چه ماسک هایی در برابر ویروس کرونا موثر هستند؟

 ویروس کرونا تا امروز جان بیش از هزار نفر را گرفته است و تعداد مبتلایان به آن روز به روز بیشتر می شود.
 
پوشاندن دهان و بینی با ماسک، گرفتن جلوی دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، خودداری از دست دادن و در آغوش گرفتن و شستن مداوم دست ها اصلی ترین راه های جلوگیری از ویروس کرونا هستند.
 
اکنون بسیاری از مردم به منظور مقابله با ویروس کرونا ماسک می گذارند. حتی در ایران هم که خوشبختانه تا این لحظه هیچ مورد ابتلا به کرونا ثبت نشده بسیاری از مردم از ماسک استفاده می کنند.
 
اما این ماسک ها تا چه حد در جلوگیری از ویروس کرونا به بدن موثر هستند؟ در ادامه به بررسی انواع ماسک می پردازیم:
 
1-ماسک جراحی سه لایه
 
 
 
 
برخی از کارشناسان باور دارند این نوع ماسک ها انتشار قطرات ناشی از عطسه و سرفه را تا حدی کنترل می کنند اما در برابر قطرات درشت تر ناتوان هستند. این نوع ماسک ها رطوبت را به خود جلب می کند و باید گفت حداقل در رابطه با ویروس کرونا کاملا بی فایده هستند.
 
2-ماسک های کاغذی سرپوش دار فنجانی شکل
 
 
 
 
این ماسک که به عنوان ضد ویروس و آنفولانزا شناخته می شود ، از یک کاغذ فیلتر ضخیم تهیه شده است و به گونه ای طراحی شده است که پس از یکی دو روز غیر قابل استفاده می شود. اگر کسی مبتلا به آنفولانزا و یا ویروس کرونا باشد این نوع ماسک برای او مفید است چرا که اجازه نمیدهد قطرات بزاق آلوده او به اطراف پراکنده شود اما در مقابل نظریه دیگری وجود دارد که حتی این نوع ماسک ها هم در برابر کرونا مصون نیستند. در واقع دریچه ای که روی ماسک قرار دارد ویروس کرونا را به بیرون می فرستد. این ماسک به درد مردانی که ریش دارند نمی خورد.
 
3-ماسک تنفسی فیلتر لاستیکی
 
 
 
 
این ماسک از لاستیک نرم ساخته شده و دارای فیلترهایی در هر دو طرف بینی است تا بتواند ذرات ورودی از جمله ویروس ها را کنترل کند. همچنین دارای یک دریچه خروجی در وسط است تا تنفس امکان پذیر شود. کارشناسان می گویند این نوع ماسک دارای بالاترین درجه حفاظتی است.
 
پوشیدن این نوع ماسک اصلا راحت نیست و نگه داشتن آن بر روی صورت در تمام روز کار بسیار سختی است اما موثرترین و کاربردی ترین نوع ماسک به شمار می رود.
 
در حالی که این نوع ماسک از سوی بسیاری از کارشناسان تایید می شود بسیاری دیگر نیز می گویند دریچه بزرگ روی آن باعث می شود تا ویروس به داخل ماسک کشیده شود.
 
4-ماسک گاز با عینک داخلی
 
 
 
با استفاده از عینک های داخلی و فیلترهای گاز ، به نظر می رسد شما می خواهید به جنگ بروید! با اینکه این روزها حتی از این نوع ماسک عجیب هم بسیار استفاده می شود و قیمت بالایی هم دارد اما گفته می شود که این نوع ماسک هم در برابر ویروس کرونا چندان کارایی بالایی ندارد چرا که از فیلتر مناسبی برخوردار نیست.
 
5-ماسک مشبک
 
 
 
این ماسک تنفس بر خلاف مدل های دیگر دارای ظاهر مشبک در قسمت بیرونی است. این بدان معنی است که لایه داخلی می تواند از ماده نازک تر و انعطاف پذیرتر ساخته شود تانفس کشیدن راحت تر شود.
 
این ماسک مقابل ویروس کرونا موثر به نظر می رسد اما با این وجود ، حتی اگر از مناسب و بالاترین سطح محافظت برخوردار باشد ، دریچه ای دارد. بنابراین ویروس با رطوبت موجود در نفس شما بیرون می آید و می تواند دیگران را آلوده کند. با این حال نسبت به دیگر ماسک ها ضریب بالاتری از اطمینان دارد.
 
6- ماسک تاشوی سبک
 
 
 
 
این ماسک سبک وزن همانند ماسک جراحان به نظر می رسد. با اینکه گفته می شود این نوع ماسک نیز ضریب حفاظتی بالایی دارد اما باز هم این امکان وجود دارد که در هنگام عطسه یا سرفه کردن، ویروس از دریچه خارج شود و به فرد دیگری منتقل شود.
 
7-ماسک مخصوص گرد و غبار
 
 
 
این ماسک اصولا برای فیلتر کردن ذرات غیرسمی به کار می رود. این ماسک از ماسک های جراحی بسیار موثرتر است اما در مقابل ویروس چندان قدرت حفاظت ندارد.
 
این نوع ماسک فاقد دریچه است و به همین دلیل در هنگام عطسه و سرفه قطرات آلوده به ویروس در اطراف پراکنده نمی شوند هر چند ماسک نمیتواند به مدت طولانی این قطرات آلوده را درون خود نگه دارد.
 
موارد بالا نشان می دهد حتی گران ترین و پیشرفته ترین ماسک ها هم در برابر ویروس کرونا دارای اشکالاتی هستند. هر چند ماسک ها در برابر این نوع ویروس خطرناک به طور کامل مصونیت ایجاد نمی کنند اما استفاده کردن از آنها بهتر از استفاده نکردن از آنهاست.


اخباراخبار HSEخبر HSEاخبار ایمنیاخبار سلامتاخبار محیط زیستhse newsخبرهای ایمنیچه ماسک هایی در برابر ویروس کرونا موثر هستند؟


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

2541

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

26

میهمان آنلاین

24496552

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA