افزایش ۹۸ درصدی حوادث كار حاصل ضعف آموزش‌های تخصصی است.

دبیر خانه کارگر قزوین عمده حوادث شغلی در این استان را ناشی از ضعف آموزش‌های تخصصی در مشاغل خطرناک دانست و نسبت به افزایش آمار حوادث کار در قزوین هشدار داد.

«عیدعلی کریمی» در این باره به ایلنا گفت: آمار اخیر سازمان پزشکی قانونی قزوین نشان می‌دهد که در دو ماه ابتدای سال جاری، حوادث ناشی از کار رشد ۹۸ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است.

این فعال کارگری با بیان اینکه حوادث ناگوار لزوما ناشی از بی‌احتیاطی نیست، افزود: بعضی کارفرمایان برای كاستن از هزینه‌ها،  کارگران را بدون طی شدن دوره كامل آموزش برای كار با دستگا‌ها و ماشین آلاتی که بسیار پر خطرند استخدام می‌كنند.

كریمی با تاكید بر اینکه استفاده از كارگران غیرمتخصص در مشاغل تخصصی، تخلفی به قصد كاهش هزینه است، این عمل كارفرمایان را زمینه‌ساز بسیاری از حوادث شغلی دانست و گفت: تاکنون کارگران تازه کار بسیاری در نتیجه وقوع حوادث کار دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند یا جان خود را از دست داده‌اند كه به این ترتیب سود حاصل از مابه‌التفاوت دستمزد كارگر متخصص و تازه‌كار به قیمت سلامتی نیروی كار به دست می‌آید.

این فعال کارگری در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: جوان ۲۸ ساله‌ای که به تازگی در یکی ازکارخانه‌های شهرستان البرز  کارش را آغاز کرده بود به دلیل عدم آموزش، یك هفته بعد از استخدام دچار حادثه شغلی شد و ۲۵ درصد از بینایی چشم خود را هنگام کار با دستگاه فرز از دست داد.

کریمی در ادامه به نمونه دیگری پرداخت و گفت: ماه گذشته کارگری در اولین روز کاری خود در حین کار با دستگاه پرس سه انگشت دست راست خود را از دست داد، در صوتی كه کارفرما می‌بایست در بدو ورود کارگر به کارگاه، علاوه بر آموزش موارد عمومی ایمنی، کار با دستگاهای پرخطری همچون دستگاه فرز و پرس را به آنان آموزش می‌داد و از بکار گیری کارگر بدون مهارت خوداری می‌کرد.

این فعال كارگری به نقش دولت در نظارت بر آموزش‌های ایمنی و تخصصی به كارگران تاكید كرد و گفت: نظارت جدی بازرسان كار فرصت چنین سودجویی‌هایی كه به سلامت كارگران صدمه می‌زند را از كارفرمایان خاطی می‌گیرد.

 

منبع : سايت ايلنا 



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEحوادث شغليحادثه كارايمنيافزايش حوادث كارضعف آموزش هاي تخصصيكارگران غير متخصصدستگاه فرزآموزش ايمني كارگرانخانه كارگرقزوين


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8098

تعداد اعضا

3377

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

345

میهمان آنلاین

24491874

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA