دولت مجوز هیچ گونه تغییر کاربری در حریم تالاب انزلی را نخواهد داد.

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا افزود: از آنجا که برخی تالاب‌های کشور در فصل‌هایی از سال خشک می‌شوند، ممکن است عده‌ای به فکر تغییر کاربری حریم این تالاب‌ها بیفتند؛ اما از آنجا که حریم تالاب‌ها اندازه خود آنها اهمیت دارند، به صورت یکپارچه و سیستماتیک مدیریت می شوند و هیچگاه اجازه این قبیل اقدامات را به کسی نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه کاهش عمق تالاب انزلی و افزایش رسوب در کف آن مهم ترین مشکل این تالاب است، افزود: برای حل این مشکل باید با برنامه ریزی مناسب در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای حفظ جنگل‌های بالادست تالاب و جلوگیری از قطع و بهره برداری از درختان منطقه اقدام کنیم. علاوه بر آن باید از روش‌های نامناسب و غیرعلمی کشاورزی مانند شخم زدن در جهت شیب خاک که باعث فرسایش خاک و حمل رسوب می‌شود نیز جلوگیری شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: برای حفظ تالاب انزلی باید در سه محور توسعه پایدار و حفاظت از تالاب، جلوگیری از رسوب و فرسایش خاک و توقف ورود آلاینده‌ها به آن، اقدام کنیم که نیاز به همکاری با جوامع محلی، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب دارد.

مقدسی با بیان اینکه بهره برداری، صید و گردشگری از دیگر موارد تهدید کننده تالاب انزلی است، اضافه کرد: مهم ترین اولویت در اجرای برنامه‌ها تعامل بیشتر با جوامع محلی است، چرا که در حال حاضر بهره برداران این تالاب افزایش پیدا کرده‌اند.

وی گسترش گیاه آزولا در تالاب را یکی دیگر از تهدیدات موجود عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از گسترش روز افزون این گونه مهاجم برنامه‌های مختلفی در دست اجرا داریم.

 

منبع : خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيط زيستتالاب انزليكاهش عمق تالابتغيير كاربرياحداث جاد ميان گذر


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

4978

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

183

میهمان آنلاین

24506097

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA