فناوری تازه در صنعت مس ایران برای حفظ محیط زیست

به گزارش خبرگزاری محیط زیست با کاهش ذخیره مس معدنی با عیار بالا در کشور، و همچنین با توجه به افزایش تقاضا و قیمت جهانی این فلز یافتن راهکارهای مدرن برای استخراج آن از کانسنگ های دارای عیار پایین‌تر امری ضروری به نظر می رسد. در نتیجه در مجتمع های مس شهربابک و سرچشمه فرآیندی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر استخراج با راندمان بالاتر از نظر محیط زیستی نیز ارجحیت های بسیاری نسبت به روش های پیشین دارد.
امروزه جهت‌گیری و رویکرد صنعت تولید مس کاتدی در دنیا به سوی روش‌های هیدرومتالورژی است. این امر با توجه به مشکلات روش پیرومتالورژی از جمله هزینه‌های سنگین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری بالا، به‌کارگیری نیروی انسانی زیاد و وجود مشکلاتی نظیر آلودگی‌های زیست‌محیطی، مصرف بالای انرژی و عدم امکان استفاده مجدد از مواد مصرفی روز به روز از توجه بیشتری برخوردار می‌شود. تحولات و پیشرفت این رشته (روش هیدرومتالورژی) در صنعت متالورژی استخراجی، ناشی از سازگاری بیشتر این روش با محیط‌زیست و مصرف کمتر انرژی است.
در این روش جهت تولید مس از کانسنگ‌های اکسیدی و سولفیدی، مس موجود در محلول حاصل به کمک روش استخراج با حلال جدا شده و توسط روش الکترووینینگ تبدیل به مس خالص خواهد شد. روش هیدرومتالوژی شامل مراحل استخراج کانسنگ، خردایش،آگلومراسیون، تلقیح باکتری و نهایتا انحلال و پالایش است.
بر اساس این گزارش با پیشرفت و توسعه فرآیندهای هیدرومتالورژی در سال‌های اخیر، روند افزایش تولید مس و سایر فلزات پایه از این روش افزایش چشمگیری داشته است.
مدیر HSE مجتمع مس شهر بابک در خصوص بهره گیری از تکنولوژی لیچینگ در استخراج مس در آن مجتمع می گوید: شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به رویکرد گسترش صنعت سبز، بهره‌گیری از فن‌آوری‌های دوستدار محیط زیست را در دستور کار دارد. در این راستا، توسعه قابلیت استحصال کانسنگ‌های کم‌عیار سولفیدی و اکسیدی مس با استفاده از تکنیکی تحت عنوان لیچینگ که در آن بدون کاربرد روش‌های حرارتی و ایجاد گازهای آلاینده و صداهای ناهنجار، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف انرژی، ظرفیت تولید کاتد را افزایش خواهد داد که در این مجتمع اجرا شده است و بدین ترتیب با استفاده از این فن‌آوری گامی در جهت رشد و توسعه این شاخه از علم در کشور برداشته شده است.
مهندس حسین محمودی می افزاید: طبق برآوردهای انجام شده با اجرای این طرح طی 5 سال از 5 میلیون تن خاک‌های اکسیدی و سولفوری کم‌عیار حدود 21 هزار تن مس استحصال خواهد شد و کشور با افق تولید 30 هزار تن مس در سال با این روش، رتبه دوم را در جهان در زمینه تولید مس با روش هیدرو‌متالوژی کسب خواهد کرد.
این پروژه علاوه بر فواید اقتصادی از لحاظ استحصال مس از کانی‌های اکسیدی کم‌عیار، به عنوان یک تکنولوژی سازگار با محیط زیست با حداقل آلایندگی نسبت به روش پیرومتالوژی در مجتمع مس شهربابک با سرمایه‌گذاری ششصد و پنجاه میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.

 

 

منبع : IREN.IR



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیستhseاستانداردآلایندهبهداشتصنعت مسکانسنگبیولیچینگپیرومتالوژی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8094

تعداد اعضا

4521

بازدید امروز

5163

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

45

میهمان آنلاین

24480691

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA