اصلاح واژه‌شناسی حوادث ناشی از كار

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به منظور یافتن ابزارهای مطمئن برای ارتقای کیفیت تولید آمارهای رسمی کشور، ۲۷ واژه تخصصی در بخش حوادث ناشی از کار اصلاح و به روز شد.

بر اساس گزارش دریافتی ایلنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: به منظور انسجام، مقایسه پذیری و یافتن ابزارهای مطمئن برای ارتقاء كیفیت تولید آمارهای رسمی كشور، موضوع شناسایی واژه های تخصصی وزارتخانه متبوع و استانداردسازی آنها به عنوان یكی از فعالیت های مركز آمار و اطلاعات راهبردی در دستور كار قرار گرفت.

این امر به عنوان بخشی از استانداردهای آماری و در راستای توصیه های بین المللی و ملی در تولید آمار است. از اینرو، واژه های بخش حوادث ناشی از كار مورد بررسی و به دفتر استانداردها و نظارت بر طرح های آماری مركز آمار ایران جهت استانداردسازی در سطح ملی ارائه شد.

بر این اساس، استانداردسازی واژه های بخش بهداشت و ایمنی كار با همكاری نمایندگان مركز آمار و اداره كل بازرسی كار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام و لیست جدید تعاریف ۲۷ واژه حوادث ناشی از کار ارائه شد.

در لیست جدید ارائه شده تعاریف به روز شده ای از آتش سوزی، آسیب، آموزش ایمنی، آوار، ایستگاه بهگر، ایمنی، برق گرفتگی، بهبود كامل، بهداشت، بهداشتیار كار، بهگر، تخریب، تصادف در كارگاه، حادثه ناشی از كار، حادثه، حوادث ماشین آلات، خانه بهداشت كارگری، خوردگی، دررفتگی، سرمازدگی، سقوط اشخاص، سوختگی، عفونت، كمیته حفاظت فنی و بهداشت كار، مركز بهداشت كار، مسمومیت و نقص عضو ناشی از كار وجود دارد.

به عنوان نمونه در تعریف جدید آسیب هرگونه زخم یا صدمه روحی یا جسمی مطرح و مدنظر قرار گرفته است. در سال های اخیر برخی موارد از بروز صدمه های روحی نیروی کار در بنگاه ها و واحدهای تولیدی وجود داشته است که به دلیل غیرقابل مشاهده بودن و یا امکان بروز در سال های پس از بازنشستگی و یا اتمام پروژه کاری؛ امکان بررسی و اثبات آن وجود نداشته است.

همچنین در بخش حادثه ناشی از کار نیز تعریف جدید می گوید: حادثه ای كه در اثر وجود شرایط ناامن و نامناسب و طراحی غلط در فرآیند تولید یا كار پدید می آید. درباره كمیته حفاظت فنی و بهداشت كار نیز آمده است، كمیته ای كه به منظور تامین مشاركت كارگران و كارفرمایان و نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت كار و همچنین پیشگیری از حوادث و بیماری های ناشی از كار در كارگاه های ۲۵ نفر كاركن و بیشتر تشكیل می شود.

 

 

منبع: ILNA.IR



اخبارسلامت ایمنی و محیط زیست‌ HSEآتش نشانیبهداشتحوادث‌ کارگرانمرگ و میر


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

1457

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

7

میهمان آنلاین

24495471

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA