نجات 400 جوجه فلامینگو از میان نمکزارهای دریاچه خشک شده بختگان

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از شیراز، حسین‌علی ابراهیمی‌کارنامی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در این خصوص گفت: بعد از خشک شدن بختگان، ماموران و کارشناسان این اداره به همراه محیط‌بانان و جمعی از افراد جوامع محلی منطقه خیر در شهرستان استهبان موفق شدند در عملیاتی بیش از 400 فلامینگو و جوجه فلامینگو را نجات دهند.

وی افزود: پرندگان نجات داده شده از نمکزار بختگان به دریاچه‌های مهارلو و طشک منتقل شده‌اند.

وی گفت: علت اصلی حادثه خشک شدن کامل دریاچه بختگان علاوه بر گرمای تابستان، ناشی از احداث سد در بالادست حوزه آبخیز، خشکسالی سنوات گذشته است.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه گرمای هوا بعد از خشک شدن دریاچه، طاقت فرسا است، خاطرنشان کرد: عملیات نجات فلامینگوها 3 شبانه‌روز به طول انجامید و بسیاری از جوجه فلامینگوها از مرگ حتمی نجات پیدا کرده‌اند.

به‌گفته وی تالاب بختگان نقش حمایتگر از بخش عمده ای از تنوع زیستی فارس را دارد که متاسفانه در سالهای اخیر به علت کاهش بارندگی، نبود مدیریت صحیح منابع آبی و توسعه ناپایدار که در حوزه آبخیز این تالاب صورت پذیرفته به شدت در معرض تهدید قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه اکنون تالاب بختگان کاملا خشک شده است، تصریح کرد: یکی از راهکارهای نجات آن از وضعیت فعلی تخصیص حق آبه زیست محیطی تعیین شده به صورت مستمر از دریاچه پشت سدهای احداثی در این حوزه و ساماندهی کشاورزی درمنطقه است که متاسفانه به علت عدم تخصیص حقابه واقعی بختگان امروزه شاهد وارد شدن خسارت جدی به این زیست بوم حیاتی در این منطقه هستیم و لازم است تمامی دستگاه‌ها به خصوص امور آب استان به تکلیف قانونی خود در این مورد اقدام کنند تا بیشتر از این شاهد از بین رفتن این زیستگاه و تهدیدات جدی متاثر از خشک شدن آن نباشیم.

 

منبع: خبرگزاري دانشجويان ايران - ايسنا



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيطزيستجوجه فلامينگونمكزاردرياچه بختگانافزايش دماخشك شدندرياچه مهارلواستان فارس


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1941

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

0

میهمان آنلاین

24495952

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA