بازدید نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی از مركز تحقیقات سرطان تهران

به گزارش وب­دا دكتر محمدعلي محققي  رييس مركز تحقيقات كانسر گفت: اين ديدار به دنبال اجراي پروژه ((Programme of Action for cancer Therapy يا PACT در كشور انجام شد. اين پروژه اي است كه آژانس بين المللي انرژي اتمي با همكاري سازمان جهاني بهداشت اجرا مي كند و تاكنون در چندين كشور دنيا پياده شده است.

وي دليل اجراي اين پروژه را افزايش بار بيماري سرطان در كشورها خواند و افزود: با توجه به اينكه در كشورهاي درحال توسعه، سرطان در آينده تبديل به يكي از مشكلات اصلي نظام سلامت مي شود بايد برنامه هايي در سطح ملي براي كنترل اين بيماري تدوين كرد.

دكتر محققي نظام معتبر ثبت سرطان را  يكي از محورهاي اصلي اين برنامه برشمرد و گفت: برنامه هاي مختلف ثبت سرطان در كشور اجرا مي شود بنابراين تقويت اين برنامه ها و تهيه گزارش هايي كه بتواند مرجع تصميم گيري مسئولان نظام سلامت قرار گيرد بسيار حائز اهميت است.

وي افزود: با روش هاي معتبر آماري مي توان از حجم و ابعاد اين بيماري در گروه هاي مختلف سني و مناطق مختلف كشور آگاهي پيدا كرد و براساس اين اطلاعات بهترين و سريعترين تصميم را براي كنترل بيماري اتخاذ کرد.

رييس مركز تحقيقات كانسر، شناخت عوامل خطر و پيشگيري در سطح اوليه را موضوع ديگر برنامه PACT خواند و گفت: بسياري از سرطان ها قابل پيشگيري در سطح اوليه هستند مثل سرطان هايي كه در اثر مصرف دخانيات و عوامل تغذيه اي ايجاد مي شوند.

دكتر محققي با بيان اينكه غربالگري و تشخيص زودرس در كنترل سرطان اهميت ويژه اي دارد افزود: با پايه گذاري برنامه هاي غربالگري كه منجر به كاهش مرگ و مير مي شود مي توان از عواقب وخيم و پيشرفت بيماري جلوگيري كرد به عنوان مثال تاثير اين برنامه در سرطان سينه به اثبات رسيده است.

وي با بيان اينكه سالانه بيش از 70 هزار مورد از انواع سرطان در كشور رخ مي دهد افزود: مسئله ديگر درمان سرطان هايي است كه در كشور اتفاق مي افتد و بار سنگيني را به نظام سلامت تحميل مي نمايد لذا استفاده از روش هاي مبتني بر شواهد براي ريشه كني بيماري و افزايش كيفيت زندگي اين بيماران چالش بزرگ نظام سلامت است كه با استفاده از شيوه هاي علمي و شواهد و تجربيات  نظام هاي معتبر علمي و آموزشي و درماني دنيا مي توان در اين راستا اقدام کرد.

رييس مركز تحقيقات سرطان، با اشاره به تدوين و اجراي برنامه هاي طب تسكيني گفت: گروهي از بيماران در مراحل پيشرفته بيماري هستند و يا درمان هاي آنان منجر به معلوليت ها يا دردهاي مزمن شده است. روش هاي علمي وجود دارد كه منجر به كاهش آلام بيماران و افزايش كيفيت زندگي آنان مي شود اين روش ها مورد توجه نظام سلامت ما هم قرار گرفته است و به مشكلات اين گروه از بيماران رسيدگي مي كند.

دكتر محققي توسعه زيرساخت هاي درمان سرطان از جمله راديوتراپي، جراحي، شيمي درماني وساير روش هاي معتبر درماني را ضروري خواند و گفت: در برنامه هاي ملي سرطان بايد به اين امر توجه ويژه اي صورت گيرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد با تدوام همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي و سازمان جهاني بهداشت گام موثري در كنترل اين بيماري در كشور برداشته شود.




نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

977

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

0

میهمان آنلاین

24494988

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA