۷ درصد دکل‌های حفاری موجود در دنیا متعلق به ایران است

رکن‌الدین جوادی – معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت – در چهارمین کنگره بین‌المللی حفاری با بیان این‌که حفاری در جهت توسعه صنعت نفت و گاز کشور نقش داشته است، اظهار کرد: حدود هفت درصد دکل‌های موجود در دنیا در ایران است. امروز بیش از ۲۰۰۰ دکل در دنیا وجود دارد که ۱۴۰ دکل در ایران قرار دارد.
وی با بیان این‌که پتانسیل بالقوه‌ای در کشور برای سازمان‌دهی بخش دولتی و کارگزاران در صنعت حفاری وجود دارد، تصریح کرد: باید بعد از برجام بهره‌وری را در این صنعت افزایش دهیم و برای این‌که این صنعت رشد کند باید بتوان نگاهی به بیرون از مرزها داشت. با توجه به استانداردهای موجود در دنیا شیوه مدیریت حفاری با دستیابی به دانش نوین حفاری با حضور در بازارهای بین‌المللی بهتر فراهم می‌شود. برای توسعه کشور نیازمندیم در این زمینه روی پای خودمان بایستیم.
در ادامه حبیب‌ا... بی‌طرف – معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت - با بیان این‌که صنعت نفت موتور محرک اقتصاد ایران است، گفت: باید وابستگی به نفت را کم کنیم اما این کم‌شدن وابستگی باید کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفتی باشد نه کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صنعت نفت.
وی در مورد فرآیند تهیه و تدوین نظام فنی و اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت، اظهار کرد: فرآیند استاندارد تهیه اسناد نظام فنی و اجرایی طرح‌ها و پروژه‌ها با تهیه پیش‌نویس اولیه سند براساس اسناد بالادستی، تجربیات جهانی و بومی‌سازی پیش‌نویس تهیه و پس از ارسال برای ذینفعان، انجمن‌ها و تشکل‌های حرفه‌ای بررسی و در کارگروه‌های تخصصی نهایی شده و به صورت نسخه نظام فنی و اجرایی آزمایشی ابلاغ می‌شود تا پس از اخذ بازخوردها و انجام اصلاحات ابلاغ نهایی صورت گیرد.
معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت در مورد نقش و کارکرد نظام فنی و اجرایی در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت حفاری، توضیح داد: تدوین دفترچه راهنمای فرآیندهای کسب‌وکار و شرح خدمات پروژه‌های حفاری، اعلام دستورالعمل ارزیابی صلاحیت ذینفعان پروژه‌های صنعت حفاری، تهیه اسناد همسان پیمان پروژه‌های حفاری، تدوین شیوه‌نامه عملیاتی و گردش کار روندهای اجرایی، شیوه‌نامه انتخاب و واگذاری کار به ذینفعان، شیوه‌نامه ارزشیابی عملکرد ذینفعان پروژه‌های حفاری، راهنمای روش انتخاب بهینه الگوی اجرا، دستورالعمل الزامات و الگوی انتقال فناوری جزو نقش‌ها و کارکردهای نظام فنی و اجرایی در طرح‌ها و پروژه‌ها صنعت حفاری است.
بی‌طرف افزود: وزارت نفت در نظر دارد با هدف توانمندسازی شرکت‌های فعال در حوزه کسب‌وکار عملیات و به منظور تجمیع ظرفیت‌های پراکنده به نحوی که قابلیت جذب و توسعه دانش و فناوری و در نتیجه رقابت در سطح منطقه و فضای بین‌المللی را داشته باشند اقدام به شناسایی و ارزیابی صلاحیت شرکت‌های عملیات حفاری از طریق فراخوان عمومی در سال آینده کند و فهرست شرکت‌های صاحب صلاحیت عملیات حفاری را برای ورود به پروژه‌های بالادست منتشر کند.
وی در پایان تاکید کرد: وزارت نفت آمادگی دارد نظام‌نامه مدیریت دارایی‌های فیزیکی را با همکاری شرکت‌ها و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای حفاری در صنعت حفاری پیاده‌سازی کند.
 
ایران در حفاری در منطقه حرف اول را می‌زند
در ادامه حمید بورد با تاکید بر این‌که نفت جایگاه کلیدی در اقتصاد کشور دارد، گفت: هرچه دولت‌ها تلاش کرده‌اند نقش نفت را در بودجه کم کنند کمتر موفق بوده‌اند. با تلاشی که دولت اخیرا کرده است توانسته ۵۰ درصد از این وابستگی را کاهش دهد.
وی با بیان این‌که جایگاه بالادستی نفت ویژه و منحصربه فرد است، افزود: سیاست کلان و مدیریت مخازن در این حوزه تدوین می‌شود.
مدیرعامل نفت شرکت فلات قاره با تاکید بر این‌که مدیریت یکپارچه مخازن نیاز ما است، تصریح کرد: هرچه مدیریت یکپارچه مخازن علمی‌تر باشد موفق‌تر هستیم. از عمر حفاری در ایران ۱۰۵ سال گذشته است و حفاری حداقل ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه را شامل می‌شود و عمده هزینه توسعه در بخش بالادستی و حفاری برمی‌گردد. اگر بتوانیم یک درصد بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم هزینه زیادی صرفه‌جویی می‌شود.
ایسنا نوشت: بورد با بیان این‌که حفاری در کشور از سرعت خوبی برخوردار است، ادامه داد: در حفاری در منطقه حرف اول را می‌زنیم. در ۱۰ سال گذشته بخش خصوصی وارد این بخش شده که ما از حضور بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.
 


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیست۷ درصد دکل‌های حفاری موجود در دنیا متعلق به ایران است


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8095

تعداد اعضا

446

بازدید امروز

6132

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

3

میهمان آنلاین

24482749

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA