نگرانی وزارت بهداشت از شیوع مالاریا و وبا در مناطق سیل زده جنوب شرق کشور

محمد مهدی گویا در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بهداشتی و خطر بیماریها در مناطق سیل زده جنوب شرق کشور افزود: به طور کلی از بروز بیماریهای منتقله از حشرات و آب ناسالم در مناطق سیل زده نگران هستیم که مهمترین این بیماریها مالاریا، وبا و بیماریهای اسهالی است.

 وی ادامه داد:‌ خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده است، تاکنون شاهد بروز هیچکدام از این بیماریها بعد از سیل اخیر نبوده ایم. در مورد بیماریهای منتقله از آب خوشبختانه کنترل دقیق آب آشامیدنی با همکاری 3 دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان ادامه دارد و تاکنون هیچ موردی از بیماری اسهالی در این منطقه گزارش نشده است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: توزیع آب آشامیدنی سالم در این مناطق ادامه دارد ضمن اینکه کلر مادر نیز در اختیار مردم قرار داده شده است تا در صورت مطمئن نبودن از کیفیت آب با کلرزنی آن را قبل از مصرف ضد عفونی کنند.

 وی افزود: هلال احمر نیز با توزیع مناسب و به موقع آب بطری شده کمک بزرگی به کنترل این بیماریها کرده است که امیدواریم توزیع آب بطری در بین مردم سیل زده و توزیع آب آشامیدنی سالم با تانکرهای مخصوص در شرایط فعلی ادامه پیدا کند و قطع نشود.

 گویا گفت: در مورد بیماری مالاریا هنوز زود است که قضاوت کنیم چون معمولاً حدود 20 روز بعد از چنین اتفاقاتی موارد آن بروز پیدا می کند، به هر حال احتمال بروز موارد این بیماری بعد از سیل وجود دارد. باید لارو پشه ها در منطقه کنترل شود البته پشه بند به اندازه کافی با توجه به محدود بودن مناطق سیل زده در بین مردم توزیع شده است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد:‌ فعلاً نگرانی جدی وجود ندارد اما در مورد آینده نمی توان به صراحت قضاوت کرد،طبیعی است که اگر وضعیت سیل ادامه داشته باشد و محدوده آن گسترش پیدا کند نیازمند اقدامات وسیعتر و جدی تری هستیم و برای کنترل هر دوی این بیماریها نیازمند تشدید اقدامات نظارتی هستیم.

 وی افزود: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند باید پشه بندهای مخصوص را به میزان زیادی در بین مردم توزیع کنیم و به مردم آموزشهای بیشتری را برای مراقیت از خودشان ارائه کنیم.

 وی اضافه کرد: متأسفانه حتی قبل از بروز سیل در 3 استان جنوب شرقی کشور در پاکستان و افغانستان شاهد بروز سیل و مواردی از این بیماریها بوده ایم و اکنون مناطقی از این کشورها با این بیماریها درگیر هستند و نمی توانیم بگوییم اگر این بیماریها در افغانستان و پاکستان بروز کند ما آسیب نخواهیم دید.

 گویا در پاسخ به پرسش فارس درباره میزان شیوع مالاریا در کشور گفت: خوشبختانه طی سالهای اخیر میزان بروز این بیماری کاهش پیدا کرده است به طوری که از ابتدای امسال تاکنون فقط 150 مورد ابتلا به این بیماری داشتیم که 145 مورد آن در سیستان و بلوچستان و 5 مورد آن در هرمزگان بوده است و هیچ موردی از این بیماری در سایر استانها از جمله جنوب کرمان مشاهده نشده است.

 رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ موردی از مرگ ناشی از این بیماری نیز در کشور نداشته ایم و در مورد بیماری وبا نیز از ابتدای امسال تاکنون موردی از بیماری مشاهده نشده است.

 

منبع : خبرگزاري فارس



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEبهداشتشيوع مالارياوباجنوب شرق كشورمناطق سيل زدهتوزيع آب آشاميدني سالمبيماري هاي منتقله از حشراتآب ناسالمكلر مادردانشگاه علوم پزشكيكرمانسيستان و بلوچستانهرمزگانافغانستان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

4312

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

310

میهمان آنلاین

24498323

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA