واژگونی یک دستگاه جرثقیل در فاز 19 عسلویه

برپایه اطلاعاتی که توسط منابع خبری ایلنا بدست آمده است خوشبختانه این حادثه بدون کوچکترین تلفات جانی در روز چهارشنبه 17 تیرماه اتفاق افتاد اما خسارت تجهیزاتی زیادی از خود برجای گذاشت.

در این رابطه فعالان صنفی کارگری منطقه عسلویه با یادآوری تلفات جانی و خسارت‌های مالی حوادث مشابه حادثه اخیر که پیشتر در پروژه‌های این منطقه اتفاق افتاده است می‌گویند وقوع این حوادث با سهل انگاری و نادیده گرفتن اصول ایمنی و حفاظت فنی کار ارتباط مستقیم دارد.

 برپایه مقررات مربوط به اصول ایمنی و حفاظت فنی کار حادثه Over Load شدن جرثقیل زمانی اتفاق می‌افتد که براثر بارگیری بیش از اندازه دستگاه جرثقیل حالت الاکلنگی به خود گرفته و با از دست دادن وضعیت تعادلش بر روی تجهیزات و کارگرانی که در محیط اطراف آن هستند سقوط می‌کند.

در این رابطه منابع ایلنا می‌گویند در چنین شرایطی هرچه موقعیت مکانی بار معلق شده از جرثقیل به مرکز ثقل آن نزدیکتر باشد، دستگاه بار بیشتری را می‌تواند حمل کند اما هر چه این فاصله دورتر باشد امکان بروز حادثه واژگونی بیشتر می‌شود.

این منابع همچنین در توضیح علل وقوع اتفاقاتی از این دست می‌گویند اصرار بیش از اندازه کارفرمایان و مجریان طرح های در دست احداث بر هرچه زودتر پایان یافتن پروژه‌های در دست ساخت باعث می‌شود تا در برخی موارد رانندگان و هدایت کنندگان جرثقیل تنها به صرف داشتن گواهینامه استخدام شوند در حالی که در محیط‌هایی نظیر مجتمع‌های پتروشیمی کارکردن با دستگاه هایی مانند جرثقیل‌های 25 تنی  به تجربه قبلی نیز نیازمند است.

برپایه این ادعا در این خصوص حتی مواردی هم مشاهده شده است که در آن افرادی که مسئولیت رانندگی و هدایت جرثقیل را برعهده داشتند به سبب تجربه‌ و آشنایی با اصول ایمنی در ابتدا حاضر به انجام هر کاری نبوده‌اند اما در نهایت با اعمال فشار مجبور شده اند تا برخلاف اصول ایمنی طبق خواسته کارفرما رفتار کنند.

 

منبع : خبر گزاری ایلنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث ناشی از کارواژگونی دستگاه جرثقیلفاز 19 عسلویهحادثهover loadسقوط


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5738

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

148

میهمان آنلاین

24499749

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA