قشم مرکز مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور خواهد شد

 

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، بر اساس مصوبه نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه توسعه بخش معدن و با استناد به اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مجوز تاسیس 9 مرکز زمین شناسی منطقه ای در بخش های مختلف کشور از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ابلاغ شد، که یکی از آنها مرکز زمین شناسی منطقه ای در مناطق آزاد به مرکزیت قشم خواهد بود.
 
بر همین اساس، علیرضا امری کاظمی، سرپرست مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم از تاسیس این مرکز با محوریت تمرکز بر مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک در کشور به زودی خبر داد و گفت: با توجه به مصوبه اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27/12/91 سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نسبت به تاسیس 9 مرکز زمین شناسی منطقه ای در کشور اقدام خواهد کرد که یکی از این مراکز زمین شناسی مناطق آزاد به مرکزیت قشم خواهد بود.
 
وی با بیان این که هر یک از این مراکز تازه تاسیس دارای یک گرایش تخصصی خاص هستند، خاطرنشان کرد: مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم گرایش تخصصی میراث زمین شناختی، ژئوپارک و زمین گردشگردی را به خود اختصاص داده است.
 
به گفته وی دلیل این امر قرار داشتن تنها ژئوپارک ایران در این منطقه و سابقه ای که این منطقه در مطالعات مربوط در ژئوپارک و زمین گردشگردی است که بر همین اساس مرکز قشم به عنوان مرکز تخصصی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این زمینه انتخاب شد.
 
سرپرست مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم، درباره ساختار اصلی این مرکز، یادآور شد: این مرکز دارای بخش های تخصصی مختلفی از جمله اداره مطالعات زمین شناسی و اکتشافات موادمعدنی، اداره روابط بین الملل و توسعه تجارت خارجی، اداره روابط عمومی، امور بین الملل و آموزش و همچنین بخش تخصصی ژئوتوریسم و ژئوپارک خواهد بود. 
 
امری کاظمی، ضمن تاکید بر این که مرکزیت و پژوهشگاه مطالعات مربوط به ژئوپارک، ژئوتوریسم، ژئوکانزویشن (حفاظت زمین شناختی) و ژئودایورسیتی (گوناگونی زمین شناختی) در مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم متمرکز خواهد شد، گفت: این مرکز نوعی نظارت و همکاری همه جانبه با مناطق دیگر کشور در این زمینه خواهد داشت و در واقع محوریت و مرکزیت پژوهش ها و بررسی های ژئوتوریسم کشور در قشم به وجود خواهد آمد.
 
وی ادامه داد: پس از تاسیس مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم، کارشناسان خبره و متخصصان داخلی و خارجی به منظور همکاری های دائمی و مقطعی جهت توسعه بحث زمین گردشگردی و ژئوپارک در کشور به این مرکز دعوت خواهند شد.
 
مسوول بخش میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاسیس مراکز زمین شناسی و همچنین جذب پرسنل با مجوزهای استخدامی ابلاغ شده از سوی دولت را در دستور کار خود قرار داده است. 
 
امری کاظمی افزود: امیدواریم تاسیس این مراکز موجب اشتغال زایی در مناطق مختلف کشور شود که بر همین اساس از کارشناسان محلی پس از پذیرش نیرو به صورت متمرکز بهره خواهیم برد. 
 
وی درباره حمایت های مورد نیاز به منظور تاسیس مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم، خاطرنشان کرد: تاسیس این مراکز به عنوان مصوبات دولت؛ همکاری استانداری ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت را طلب می کند که امیدواریم از حمایت و پشتیبانی منطقه آزاد قشم نیز به منظور توسعه معرفی بیشتر ژئوپارک و ژئوتوریسم در کشور نیز بهره ببریم.
 
سرپرست مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم، درباره اهداف اصلی تاسیس این مرکز، گفت: تمرکز پژوهش ها و بررسی های مربوط به زمین گردشگری(ژئوتوریسم) و ژئوپارک قشم و همچنین کمک به ثبات و پایداری تنها ژئوپارک ایران و ارتقای رتبه بین الملل این ژئوپارک و در نهایت همکاری و کمک به دیگر مناطق کشور به منظور تاسیس ژئوپارک های جدید و توسعه زمین گردشگردی در تمام مناطق از اهداف اصلی تاسیس مرکز زمین شناسی منطقه ای قشم عنوان می شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: irna.ir


قشم مرکز مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشورمرکز مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشورمصوبه نمایندگان ویژه رییس جمهورتوسعه بخش معدنمنطقه آزاد قشمسازمان زمین شناسیسازمان اکتشافات معدنیعلیرضا امری کاظمیسرپرست مرکز زمین شناسیمحیط زیست


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8100

تعداد اعضا

5573

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

159

میهمان آنلاین

24499584

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA