کرج ركورددار حوادث كار، عدم نظارت کارفرما مهم‌ترین علت وقوع حوادث

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز با اشاره به آمار توزیع حوادث در شهرستان‌های استان البرز اظهار داشت: شهر کرج بیشترین تعداد حوادث را داشته است که با توجه به جمعیت شاغل در این شهر، این آمار دور از انتظار نیست و با توجه به شدت حوادث بررسی شده در این شهرستان برنامه ریزی برای کنترل وکاهش حوادث در این شهر، اولویت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرج، «علی ایمانی» در این باره افزود: با توجه به نسبت چند برابری تعداد شاغلان بخش صنعت نسبت به ساختمان و بررسی تعداد حوادث ناشی از آن‌ها، میزان وفور حوادث در کارگاه‌های ساختمانی بیش از انتظار بوده و نیاز به تأمل، بررسی و برنامه ریزی جدی دارد.

وی بیشترین تعداد متوفیان حوادث ناشی از کار را مربوط به فعالیت‌های ساختمانی دانسته وعنوان کرد: علاوه بر ضرورت کنترل تعداد حوادث در این بخش اقدام در خصوص کاهش آثار و شدت ان نیز ضروروت دارد.

ایمانی؛ عدم نظارت کارفرما بر نحوه فعالیت کارگاه، سهل انگاری و بی‌احتیاطی کارگران، دستگاه بدون حفاظ یا دارای نقص فنی، عدم تهیه و تحویل تجهیزات حفاظتی، عدم آموزش کارگر و عدم استفاده کارگر از وسایل حفاظتی را به ترتیب از مهم‌ترین علل وقوع حوادث کار خواند.

به اعتقاد این مقام دولتی، بسیاری از حوادث كار ناشی از خطاهای انسانی‌اند که می‌توان با آموزش، الزامات قانونی رعایت موارد ایمنی را از سوی عوامل اجرایی متذکر شد.

تنظیم چک لیست الکترونیکی ایمنی

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز در ادامه سخنانش پیشگیری از وقوع حوادث کارگاهی و نجات جان کارگران را از جمله اهداف اصلی طرح کاهش حوادث کارگاهی در بخش ساختمان و از اولویت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عنوان كرد.

ایمانی در این باره افزود: پیشی گرفتن سهم علل انسانی بر علل فنی و دستگاهی حاکی از نیاز ضروری به فرهنگ سازی و آموزش صحیح کارگر و کارفرما در حوزه پیشگیری از حوادث ناشی از کار است که اجرای سیستم الکترونیکی اعلام وضعیت ایمنی، انتظار می‌رود کاهش خطاهای انسانی را به همراه داشته باشد.

ایمانی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین سهم حوادث کار، مربوط به فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی است، با توجه به نسبت چند برابری تعداد شاغلان بخش صنعت نسبت به ساختمان و بررسی تعداد حوادث آن‌ها، روشن است میزان وفور حوادث در کارگاه‌های ساختمانی بیش از انتظار بوده و نیاز به تأمل، بررسی و برنامه ریزی جدی دارد.

وی در همین رابطه افزود: طی یکسال گذشته جلسات زیادی با حضور کار‌شناسان و صاحب نظران امر تشکیل شد و پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان، چک لیست الکترونیکی ایمنی، تنظیم وراه اندازی شده است که بازرسی حین انجام کار و قابلیت رصد کارگاههای ساختمانی را میسر می‌سازد.

مدیر کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان البرز ضمن برشمردن ویژگی‌های این چک لیست الکترونیکی ایمنی گفت: سادگی و سرعت عمل، از ویژگی‌های سیستم الکترونیکی اعلام وضعیت ایمنی، و مقرر گردیده است تا در کارگاه‌های ساختمانی که خطرات جانی برای کارگران یا همسایه‌های مجاور وجود دارد با شدت عمل بیشتری اعمال شود.

 

منبع : خبرگزاری کار ایران (ایلنا)



اخبارسلامت ایمنی محیط زیستhseحادثه ناشی از کاریحوادث شغلیرکورد دار حوادثکرجکارگاه های ساختمانیعدم نظارت کارفرماچک لیست الکترونیکیایمنیدستگاه بدون حفاظعدم آموزش کارگر


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

3793

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

196

میهمان آنلاین

24497804

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA