آلودگی‌ هوا گره کوری که با تدبیر باز می‌شود

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زمستان گذشته تصاوير تکان‌دهنده‌اي از شرايط بحراني آلودگي هوا در پکن، پايتخت چين منتشر شد. هوا از گرد و غبار و ذرات معلق و دود اگزوز خودروها چنان انباشته بود که گويي خورشيد طلوع نکرده است.

به گفته کارشناسان زيست‌محيطي، مکزيکوسيتي از کلانشهرهاي آلوده‌اي بود که در کنترل آلودگي هوا بعنوان نمونه‌اي موفق عمل کرده است.

مکزيکوسيتي، پايتخت مکزيک در آمريکاي مرکزي تا چند سال پيش از نظر کيفيت هوا از آلوده‌ترين نقاط جهان به‌ شمار مي‌رفت. شهروندان مکزيکوسيتي در سال 1999 ميلادي تنها هشت روز هواي سالم تنفس کردند. اين در حالي است که شمار روزهاي پاک در اين کلانشهر 20 ميليوني در سال گذشته ميلادي (2012) به عدد 237 افزايش يافته است. مسئوولان فعلي حفاظت محيط‌ زيست در پايتخت مکزيک که از دست‌اندرکاران تحقق اين هدف بزرگ هستندمي‌گويند: 20 سال پيش کيفيت هوا در اين شهر به قدري بد و نامطلوب بود که پرندگان از آسمان مرده به زمين مي‌افتادند.

اين مقام‌هاي مسئول در مکزيک کارخانه‌هايي مانند پالايشگاه‌ها را که سطح آلايندگي بالا داشتند به خارج از پايتخت منتقل کردند. همچنين کيفيت سوخت مصرفي خودروها تغيير داده شد و پنج ميليون خودرويي که در آن روزها در شهر تردد مي‌کردند، يک روز در هفته متوقف ماندند. بعلاوه بهبود شرايط استفاده از وسائل حمل‌ونقل عمومي در کنار استفاده از دوچرخه در سفرهاي درون‌شهري نيز همزمان به بهبود اوضاع کمک کرد.

چين نيز در اين رابطه راه‌حل‌هايي ارائه کرده که گرايش اين راه‌حل‌ها از توليد به سمت ارائه خدمات است.

يکي از کارشناسان وزارت محيط‌ زيست چين که براي حل معضل آلودگي هوا در کلانشهرهاي کشورش تلاش مي‌کند، جايگزيني ذغال‌سنگ با گاز يا انرژي‌هاي تجديدپذير را گام موثري در اين مسير مي‌داند. وي تعيين ميزان آلايندگي مجاز براي بخش خدمات و صنعت را نيز از ضرورت‌هاي مقابله با آلودگي هوا برشمرده است.

به گفته اين کارشناس، در درازمدت همچنين بايد سهم خدمات در ساختار اقتصادي چين در مقايسه با سهم صنعت، بيشتر شود.

به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد نيوز، از سوي ديگر کارشناسان زيست‌محيطي در اروپا نيز مي‌گويند: از دهه 70 ميلادي که سازمان همکاري‌هاي اقتصادي اروپا تعيين حد مجاز براي آلاينده‌هاي مختلف را آغاز کرد، کيفيت هوا در اروپا روز به روز بهتر شده است. در عين حال از ميزان گاز دي اکسيد گوگرد که در پي اشتعال سوخت‌هاي فسيلي آزاد مي‌شود در دو دهه اخير در اروپا حدود 55 درصد کاسته شده است.

کميسيون اتحاديه اروپا در سال 2012 ميلادي شهر «بيتوريا» در شمال اسپانيا را به‌ عنوان «پايتخت سبز اروپا» برگزيد. دست‌اندرکاران دولت محلي اين شهر نيز مانند مکزيکوسيتي، صنايع آلاينده را به خارج از شهر بردند، سامانه حمل‌ونقل عمومي را بهبود بخشيدند و پياده‌رو‌ها و مسيرهاي دوچرخه‌سواري را گسترش دادند.

 

 

 

منبع: IREN.IR

 


اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEآلودگی هوابهداشتترافیکمرگ و میرکلانشهرکارخانه هاپالایشگاه هااستان تهران


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3626

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

175

میهمان آنلاین

24497637

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA