استفاده از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت/ مرگ و میر حدود 70 درصد از گوزنهای زرد کرخه

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

سند قانونی برای فروش خاک ایران وجود ندارد/ مجلس پیگیری می‌کند

در اولین روز از هفته جاری عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه مجلس پیگیر موضوع فروش خاک ایران است، گفت: سند قانونی برای فروش خاک ایران به کشورهای خلیج فارس وجود ندارد.
کمال‌الدین پیرموذن، با اشاره به بحث مطرح شده درباره فروش خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اظهار کرد: این موضوع از طریق رسانه ها مطرح شد اما از آنجایی که سند قانونی در خصوص  آن وجود ندارد ما از اعضای کمیسیون کشاورزی درخواست کردیم به این موضوع رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست علاوه بر اینکه بر عهده مسئولان مربوطه است بر عهده همه مردم نیز قرار دارد تصریح کرد:  خاک یکی از مهم ترین عناصر محیط زیست در کشور بوده که حفظ آن بسیار ضروری است و با از بین بردن و فروش خاک به راحتی نمی توان وجود آن را جبران کرد.

ارائه آمار ضد و نقیض از جمعیت حیات وحش استان تهران/ اختلاف 500 تایی در سرشماری یک گونه!

روز یکشنبه،  فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در حالی جمعیت یک گونه از حیات وحش استان تهران را بر اساس آخرین سرشماری در زمستان گذشته ، 3 هزار و 800 رأس عنوان کرد که مدیر کل محیط زیست استان تهران در اردیبهشت ماه این تعداد را بر اساس همان سرشماری 4 هزار 353 راس اعلام کرده بود.
این آمار و ارقام ضد و نقیض در مورد حیات وحش استان های مختلف از سوی مدیران کل این استان ها در حالی مدام ارائه می شود که اسفند ماه سال گذشته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درست یک روز پیش از برکنار شدن از سمتش در این سازمان اعلام کرد: آمار بز، کل، میش، قوچ، بز، جبیر، آهو، مرال، گوزن و ... در کشور به 110هزار رأس کاهش یافته است.
به نظر می رسد سرشماری حیات وحش به جای استفاده تحقیقاتی و کاربرد در برنامه ریزی های دقیق تر جهت حفاظت از گونه های جانوری در مناطق تحت مدیریت، صرفا اعدادی سلیقه ای و غیر واقعی است که به دلخواه مدیران برای اثبات شایستگی و مدیریت کارمد آنان تغییر می کند لذا بیش از این به موشکافی این موضوع نمی پردازیم و قضاوت در این زمینه را به افکار عمومی و علاقه مندان به محیط زیست واگذار می کنیم.

راه اندازی پورتال اطلاع رسانی کشند قرمز تا پایان تابستان

دوشنبه هفته جاری، معاون دریایی سازمان محیط زیست از راه اندازی پورتال اطلاع رسانی کشند قرمز تا پایان تابستان خبر داد.
عبدالرضا کرباسی درخصوص راه اندازی پورتال كشند قرمز گفت: در حال حاضر اقدامات اولیه برای طراحی این پورتال انجام شده که تا پایان تابستان راه اندازی می شود.
وی درخصوص وجود کشند قرمز در آب های جنوب کشور اظهار داشت: كشند قرمز یکی از پدیده های مهم در آب های کشور به ویژه آب های جنوبی است که رشد و گسترش آن  صنعت شیلات و سلامت انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه برای مقابله با پدیده کشند قرمز كمیته مقابله با این پدیده فعال است، تصریح کرد: این کمیته به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت می کند و سه زیر كمیته نیز تحت عنوان اطلاع رسانی با مدیریت سازمان محیط زیست، كمیته تحقیقات به ریاست مجموعه تحقیقات شیلات و كمیته علمی به ریاست سازمان شیلات در این زمینه فعال هستند.

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان/ تلفات دومین پلنگ در یکماه

در این روز، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از کشته شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان لردگان خبر داد.
کیوان هوشمند با بیان اینکه در ماه جاری برای دومین بار  پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف شد افزود: یکی از محیط بانان منطقه تصاویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده  ارسال کرده اما هنوز از علت و جزئیات مرگ این پلنگ اطلاعاتی در دست نیست.
هومان خاکپور کارشناس منابع طبیعی چهار محال بختیاری نیز با تأیید این خبر گفت: هیچ آثاری از تیر خوردن بر جسد این پلنگ مشاهده نمی شود و به احتمال زیاد در اثر مسمومیت تلف شده است .
به گفته وی، متأسفانه افراد محلی در خصوص زمان دقیق مرگ، سن و جنس این پلنگ با محیط زیست همکاری نمی کنند و لی انچه مسلم است اینپلنگ چندین بار به دامهای روستاییان این منطقه حمله ور شده لذا به نظر می رسد طعمه گذاری و سمی کردن طعمه علت اصلی مرگ این پلنگ باشد.

استفاده از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت

روز سه شنبه، مدیرعامل شرکت کنترل کیفینت هوای تهران با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت پتروشیمی مبنی بر اینکه این شرکت همچنان تأمین کننده بنزین پالایشگاههاست گفت: از آنجایی که پتروشیمی ترکیباتی مانند بنزن ، تولوئن و زایلن که سرطانزا هستند تولید می کند؛این بدان معنی است که وزارت نفت رسماً اعلام کرده که از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت استفاده می کند.
یوسف رشیدی با بیان این مطلب افزود:  به هیچ عنوان نمی توان از چنین ترکیباتی به عنوان سوخت و یا افزودنی بنزین نام برد زیرا همانطور که بار ها متخصصان محیط زیست و وزارت بهداشت اعلام کرده اند این ترکیبات سرطانزا هستند و برا ی سلامت مردم خطرات بسیاری دارند.
به گفته وی، شاید افزودن چنین ترکیباتی موجب احتراق بهتر سوخت و بنزین شود اما در تمام دنیا استفاده از آنها به دلیل مشکلاتی که برای سلامت مردم به بار می آورد به عنوان افزودنی به سوخت و یا اکتان افزا ممنوع است.
رشیدی اظهار داشت: البته اینکه در سوخت و بنزین این مواد سرطانزا وجود دارد بار ها از سوی کارشناسان ومتخصصان هشدار داده شده که هرگز وزارت نفت زیر بار آن نمی رفت اما بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران این بار رسماً اعلام کرده اند که پالایشگاهها در حال حاضر اکتان افزای بنزین را از پتروشیمی می گیرند.

مرگ و میر حدود 70 درصد از گوزنهای زرد کرخه / 45 گوزن تا کنون تلف شدند

در این روز، مدیر روابط عمومی محیط زیست خوزستان در مورد آخرین وضعیت گوزن های زرد موجود در سایت پارک ملی کرخه گفت: از ابتدای حمله مگس میاز در منطقه تاکنون حدود ۴۵ گوزن زرد ایرانی تلف شده اند.
شهریار عسگری با بیان این مطلب  افزود: ۳ راس گوزن زرد نیز جهت انجام اقدامات درمانی زنده گیری شده اند.
وی با تکذیب اخباری مبنی بر مرگ تمامی گوزن های موجود در منطقه و زنده ماندن تنها ۳ راس گوزنی که زنده گیری شده اند، اظهار داشت: مرگ تمامی گوزن های موجود در سایت کرخه به هیچ عنوان صحت ندارد و اکنون بیش از ۲۵ راس گوزن زرد ایرانی در منطقه حضور دارند.

سهل‌انگاری مسئولان محیط زیست عامل نابودی گوزنهای زرد/ برنامه خاصی برای حفاظت ازگوزن‌ها وجود ندارد

چهارشنبه این هفته، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درخصوص تلف شدن گوزن های زرد ایرانی در پی هجوم مگس میاز گفت: یکی از علل نابودی این گوزن ها بی مسئولیتی مسئولان محیط زیست است و سهل انگاری آن ها موجب شد تا حیات این گونه با خطر جدی مواجه شود.
اسماعیل جلیلی با تأکید بر اینکه در حفظ گونه گوزنهای زرد در استان خوزستان سهل انگاری شده است، افزود: کسی پیش بینی نمی کرد که نابودی این گوزنها تنها به خاطر هجوم تعدادی مگس به این گونه کمیاب حیات وحش رخ دهد، همچنین شاهد چنین خسارت بزرگی به حیات وحش کشور باشیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه مسئولان سازمان محیط زیست نسبت به مسأله حافظت از گوزنهای زرد ایرانی تعلل کردند اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده این است که برای نگهداری از حیوانات موجود در محیط زیست کشور هیچ برنامه مدونی وجود ندارد.

 

منبع : خبرگزاري مهر 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEمحيط زيستمرگ و مير گوزن هاي زردتركيبات سرطان زاافزودني سوختمرگ دومين پلنگ ايرانيحيات وحش استان تهرانمسئولان محيط زيستپورتال اطلاع رسانی کشند قرمزسازمان محيط زيستآب هاي جنوببهداشتاستان خوزستانكرخه


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5310

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

202

میهمان آنلاین

24506428

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA