نتایج یک تحقیق بین الملل حاکسیت:افزایش سرعت شیوع دیابت در ایران

 

به گزارش عرش نیوز به نقل از سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر علیرضا استقامتی، استاد غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو گروه ایرانی در این پژوهش بین‌المللی با اعلام این خبر در جمع متخصصان غدد در تهران اظهار کرد: بر اساس یافته‌های این تحقیق میزان شیوع دیابت در ایران که کمتر از هشت درصد بود، ٰاز مرز 10 درصد هم عبور کرده است.

 

استاد غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات چهار سال پیش، میزان فراگیری دیابت در کشور حدود 8.7 درصد بوده است.

 

وی گسترش سریع شهرنشینی و کم تحرکی شهروندان و تغذیه پر کالری را از مهمترین دلایل بروز چنین شرایطی در کشور عنوان کرد.

 

دکتر محمد ابراهیم خمسه، مدیر علمی طرح بین‌المللی وضعیت کنترل قند خون و تاثیر انسولین‌های آنالوگ یا A1chieve در ایران نیز گفت: خطر افت قند خون دیابتی‌هایی که از انسولین‌های آنالوگ میکس استفاده می‌کنند، از دیابتی‌های دیگر کمتر بوده و بیماری آنها بهتر کنترل می‌شود.

 

وی افزود: یافته‌های این تحقیق حاصل تلاش یک گروه پزشکی 88 نفره طی مدت یکسال بر روی 900 بیمار دیابتی در نقاط مختلف کشور است که نتایج بدست آمده با یافته‌های محققان در مورد سایر دیابتی‌های تحت بررسی در نقاط دیگر دنیا مشابه بوده است.

 

دکتر «اوول مولسکو بک»، مدیر خاورمیانه‌ای این طرح بین‌المللی هم با اشاره به این که در این تحقیق بین‌المللی بیماران دیابتی در 28 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران تحت نظر قرار داشتند،‌ تصریح کرد:‌ در طرح تحقیقات بین‌المللی کنترل قند خون و تاثیر انسولین‌های آنالوگ میکس وضعیت 66 هزار بیمار مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به سرعت بالای گسترش دیابت در کشورمان گفت: ‌وضعیت ایران از نظر کنترل دیابت به متوسط جهانی نزدیک است، اما این موضوع دلیلی برای در امان بودن ایرانی‌ها نسبت به این بیماری غیر واگیر نیست.

 

این پژوهشگر، استانداردهای نسبتا بالای زندگی در ایران را نتیجه ثروتمند دن مردم و دلیلی برای دریافت کالری بیش از حد مورد نیاز در هر روز دانست و گفت :‌ این امر باعث تشدید شیوع دیابت می‌شود.

 

دکتر «بک»، به کاهش رشد باروری و حرکت خانواده‌ها به سمت تک فرزندی در ایران اشاره کرد و افزود:‌ معمولا در خانواده‌های تک فرزندی، طبیعی است که والدین به فرزندان توجه بیشتری نشان می‌دهند و در تغذیه کودکان افراط می‌کنند که این امر به چاقی کودکان و در نهایت خطر ابتلا به دیابت در آنان منجر می شود.

 

این پژوهشگر دانمارکی با اشاره به تصویب قانون موسوم به مالیات بر چاقی در کشور دانمارک از سال گذشته گفت:‌ دولت‌ها باید به منظور حفظ سلامتی مردم با وضع قوانین خاصی از علاقه آنان برای مصرف غذاهای آماده و نوشابه‌های پر کالری بکاهند.

 

بر اساس آمارها، سالانه بین پنج تا هفت درصد بودجه بهداشتی کشور برای مقابله با بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت هزینه می‌شود.



بیماریشیوع دیابتتغذیهکالریکم تحرکیانسولینقنددیابتبیماربیمارستاندارودرمانبهداشتدانشگاه علوم پزشکی تهرانعلیرضا استقامتی


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8096

تعداد اعضا

2337

بازدید امروز

6195

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

1

میهمان آنلاین

24490834

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA