ایرانی ها سالانه 11 هزار میلیارد تومان برای فست فودها هزینه می کنند

 
سريع، محبوب، گران
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نوآوران، طعم و تنوع متفاوت و جذاب، پخت و پز راحت، حمل آسان، در دسترس بودن و مشغله زياد؛ غذاهاي سريع را محبوب مردم کرده است محبوبي که جيب و جان مردم را با هم نشانه رفته است.
 
کارشناسان مي گويند فست فودها عامل بيماري هستند اما مزه شان نمي گذارد که به اين چيزها فکر کنيد. نمي توانيد کسي را پيدا کنيد که هيچ وقت لب به اين غذاها نزده باشد حتي سخت گيرترين و حساس ترين فرد به خورد و خوراک‌اش هم حداقل يک بار طعم فست فود را چشيده است.
 
آمارهاي رسمي مي گويد جذابيت غذاهاي آماده باعث شده که بخشي از هزينه مردم صرف خريد فست فود يا غذاي سريع شود. دو سال پيش بانک مرکزي آماري منتشر کرد که نشان مي داد ايراني ها سالانه چيزي بيش از 11.1 هزار ميليارد تومان براي فست فودها هزينه مي کنند. رقمي که وقتي به تعداد جمعيت آن زمان تقسيم شد 145 هزار تومان سهم سالانه هر ايراني بود.
 
همان آمار از افزايش 4.1 برابري هزينه خانواده هاي ايراني در فاصله سال هاي 1383 تا 1391 يعني در طول 8 سال براي خريد فست فود حکايت داشت. حکايتي که نشان مي دهد فست فود سهم مهمي در سبد خانوارهاي ايراني دارد.
 
فست فود و غريبه شدن خانواده ها
 
اما اين غذاي آماده براي مردم تنها هزينه اقتصادي ندارد آن طور که کارشناسان مي گويند هزينه هاي اجتماعي تغيير عادات غذايي چيزي بيش از هزينه اقتصادي به مردم تحميل کرده است.
 
قديم ها غذاي مادر بهانه خوبي بود همه دور يک سفره بنشينند.همين نشستن کنار هم صميميت ميان اعضاي خانواده را بيشتر و سر صحبت ها را باز مي کرد. و بسياري از مشکلات اعضاي خانواده با گفت‌وگو و دور همين سفره ها حل مي شد. کارشناسان مي گويند با هم غذا خوردن علاوه بر تحريک اشتها و هضم و جذب بهتر غذا از لحاظ رواني هم فايده دارد مطالعات نشان داده است امنيت در ميان اعضاي خانواده اي که کنار هم غذا مي خورند بيشتر است همچنين بچه هاي اين خانواده ها از لحاظ وضع تحصيلي در شرايط بهتري هستند کمتر به سمت آسيب هاي اجتماعي مي روند. ماشيني شدن و وقت کم باعث شد سفره ها جمع شود و حالا هر کس گوشه دنجي پيدا کند و سانديويچ‌اش را گاز بزند. اين غذا خوردن دور از هم خانواده ها را از هم دور و غريبه کرده است.
 
غذاي سريع و تهديد سلامت
 
گذر از جامعه سنتي به مدرن روي خيلي از بخش هاي فرهنگ ما تاثير گذاشته است اين اثر روي عادات غذايي هم بي اثر نبوده است سفره که جمع شد و ميز به خانه هايمان آمد خيلي از غذاها هم جاي خودشان را به غذاهاي جديد دادند غذاهاي محبوب ايراني ها حالا جايشان را به فست فودها داده اند غذاهايي که تنها خانواده ها را از هم دور نمي کند بلکه سلامت ما را هم تهديد مي کنند.
 
آمارها مي گويند سرعت رشد سرطان در ايران بالاتر از کشورهاي ديگر است و سالانه 90 هزار مورد جديد سرطان در کشور گزارش مي شود. آنگونه که دکتر محمد اسماعيل اکبري رييس مرکز تحقيقات سرطان ايران مي گويد ميزان ابتلا به بيماري سرطان در کشور ما يک پنجم ميزان شاخص کشورهاي پيشرفته جهان است.
 
در کنار اين آمار سومين علت مرگ نيز در ايران در حال افزايش است. از هر يکصد ايراني بزرگسال 20 نفر فشار خون دارند و رتبه 67 دنيا در آمار مرگ و مير ناشي از فشارخون متعلق به ايران است.
 
فست‌فود و خالي شده سفره ها از مواد مغذي
 
عوامل زيادي در اين ميان دست به دست هم داده اند که در ميانشان نام تغذيه ناسالم و عادت غذايي بد نيز در ميانشان ديده مي شود اين مساله را دکتر برليانت بزرگمهر مشاور تغذيه و رژيم درماني نيز بر آن تاکيد دارد و با اشاره به تغيير الگوي غذايي مردم در سال هاي اخير به نوآوران مي گويد: «در سال هاي اخير همه به فست فودها و مواد فراوري شده روي آورده اند اين مواد که بيشتر از گوشت تهيه مي شوند جاي سبزيجات و سالاد را گرفته است و اين مواد مغذي ديگر جايگاه مهمي در تغذيه مردم ندارند. در کنار اين موضوع اين روزها مردم آب ميوه هايي که صرفا با رنگ، اسانس و شکر تهيه مي شود يا آب ميوه هاي که حاوي نگهدارنده است و نوشابه هاي گازدار را جايگزين ميوه سالم و نوشيدني هاي مفيد کرده اند که اين مساله سبب شده است بيماري هايي مثل فشار و چربي خون ديابت سرطان در جامعه شايع شود.»
 
اين کارشناس تغذيه رفتار رسانه ها را در اين ميان بي تاثير نمي داند و معتقد است:« راديو و تلويزيون در بيشتر موارد با پخش تبليغات جذاب باعث کشش مردم به سمت مصرف مواد آماده و فراوري شده مي شوند که براي سلامتي مضر است.»فست فودها مضر است و ما به خوردنش عادت کرده ايم و نمي توانيم از آن چشم پوشي کنيم اما مي توانيم خوردنش را مديريت کنيم.


اخباراخبار hseاخبار سلامت ایمنی بهداشت محیط زیستايراني ها سالانه 11 هزار ميليارد تومان براي فست فودها هزینه می کنند


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3750

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

191

میهمان آنلاین

24497761

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA