چرا در برچسب گذاری مواد غذایی میزان سدیم درج نمی شود؟

دکتر رضا امانی در گفت و گو با خبرنگارسلامت نیوزدر مورد رابطه میان تغذیه سالم و پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا گفت:« فشارخون به دو دسته فشارخون اولیه که علت شناخته شده ای ندارد و فشارخون ثانویه که به علت بیماری های مختلفی ایجاد می شود، تقسیم می شود. عامل اصلی تغییرات فشارخون، مقدار سدیم موجود در گردش خون است بنابراین سدیم دریافتی ما از طریق مواد غذایی می تواند بر روی فشارخون اثر گذارد.»

وی ادامه داد:«آنچه که در الگوی غذایی ما ایرانی ها اهمیت دارد این است که میزان مصرف نمک روزانه چندبرابر متوسط مصرف در دنیا است. از طرفی الگوی غذایی سالم آن است که روزانه کمتر از 2400 میلی گرم سدیم دریافت شود و از آنجایی که تقریبا 40 درصد وزن نمک طعام، سدیم است بنابراین کسانی که حدود 10 گرم در روز نمک مصرف می کنند معادل با 4 هزار میلی گرم سدیم دریافت می کنند که به مراتب بیشتر از میزان توصیه شده است.»

دانشیار و مدیرگروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود:« با این توصیف متوجه می شویم ما مقدار بالایی از سدیم دریافت می کنیم وقتی صحبت از نمک است بیشتر تاکید بر روی سدیم موجود در نمک طعام است و می دانید که در بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی، چاقی و افزایش چربی های خون و دیابت، دریافت نمک و یا دریافت سدیم باید کنترل و محدود شود.»

وی گفت:« در بیماری های اشاره شده، بالانس فشارخون بالاتر است و یک رابطه ای دوطرفه میان این بیماری های مزمن و فشارخون وجود دارد. امروزه داده های جدیدتر از نظر علمی نشان می دهند که حتی مصرف میزان 2400 میلی گرم سدیم در روز باید کاهش یافته و به زیر 1500 میلی گرم سدیم در روز برسد بنابراین می بینیم آنچه که در حال حاضر دریافت می کنیم در خوش بینانه ترین حالت نیز مقدار بالایی از سدیم است که این نکات می تواند نشان دهنده این باشد که ما داریم به سمت ابتلای بیشتر به بیماری های مزمن پیش می رویم که علامت خطر بزرگی است و باید به افراد جامعه در رابطه با غذاهایی که محتوای سدیم بالایی دارند آموزش دهیم.»

وی با انتقاد از مشخص نبودن میزان سدیم در برچسب گذاری مواد غذایی در کشور گفت:« این مسئله نقصی بزرگ است به عنوان مثال بر روی برخی از فرآورده ها رژیمی بودن ذکر می شود اما میزان سدیم موجود در آن مشخص نشده است. نان ها و بیسکوئیت ها و فرآورده های تجارتی گوشتی مثل سوسیس و کالباس و همبرگر که حاوی مقدار بالایی سدیم است اما مقدار آن مشخص نشده است. همچنین رب گوجه فرنگی به مقدار زیادی حاوی نمک است اما در برچسب گذاری آن به این مسئله اشاره نمی شود که ممکن است افراد از آن آگاهی نداشته باشند.»

دکتر امانی در پایان تاکید کرد:« لازم است رسانه ها از نظرات متخصصین تغذیه برای ارتقای آگاهی عمومی در خصوص محتوای سدیم غذاها استفاده کنند و هفته سلامت فرصت مغتنمی است که در این مورد در سطح عمومی جامعه، آموزش های صحیح داده شود که هر تخصصی در حیطه خود می تواند نظر دهد و آموزش های لازم را به افراد دهد.»

 

 

منبع: سلامت نیوز



برچسب گذاری مواد غذاییمصرف نمکسدیمتغذیه سالمپیشگیری از ابتلا به فشارخونپیشگیریفشارخوندرصد وزن نمک


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

3271

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

252

میهمان آنلاین

24497283

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA