاضلاب در شمال كشور توليد مي شود كه فقط 40 در صد از آن به سختي تصفيه مي شود و 60 در صد مابقي از طريق رودخانه ها و به صورت غير مستقيم وارد درياي خزر مي شود.
عبدالرضا كرباسي شناگاه هاي درياي خزر را آلوده به مواد ميكروبي دانست و گفت: تخليه فاضلاب هاي انساني عامل اصلي اين آلودگي مي باشد و سلامت شناگران را در سواحل خزر مورد تهديد است.
وي با اشاره به مصوبه تجهيز جوامع بالاي 30 هزار نفر به سيستم تصفيه فاضلاب خانگي ،‌گفت: وزارت نيرو به دليل مشكلات مالي در انجام وظايف قانوني خود موفق نبوده است.
به گفته معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست 13 در صد از آلودگي درياي خزر به عهده كشور هاي آذربايجان،‌تركمنستان و قزاقستان است.
وي ادامه داد: كشور قزاقستان كمترين سهم در توليد آلودگي درياي خزر را دارد كه جمعيت ساحل نشيني در اين كشور وجود ندارد.
 
كرباسي كشور آذربايجان را با سهم كم آلودگي در درياي خزر يكي از مشكل ساز ترين كشور هاي اين حوزه خواند و گفت: چاه هاي نفت اين كشور از تكنولوژي قديمي استفاده مي شود و مرتباً با چالش و شكستگي در انتقال مواجه است.
وي ادامه داد: آلودگي نفتي در درياي خزر ناشي از كشور آذربايجان بر اساس جريان ها دريايي به سمت ايران كشيده مي شود.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه در سال گذشته 26 تن گلوله نفتي از سواحل گيلان جمع آوري شده است كه مربوط به كشور آذربايجان است.
وي ادامه داد: گلوله هاي نفتي جمع آوري شده براي انگشت نگاري به وزارت نفت داده شده تا مطالبه خسارت زيست محيطي از كشور آذربايجان شود كه بعد از گذشت 8 ماه تاكنون وزارت نفت اقدامي انجام نداده است.
كاهش ذخاير ماهيان خاويار در درياي خزر
كرباسي در ادامه به بهره برداري بي رويه از ذخاير آبزي در درياي خزر از سوي كشور هاي تازه استقلال يافته اشاره كرد و گفت: هم اكنون ماهيان خاوياري درياي خزر در معرض انقراض قرار گرفته است.
وي همچنين از كاهش جمعيت فك خزر به دليل بهره برداري بي رويه كشور هاي حاشيه خزر خبر داد و گفت: جمعيت اين گونه از يك ميليون قلاده به يك صد هزار رسيده است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از ثبت 400 نوع انگل در ماهيان درياي خزر خبر داد و گفت: منابع شيلاتي به دليل ورود فاضلاب ها و آلودگي ميكروبي ناشي از آن در درياي خزر با تهديد روبه رو كرده است.
عبد الرضا كرباسي از تدوين استاندارد تخليه فاضلاب به درياي خزر، دستور العمل استفاده از مواد پراكنده ساز نفتي و دستور العمل امداد و نجات پستانداران دريايي خبر داد و گفت: اين دستور العمل هاي در مرحله تصويب كميسيون دولت است.
كوتاهي وزارت نفت در پايش زيست محيطي خليج فارس و درياي عمان
 معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه بيش از 1000 گونه در خليج فارس و درياي عمان وجود دارد،‌گفت: 8 در صد از آبسنگ هاي دنيا در خليج فارس و درياي عمان است.آلودگي نفتي را يكي از معضلات خليج فارس دانست و گفت: يك ميلون و 200 هزار بشكه نفت وارد خليج فارس مي شود .
وي ادامه داد: از ‌17 هزار نفت كشي كه وارد خليج فارس مي شوند،‌30 درصد از اين نفت كش ها از سيستم هاي قديمي استفاده مي شود.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه در سال 91 ،‌22 حادثه نفتي در خليج فارس رخ داده است،‌گفت: 21 حادثه نفتي مربوط به چاه هاي نفتي ايران است.
وي تاكيد كرد: چاه هاي نفت ايران بايد به موقع به هنگام سازي شوند.
عبد الرضا كرباسي با بيان اينكه وزارت نفت بر اساس قانون مكلف به انجام و پايش زيست محيطي در خليج فارس و درياي عمان است،‌اظهار داشت: وزارت نفت تاكنون براي خريد و تجهيز ايستگاه هاي پايش در جنوب كشور اقدام نكرده است.
وي با بيان اينكه 30 ميليون دلار براي ايجاد ايستگاه هاي پايش بايد هزينه شود،‌گفت: بعد از گذشت 15 ماه از تصويب اين قانون تاكنوني اقدامي نشده است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه قانوني براي عدم ساخت و ساز در رديا نداريم، گفت: بزودي قانوني براي جلوگيري از ساخت و ساز در محيط هاي آبي به تصويب مي رسد.
وزارت نيرو مسئول ايجاد كشند قرمز در خليج فارس است
عبد الرضا كرباسي با اعلام اينكه وزارت نيرو براي ايجاد تصفيه خانه در شهر هاي حاشيه خليج فارس و درياي عمان كوتاهي كرده است،‌گفت: سد سازي توسط اين وزارتخانه بر روي رودخانه هاي منتهي به خليج فارس باعث كاهش گل و لاي آب و شكل گيري پديده كشند قرمز در خليج فارس شده است.
وي ادامه داد: گل و لاي در جذب نيترات و فسفات فاضلاب در خليج فارس نقش موثري داشت.
به گفته معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست وزارت نيرو مسئول ايجاد كشند قرمز در خليج فارس است.
 2 /3مرجان هاي خليج فارس در معرض نابودي
وي با بيان اينكه در خليج فارس آلودگي نفتي و فاضلاب هاي انساني و صنعتي داريم، گفت: به دليل حضور آبسنگ هاي مرجاني آلايندگي خليج فارس در حد استاندارد است.
به گفته كرباسي مرجان ها قدرت خود پالايي عظيمي به خليج فارس و درياي عمان بخشيده است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه 8 درصد از مرجان هاي دنيا در خليج فارس وجود دارد،‌گفت: 2/ 3از اين مرجان ها روبه نابودي است.
وي از انجام پروژه تحقيقاتي تكثير جنسي و غير جنسي مرجان هاي خليج فارس خبر داد و گفت: اين پروژه با همكاري دانشگاه سيستان و بلوچستان و هرمزگان در حال انجام است.
 
 
 
منبع : خبر گزاری مهر


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEخلیج فارسبهداشتمرگ و میرتخلیه فاضلابدریاآلودگینفتصنعت


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

3243

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

239

میهمان آنلاین

24497254

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA