دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌ها برای رعایت ضوابط زیست‌محیطی تعهد می‌دهند.

دکتر سعید متصدی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این که بررسی گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی طی سال‌های گذشته فرآیند خاصی نداشته است افزود: همین امر موجب می‌شد که بعضا یا گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی فرمالیته باشند و یا آن که مجریان طرح‌ها الزامات داخل گزارشات ارزیابی را رعایت نکنند که همین امر ضمن تخریب جبران‌ناپذیر عرصه‌های طبیعی موجب تشکیل پرونده‌های قضایی و توقف فعالیت آنها می‌شد.

وی با اشاره به این که یکی از دستورکارهای مهم معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در دوره جدید بازنگری فرآیند بررسی گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی بود تصریح کرد: بر این اساس با مشارکت اساتید و متخصصان ارزیابی زیست‌محیطی این فرآیند بازنگری شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر این اساس توانمندسازی استانها، تقویت مشارکت مردمی در فرآیند ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، تخصص‌گرایی و حضور متخصصان و اساتید دانشگاهی در بررسی اثرات ارزیابی زیست‌محیطی، اخذ نظر مسوولان و دستگاه‌های استانی و ملی در خصوص گزارش ارایه شده، انجام پایش‌های مربوط به مراحل اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بر اساس گزارشات ارزیابی، تعهد دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌ها به اجرای کامل گزارشات تایید شده و ... از مزیت‌های اصلی فرآیند جدید بررسی گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی است.

وی با تاکید بر این که در آینده نزدیک این فرآیند به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا هم مردم و هم مجریان طرح‌های توسعه‌ای کشور از روند اجرای بررسی گزارشات ارزیابی و نحوه اجرای آن مطلع شوند، افزود: بدین ترتیب مردم محلی هم از جزئیات اجرای پروژه در منطقه خود مطلع می‌شوند و در صورت هرگونه تخلف مجری می‌توانند سریعا مراتب را به اداره کل محیط زیست استان خود اطلاع دهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال از انجام ارزیابی استراتژیک زیست‌محیطی برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: با استقرار نظام جدید ارزیابی گزارشات زیست‌محیطی، برای نخستین بار در کشور ارزیابی استراتژیک زیست‌محیطی پروژه‌های بزرگ به منظور هدایت سیستم‌های توسعه‌ای مطابق نیازهای منطقه‌ای نیز اجرایی خواهد شد و بدین ترتیب به طور مثال برای صدور مجوز احداث یک سد جدید ، اثرات آن بر روی اکوسیستم منطقه در کنار برنامه‌های توسعه‌ای در آن منطقه با هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص فرآیند جدید بررسی گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی در کشور گفت: مجری طرح ابتدا گزارش خود را توسط مشاور ذیصلاح به اداره کل محیط زیست استان مربوطه ارسال می‌کند و در آنجا گزارش پس از بررسی بر اساس ضوابط و الگوی ارزیابی محیط زیستی در کمیته فنی بررسی گزارشات ارزیابی استانی که با مشارکت دستگاه‌های ذیربط، نهادهای محلی، نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی و 2 نفر از متخصصان دانشگاهی تشکیل شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن کمیته فنی استانی با ارائه مستندات نظر خود را به سازمان محیط زیست به همراه گزارش مربوطه ارسال می‌کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مرحله بعدی گزارش در کارگروه تخصصی کارشناسی دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست بررسی و نتایج به کمیته فنی و نظارتی و پس از آن به کمیته مشورتی ارزیابی زیست محیطی که با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی، نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی و اساتید دانشگاهی در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است ارایه می‌شود و در نهایت موضوع در صورت تایید در کارگروه 3 نفره موضوع ماده 2 آیین نامه ارزیابی طرح می‌شود.

وی با اشاره به این که در هر مرحله که گزارش مورد تایید قرار نگیرد و یا نیاز به اصلاح داشته باشد گزارش به مجری بازگردانده می‌شود، به ایسنا گفت: در عین حال در صورت موافقت نهایی با گزارش، مراتب به اداره کل مربوطه جهت صدور مجوز ابلاغ می‌شود و در صورت موافقت مشروط نیز نسبت به اخذ تعهد الزامات اجرایی از مجری طرح و دستگاه اجرایی مسئول اقدام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که پس از موافقت با صدور مجوز به اداره کل مربوطه موضوع وارد مرحله پایش می‌شود، افزود: در این مرحله ایجاد واحد HSE توسط مجری، ارائه گزارش خوداظهاری در پایش توسط مجری طرح به اداره کل، بررسی گزارش خوداظهاری در پایش توسط اداره کل جهت تطبیق با الزامات و تعهدات نیز توسط اداره کل محیط زیست استان مربوطه کنترل و بررسی می‌شود و در صورت عدم مغایرت نسبت به صدور مجوز نهایی برای بهره‌برداری و در صورت مغایرت و تایید مغایرت توسط کارگروه بازنگری، نظارت بر پایش و بررسی مغایرت‌ها نسبت به لغو مجوز ارزیابی و پیگیری قانونی اقدام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که پیش از این بعضا مجریان دستگاه‌های اجرایی پس از آغاز عملیات اجرایی و یا در حین انجام کار نسبت به ارایه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی اقدام می‌کردند تاکید کرد: برابر دستورالعمل جدید صادره هر گونه بررسی گزارش ارزیابی پس از شروع عملیات اجرایی طرح یا پروژه ممنوع است و ادارات کل موظفند مطابق قوانین و مقررات برخورد قانونی لازم را بعمل آورند.

وی ابراز امیدواری کرد که تغییرات جدیدی که در شیوه بررسی گزارشات ارزیابی زیست‌محیطی صورت گرفته است ضمن مشارکت جوامع محلی و کارشناسان مربوطه مانع از تخریب و مشکلات زیست‌محیطی که پیشتر ایجاد می‌شد، شود.

 

 

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseضوابط زیست محیطیرعایتدستگاه های اجراییاکوسیستمطرح های عمرانی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

281

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

2

میهمان آنلاین

24494292

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA