پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا از وجود بیش از 28 هزار راس دام عشایری پاکسازی شد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در یاسوج، محمدرضا خدارحمی افزود: با تلاش چندین ساله اداره کل حفاظت محیط زیست استان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دنا، سرانجام پروانه‌های دامداران مراتع شهلی‌آباد به تعداد 17خانوار و مراتع اتابکی به تعداد 9خانوار ابطال شد.

وی اظهارکرد: براین اساس تعداد 2390 راس دام عشایرمذکور برای همیشه از پارک ملی دنا خارج شدند تا پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه در امان بماند.

معاون فنی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین با تعامل با سایر عشایر منطقه، تعداد 2756 راس دام متعلق به 26 خانوار از عشایر مراتع آسمانی، تعداد 1800 راس دام متعلق به 15خانوار دامداران سلیمانی، 3300 راس دام متعلق به 30 خانوار عشایر آسمانی و تعداد 1600 راس دام متعلق به 10 خانوار عشایر مراتع دوغانلو، از منطقه خارج شدند.

خدارحمی تصریح کرد: تعداد 2100 راس دام متعلق به 15 خانوار عشایر مراتع اولاد آغارضا و طاهری و تعداد 589راس دام متعلق به عشایر معروف به سلیمی تیره فارسیمدان نیز از منطقه پارک ملی دنا خارج شدند.

وی بیان کرد: در مجموع تعداد بیش از 14 هزار و 500 راس دام از این منطقه حائز اهمیت خارج شده که معادل این تعداد نیز، دام دامداران فاقد پروانه وغیر مجاز نیز در منطقه شناسایی و اخراج شدند.

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: پارک ملی دنا بعداز گذشت حداقل سی سال از عمر بابرکت وشکوهمند انقلاب اسلامی، تنها منطقه ای در کشور است که به عنوان ذخیره گاه زیست کره در سطح کشور معرفی شده است.

خدارحمی گفت: این ذخیره گاه با وسعت بیش از 255 هزار هکتار در تیرماه سال 90 با حضور کارشناسان سازمان یونسکو به ذخیرگاه زیست کره تبدیل شد.

وی افزود: این ذخیره گاه به عنوان دهمین ذخیره گاه کشور و 550امین ذخیره گاه زیست کره دنیا در شبکه جهانی ذخیره گاهها ثبت شده است.

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بخش مهمی از منطقه حفاظت شده دنا در فروردین سال گذشته بعداز گذشت حداقل دو دهه حفاظت شبانه‌روزی و با توجه به وجود استعداد وظرفیت‌های موجود از حیث تنوع زیستی گیاهی وجانوری به بالاترین کلاس حفاظتی یعنی پارک ملی ارتقاء سطح یافت.

 

منبع : خبرگزاري دانشجويان ايران-ايسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيط زيستذخيره گاه زيست كرهپارك ملي دناکهگیلویه و بویراحمدسازمان يونسكو


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1141

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24495152

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA