راهکارهای نهاد صنفی کارگران ساختمانی برای افزایش ایمنی کار

در حالی که پزشکی قانونی بر اساس جدید‌ترین آمارش می‌گوید مرگ کارگران ایرانی بر اثر حوادث شغلی در چهار ماهه اول امسال ۴ درصد افزایش پیدا کرده است، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور از ارائه بسته پیشنهادی تشکل متبوعش به وزارت کار برای ارتقای تراز ایمنی کارگران ساختمانی خبر داد.

«اکبر شوکت» در تشریح تمهیدات اندیشیده شده در این بسته پیشنهادی برای کاهش حوادث حین کار، به ایلنا گفت: اولین راهکار ارائه شده در این بسته پیشنهادی، تدوین استانداردهای آموزش ایمنی عمومی و آموزش ایمنی تخصصی در تمامی رشته‌های ساختمانی و تدوین جزوات و فیلم‌های آموزشی مطابق با این استاندارد‌ها است.

او افزود: اجباری کردن آموزش ایمنی برای کارگران ساختمانی توسط انجمن‌های صنفی و با استفاده از ظرفیت بیمه کارگران ساختمانی (مثلا یکی از شرایط تداوم پوشش بیمه‌ای کارگران، شرکت آنان در دوره‌های آموزش ایمنی باشد)، دومین راهکاری است که ما در این بسته پیشنهادی ارائه کرده‌ایم.

این فعال کارگری در عین حال اجباری کردن آموزش ایمنی برای پیمانکاران، کارفرمایان و مهندسان ناظر ساختمانی با استفاده از ظرفیت‌های موجود سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی را دیگر راهکار ارائه شده در بسته پیشنهادی تشکل متبوعش اعلام کرد.

به گفته شوکت، این بسته پیشنهادی بر استقرار اجباری مسئولین ایمنی در پروژه‌های بزرگ ساختمانی به صورت ثابت و در پروژه‌های کوچک‌تر به صورت سیار به نحوی که پرداخت حقوق آن‌ها مستقیما از طرف کارفرما نباشد، تاکید کرده است.

او در عین حال گفت: اگر گفته شده است کارفرما مستقیما حقوق مسئول ایمنی را پرداخت نکند، بدین خاطر است که این رویه اثربخشی مسئول ایمنی را به شدت کاهش می‌دهد.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: نظارت بازرسان اداره کار بر رعایت ایمنی در پروژه‌های ساختمانی با همکاری بازرسان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، یکی دیگر از راهکارهای ارائه شده در این بسته پیشنهادی به وزارت کار است.

به گفته او، تنبیه کارفرمایان متخلف ساختمانی که تعداد حوادث شغلی در پروژه‌های ساختمانی آنان بالاست، با ابطال مجوز فعالیت برای مدت طولانی یا تعطیلی کارگاه برای مدت طولانی یا به تعویق افتادن رتبه‌بندی شرکت‌ ساختمانی کارفرمای یاد شده و تشویق کارفرمایانی که در پروژه‌های آن‌ها هیچ حادثه‌ای اتفاقی نیافتاده است با استفاده از ظرفیت تخفیف در پرداخت مالیات و حق بیمه از دیگر راهکارهای این بسته پیشنهادی است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در پایان گفت بسته پیشنهادی تشکل متبوعش بر استفاده اجباری از تجهیزات ایمنی استاندارد از قبیل بالابر‌ها و داربست‌های استاندارد و همچنین اضافه کردن دو واحد ایمنی به صورت اجباری برای دانشجویان رشته‌های مرتبط با ساختمان از قبیل مهندسی عمران، معماری، شهرسازی، برق، مکانیک، ‌تاسیسات و... تاکید کرده است.

گفتنی است سازمان پزشکی قانونی در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است در چهار ماهه نخست سال جاری ۶۵۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۶۳۲ نفر بود، چهار درصد افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، سقوط از بلندی با ۴۵ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن، اصابت جسم سخت با ۲۴/۵ و برق‌گرفتگی با ۱۲/۳ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی گیرند.

چندی پیش نیز پزشکی قانونی استان تهران از افزایش ۴۹/۶ درصدی مرگ کارگران این استان بر اثر حوادث شغلی خبر داده بود.

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseحوادث شغلیایمنی کارنهاد صنفی کارگراناستاندارد های آموزشآمارپروژه های ساختمانیمسئول ایمنی


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

2402

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

103

میهمان آنلاین

24503521

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA