سراوان چهار بار دیگر لرزید/ خروج دود از دهانه آتشفشان تفتان

زلزله‌ای به وسعت ۷/۵ ریشتر سروان سیستان و بلوچستان را لرزاند.

 این زلزله در 14: 15  رخ داد.

زلزله بالغ بر ۴۰ کشته بر جای گذاشته است

ساعتی پس از زلزلهٔ ۸ / ۷ ریشتری سراوان که در نیم قرن اخیر ایران بی‌سابقه بود گزارشاتی از جمعیت هلال احمر و اورژانس تهران و بنا بر مشاهدات عینی، دریافت شد که زلزله بالغ بر ۴۰ کشته بر جای گذاشته است. خطوط مخابراتی و برق در اثر این زمین‌لرزه قطع شده‌است.

و مرکز این زمین‌لرزه در ۸۱ کیلومتری شهر سراوان و ۴۲ کیلومتری شهر خاش گزارش شد.

و اعلام شد شدت این زمین‌لرزه به حدی بوده است که، کشورهای حوزه خلیج فارس و هم‌جوار ایران نظیر پاکستان و افغانستان شدت این زمین لرزه را احساس کرده‌اند و حتی در امارات متحده عربی از مردم خواسته شده است تا برج‌های بلند را تخلیه کنند.

تعداد مصدومان زلزله سیستان و بلوچستان تاکنون فقط ۴ نفر است

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از اعزام گروه‌های ارزیاب سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله زده شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: هنوز گزارشی از خسارات‌های احتمالی این زمین لرزه دریافت نشده است.

قائم مقام وزیر بهداشت در زاهدان مدعی شد: تعداد مصدومان زلزله سیستان و بلوچستان تاکنون فقط ۴ نفر است و هیچ کشته‌ای نیز تاکنون گزارش نشده است.

شکیبا افزود: خوشبختانه بر اساس اطلاعاتی که تاکنون بعد از گذشت حدود دو ساعت از وقوع زلزله ۷ و نیم ریشتری گذشته تعداد مصدومان پایین است و فقط تاکنون ۴ مصدوم در منطقه گشت داشته است و در شهرهای سراوان و خاش هیچ مورد مصدومی گزارش نشده است.

وی گفت: هیچ موردی از فوتی نیز تاکنون به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش نشده است اما احتمالاً در روستاهای مناطق زلزله تعدادی مصدوم شده باشند. هنوز مأموران در منطقه هستند ولی گزارش ارائه نشده است.

وی علت کندی اطلاع رسانی و اعلام آمار را قطع شبکه مخابراتی منطقه زلزله زده اعلام کرد.

اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده/ه ۸ / ۷ ریشتر نه ۸ ریشتر

معاون سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز از اعزام ۱۰ تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده جهت بررسی وضعیت حادثه‌دیدگان خبر داد.

مرادی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت زلزله سیستان و بلوچستان که در شهرستان سراوان اتفاق افتاده است، گفت: این زلزله که لحظاتی پیش در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داده باعث لرزش‌هایی در کشورهای همسایه شده است.

معاون سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: ۱۰ تیم ارزیاب از استان‌ها و شهرهای مجاور محل حادثه به مناطق زلزله زده جهت بررسی میزان خسارات وارد شده اعزام شده‌اند.

مرادی‌پور قدرت این زلزله را ۵ / ۷ ریشتر اعلام کرد؛ در حالی که بر اساس اعلام رویترز قدرت این زمین لرزه ۸ ریشتر و بر اساس سایت USGS قدرت این زمین‌لرزه ۸ / ۷ ریشتر ثبت شده است،  شهر رودبار افغانستان که در فاصله ۱۴۷ مایلی از مرکز زمین‌لرزه فاصله داشته است در پی این زلزله، لرزیده است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان: خانه ها مقاوم سازی شده اند

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس، نیز در گفت‌و‌گو با ایلنا تاكید كرد:‌ زلزله۷ و نیم ریشتری سراوان تلفات جانی زیادی نخواهد داشت چرا مقاوم سازی خانه‌ها انجام شده است.

حمید رضا پشنگ با بیان اینکه زلزله سراوان واقع در سیستان و بلوچستان بسیار گسترده بود، اظهار کرد: گستردگی این زلزله در حدی است که علاوه بر سیستان و بلوچستان در پاکستان و هندوستان نیز احساس شده است.

وی با بیان اینکه فعلا خسارت این زلزله اعلام نشده است تاکید کرد: براساس اطلاعات حاصله شهرستان سراوان خسارت زیادی ندیده‌ است، اما از روستاهای مابین سروان تا سرباز هنوز اطلاعی نداریم.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس با بیان اینکه مقاوم سازی خانه‌ها در شهرستان سراوان در ۵۰ درصد روستا‌ها انجام شده است گفت: براساس این مقاوم سازی انتظار می‌رود تلفات کمتر داشته باشیم.

گفتنی است که مردمان سراوان تجربه زمین لرزه را نداشته اند.

آماری از میزان مرگ و میر این زلزله در دست نداریم

پشنگ از اعزام تیم هلال احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط به محل حادثه خبرداد و گفت: فعلا آماری از میزان مرگ و میر این زلزله در دست نداریم اما قطعا تعداد کمتری را پوشش می‌دهد.

قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر بار دیگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: تا کنون از ۷ روستا زلزله زده ارزیابی به عمل آمده است ولی قطعی مخابرات در کار امدادی وقفه ایجاد کرده است.

مرادی‌پور از اتمام ارزیابی در ۷ روستا خبر داد و افزود: متاسفانه قطعی خطوط ارتباطی و مخابرات در کار امدادی و ارزیابی وقفه ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳ بالگرد از استان‌های کرمان، خراسان رضوی و فارس برای امدادرسانی اعزام شده‌اند.

تفاوت 2دهم تا 3 دهم ثبت آمار زلزله امری طبیعی است

قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: بر اساس اظهارات تیم‌های اعزامی ارزیاب، ‌ خوشبختانه عمق ۸۴ کیلومتری زلزله باعث شده است تا از شدت خرابی‌های زلزله کاسته شود.

نوربخش میرزایی در مورد تفاوت آماری در مورد زلزله سیستان و بلوچستان گفت: اگر تمام سایت هایی که شدت زلزله‌ها را ثبت می‌کنند رصد کنید تفاوت 2دهم تا 3 دهم ثبت آمار زلزله امری طبیعی است و اشکالی ندارد چون در نهایت این رقم از میانگین اعداد استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: از زمانی که امکان ثبت زلزله در کشور فراهم شده تا کنون(از سال 1336) بزرگترین زمین لرزه‌ای است که ثبت شده است.

رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری در پاسخ به این پرسش که که آیا ارتباطی از لحاظ حرکت گسل‌ها بین زلزله بوشهر و سیستان و بلوچستان وجود دارد گفت: هیچ ارتباطی بین این دو زلزله وجود ندارد.

سراوان برای بار دوم لرزید

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از وقوع پس لرزه ای به بزرگی بیش از 4 و چهار دهم ریشتر در سراوان خبر داد.

رضا اربابی ادامه داد: به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی و تسریع در امداد رسانی ناشی از پس لرزه ها تمامی نیروهای امدادی و دستگاه های اجرایی در استان در آماده باش کامل بسر می برند.

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: استاندار سیستان و بلوچستان در حال حاضر در مناطق زلزله حضور دارند و از نزدیک عملیات اجرایی نیروهای امدادی و خدمات رسانی را نظارت و هدایت می کنند.

دو پس لرزه دیگر/ احتمال فعال شدن دهانه آتشفشان تفتان

حدود ساعت 9 و 12 شب دو پس لرزه به شدت 4.1 و 4.2 ریشتر شهرستان خاش در نزدیکی آتشفشان نیمه فعال تفتان نیز را لرزاند.

به گزارش ایلنا، پس از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در سراوان سه زمین لرزه روی داده است که نخستین آن با شدت 4.4 ریشتر در سراوان روی داد و دو زمین لرزه در خاش در چند کیلومتری بزرگترین آتش فشان نیمه فعال ایران روی داده است.

زمین لرزه اول خاش به شدت 4.1 ریشتر و در کانون 80 کیلومتری عمق زمین و ساعت 20 و 56 دقیقه روی داده است و دومین زمین لرزه نیز به شدت 4.2 ریشتر در همین عمق و ساعت 23 و 44 دقیقه روی داد.

این زمین لرزه ها در 61.96 درجه طول جغرافیایی و 28.22 درجه عرض جغرافیایی و 61.84 درجه طول جغرافیایی و 27.94 درجه عرض جغرافیایی رخ داده است.

این زمین لرزه ها هیچ خسارتی در برنداشته اما به دلیل نزدیکی با آتشفشان نیمه فعال تفتان پر اهمیت است.

کشته شدن یک زن بر اثر ریزش کوه در سراوان

پس از این پس لرزه ها معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طبق آخرین آمار وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان منجر به کشته شدن یک زن و مجروح شدن 5 نفر از شهروندان سراوانی شد.

به گزارش ایلنا محمود میری گفت: وقوع زلزله در این شهرستان موجب کشته شدن یک زن بر اثر ریزش کوه در سراوان شد.

وی با اشاره به مجروح شدن پنج نفر در زمین لرزه سراوان افزود: متاسفانه عصر امروز یکی از بانوان سراوانی با نام «مکه مزارهی» حین جمع آوری گیاهان دارویی به دلیل شدت جراحات وارده بر اثر ریزش کوه جان خود را از دست داد.

وی اظهار داشت: تاکنون گزارش دیگری مبنی بر تلفات جانی و یا مصدومیت به غیر از آمار یاد شده به استانداری و ستاد حوادث و بحران استانداری ارسال نشده است.

همچنین با توجه به ادامه پس لرزه ها در استان سیستان و بلوچستان امدادگران از مردم می خواهند سازه های غیر مقاوم را ترک کنند و در اردوگاه های اسکان موقت حضور یابند.

تاکنون گزارشی در خصوص افزایش فعالیت آتش فشان تفتان که  50 کیلومتر با خاش فاصله دارد دریافت نشده است.

 چهارمین پس لرزه

پس لرزه های زمین لرزه  سراوان ادامه دارد و در ساعت 7:45دقیقه بزرگترین پس لرزه این زمین لرزه در سراوان رخ داد و موجب هراس مردم و حضور در معابر عمومی  شد و برخی از دیوارهای خانه ها فرو ریخت.

 

 

منبع : ایلنا  خبر گذاری کار ایران 



زمین لرزهزلزلهبلای طبیعیفعال شدن دهانه آتشفشان تفتانریزش کوه در سراوان۴۰ کشتهکشتهتعداد مصدومان زلزله سیستان و بلوچستانرییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمرجمعیت هلال احمرمناطق زلزله زدهنماینده مردم سیستان و بلوچستانخسارتمقاوم سازیآماری از میزان مرگ و میر این زلزلهسراوان


نام *

دیدگاه شما *

  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8102

تعداد اعضا

5530

بازدید امروز

7107

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

50

میهمان آنلاین

24506648

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *

ایمیل *

متن پیام *

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA