ابتکار:23 استان معضل ریزگردها را دارند

 معصومه ابتکار در نشست خبری که در سالن جلسات شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اظهارکرد: در بازدیدهوایی که از اهواز به سمت جنوب استان انجام شد، تالاب شادگان وضعیت بسیار خوبی داشت. همچنین وضعیت رودخانه کارون و فعالیت‌هایی که در آن حال انجام بود، طرح‌های عظیم نیشکر، پساب‌های نیشکر و پارک ملی کرخه در این بازدید مورد ارزیابی قرار گرفت. در این بازدید هوایی تصویر جامعی از وضعیت محیط‍ زیست و ظرفیت‌های عظیم تالاب ها و همچنین آلودگی ها و مخاطرات استان به دست آمد.

23 استان کشور تحت تأثیر معضل ریزگردهاست

وی درخصوص آلودگی هوای استان نیز، گفت: منشاء آلودگی هوا در استان متعدد است؛ یکی از منابع ریزگردهاست. بخشی از شبکه پایش آلودگی هوا در استان افتتاح شد؛ در این بخش شهرستان گتوند به این شبکه اضافه شده بود که به این ترتیب آلودگی هوا در 17 نقطه از استان پایش و سنجش می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: از نظر این سازمان، مدیریت ریزگردها به مدیریت سرزمینی باز می‌گردد. من به عنوان رئیس سازمان سؤالات متعددی درباره سپر یونی و نوع سیاست و رویکردی که منجر به تهیه دستگاه‌هایی تحت عنوان سپر یونی شده، داشته و دارم؛ با توجه به اینکه تاکنون استاندارد خاص و ضابطه ای خاص درباره این دستگاه پیدا نکرده‌ایم موضوع ریزگردها یک مدیریت جدی و بلندمدت سرزمینی را می‌طلبد. نقاطی که منشاء ریزگردهاست در سطح منطقه و داخل کشور شناسایی شده است که مدیریت صحیح سرزمین درجهت کاهش این آلودگی از طریق 10 روش پیش بینی شده، مؤثر خواهد بود.

ابتکار ادامه داد: دیدگاه سازمان محیط زیست اکنون این است که ما باید یک مدیریت اساسی در بحث سرزمین و مدیریت منابع آب انجام دهیم تا مشکل ریزگردها حل شود؛ کمااینکه از زمانی که آب به تالاب هورالعظیم به خصوص در آن طرف مرز در کشور عراق، بازگشته، میزان روزهایی که شهرهای استان با پدیده ریزگرد مواجه بودند در سال 91 و 92 نسبت به سال 90 کاهش داشته و از غلظت ریزگردها نیز کاسته شده است؛ این نشان می دهد اگر تالاب ها را درست مدیریت کنیم، می توانیم ریزگردها را کاهش دهیم. 23 استان کشور تحت تأثیر این پدیده قرار گرفتند که در سازمان برای حل این معضل، یک برنامه ملی و همکاری های بین المللی پیش بینی شد.

ابتکار درباره سدسازی در حوزه کرخه نیز گفت: هرگونه سدسازی باید با انجام ارزیابی و ملاحظات زیست محیطی صورت بگیرد. متأسفانه موارد زیادی داریم که سدها بدون ملاحظات، ارزیابی های زیست محیطی و عدم توجه به عوارض بلندمدت و رودخانه های پایین دست، منابع طبیعی و تنوع زیستی پایین دست، ایجاد شده و عوارضی بسیار منفی داشته اند که سد گتوند را می توان جزء این موارد نام ببریم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: هرگونه سدسازی باید با مطالعات بر روی آب و محیط زیست، پیش از تصمیم برای ایجاد سد، انجام بگیرد. با وجود گروه های فشاری که به هر دلیل برای کسب منافع وارد می شوند، تصمیم برای ایجاد سد فقط و فقط باید با انجام ملاحظات زیست محیطی همراه باشد.

ابتکار درباره ایجاد تخریب و خشکی تعمدی در تالاب هورالعظیم گفت: این موضوع تحت بررسی است؛ چون طبق ارزیابی زیست محیطی منطقه که برای اکتشاف نفت انجام شد، تحت هیچ شرایطی قرار نبود بخشی از تالاب خشک شود. بنابراین از نظر سازمان، باید این موانع برای ورود آب برطرف شود. ما به دنبال راه حلی هستیم که این مشکل حل شود و آب وارد تالاب شود.

در طرح انتقال آب، کارون نباید لطمه بخورد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره موضوع انتقال آب کارون، گفت: سخت گیرانه معتقدیم که انتقال آب نباید به رودخانه آسیب بزند و حوزه های آب را تحت تأثیر قرار بگیرد. بی شک اگر ارزیابی در طرح انتقال آب وجود عوارض منفی برای کارون را نشان دهند، قطعاً سازمان منع خواهد کرد. نظر وزارت نیرو این است که انتقال آب تنها برای تأمین آب شرب است که باید در رابطه با این مسئله یک کار کارشناسی دقیق انجام شود که سازمان حفاظت محیط زیست این اقدام را انجام خواهد داد.

ابتکار افزود: اصل بر این است که در طرح انتقال آب، کارون نباید لطمه بخورد. مدیریت منابع آب باید ملی باشد، ما نمی توانیم مسائل را صرفاً منطقه ای ببینیم. کما اینکه بحران آب در کل کشور فراگیر است و همه حوزه ها این مشکل را دارند و لذا لازم است در این مسئله اولویت های ملی دیده شود. بنابراین موضع و نگاه در این موضوع کاملاً روشن و شفاف است.

وی گفت: تا زمانی که ارزیابی های زیست محیطی انجام می شود قطعاً باید پروژه متوقف شود. در هر جایی از کشور که فعالیت صنعتی، اقتصادی و کشاورزی داریم، بدترین الگوی مصرف وجود دارد و کارون مستثنی نیست.

وضعیت مدیریت تالاب‌ها با یک بحران ناگوار روبرو است

معاون رئیس جمهور درباره سد گتوند، توضیح داد: این معضل، معضل وزارت نیرو است و باید این وزارت برای حل این مسئله راه حلی پیدا کند. هر راه حلی که بخواهد تغییری در وضعیت آنجا به وجود آورد، باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شود و لازمه ارائه این راه حل ها، انجام مطالعه اثرات زیست محیطی است.

ابتکار اظهار کرد: بحران آب در کل کشور وجود دارد، باید به این حوزه نگاهی ملی داشت نه منطقه ای. شرایط را در دریاچه ارومیه هامون، زاینده رود، گاو خونی، پریشان، بختگان، و دریاچه نمک قم، رصد کنید، شرایط در استان خوزستان بدتر نیست. وضعیت مدیریت تالاب های کل کشور با یک بحران بسیار بسیار ناگوار روبرو است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: سازمان بدون ارزیابی زیست محیطی با هیچ طرحی موافقت نخواهد کرد و با هیچ طرحی که بخواهد به کارون لطمه بزند موافقت نمی کنیم؛ حتماً مواضع خود را به وزارت نیرو منعکس می کنیم. در شورای عالی آب نیز این مواضع را مطرح خواهیم کرد.

 

منبع : خبر آنلاین



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseریز گرده هاآلودگی هوا23 استانانتقال آب کارونمدیریت تالاب هابحران آبدریاچه ارومیهمعصومه ابتکاردریاچه هاموندریاچه پریشان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

6858

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

157

میهمان آنلاین

24500869

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA