اجرای طرح تثبیت شن های روان در 400 هکتار از اراضی منطقه جبل ارومیه

حجت جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح تثبیت شن های روان در حوضه دریاچه ارومیه جزو طرح های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اکنون در اراضی منطقه جبل به اجرا در می آید.
وی اظهار کرد: عملیات تثبیت به صورت بیولوژیکی و به صورت پایلوت در این منطقه آغاز شده است
کارشناس مسوول زیستگاه های خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: اراضی کشاورزی در معرض خطر شن های روان نیز در این منطقه 58 هزار هکتار است که به صورت مستقیم تحت تاثیر این پدیده هستند
وی گفت: ارتفاع تپه های شنی در این منطقه از 1.5 تا 2.5 متر برآورد می شود که با توجه به این امر مهم تعریف پروژه تثبیت شن های روان امری ضروری است.
جباری ادامه داد: 30 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
وی گفت: طبق نقشه های تهیه شده 754 هکتار از اراضی شناسایی شده ماسه زار، 397 هکتار مرتعی و 33 هکتار نیز دارای پوشش گیاهی گز هستند.
کارشناس مسوول زیستگاه های خشک اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تصمیم های گرفته شده بیانگر این نکته است که اراضی مرتعی به کشت گز اختصاص یابد، همچنین کشت گونه قره داغ نیز در اراضی در دستور کار است.
جباری افزود: اکنون از 400 هکتار مرحله اول، 20 هکتار گز کاری شده است.
وی اظهار کرد: به علت اینکه ماسه های روان می توانند نهال های کاشته شده را تحت تاثیر قرار دهند عملیات مالچ پاشی در 30 هکتار از این منطقه انجام می شود تا گونه های کشت شده بتوانند در خاک پایدار شوند.
دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران و بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته و بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در سال های اخیر سالانه حدود 40 سانتیمتر از سطح آن کاسته شده به طوری که در زمان حاضر تراز آبی آن حدود سه و نیم متر پایین تر از تراز اکولوژیک است.
این دریاچه در خطر خشک شدن کامل قرار دارد و در طی 17 سال گذشته شش متر کاهش سطح داشته و تا تیر ماه سال 1392 بیش از 75 درصد از آب آن خشک شده بود.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، برنامه ریزی های خوبی در راستای کاهش مصرف آب در این حوضه آبی و افزایش تراز این دریاچه تا رسیدن به تراز اکولوژیک انجام شده است.
تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر استتراز فعلی آب دریاچه ارومیه حدود 1270.55 متر است.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاجرای طرح تثبیت شن های رواناراضی منطقه جبل ارومیهدریاچه ارومیه


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5998

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

130

میهمان آنلاین

24507116

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA