کرونا را جدی بگیریم اما از آن نترسیم

دکتر علی جعفریان اظهار داشت: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، توقف کسب و کارهای کوچک و نوبتی کردن کارمندان ادارات و سازمان ها نشان می دهد که با مشکل جدی مواجه هستیم.
 
وی با یادآوری این که ما با یک چالش جدی مواجه هستیم، افزود: اصلا نباید این بیماری را کوچک شمرد البته این موضوع به معنی ترس از بیماری کرونا نیست.
 
رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد که مردم باید توصیه های متخصصان حوزه سلامت مبنی بر ماندن در خانه، حضور نیافتن در مجامع عمومی و پُرازدحام، شست و شوی مستمر دست با آب و صابون و رعایت فاصله را به دقت مراعات کنند تا مبتلا به بیماری نشوند و با اقدامات پیشگیرانه می توان بار بیماری را کم و سلامت مردم را حفظ کرد.
 
جعفریان تصریح کرد: اگر مردم همکاری نکنند و ویروس کرونا را جدی نگیرند، تعداد مبتلایان حتما افزایش می یابد و ما دچار مشکلات جدی در این زمینه می شویم.
 
وی با یادآوری این که ایران هنوز از اوج اپیدمی بیماری کرونا عبور نکرده است و در مسیر اپیدمی این بیماری است، افزود:هنوز سیر بیماران ثبت شده در حال افزایش است.
 
اگر مردم مراعات کنند، حجم بیماران بستری کاهش پیدا می کند
 
رییس مرکز تحقیقات کبد و گوارش دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر مردم مراعات کنند، حجم بیماران بستری به شدت کاهش پیدا می کند و می توان خدمات بهتری به بیماران بستری در بیمارستان ها ارائه کرد.
 
جعفریان ادامه داد: ایران از زیرساخت های بهداشتی و درمانی خوبی برخوردار است و همچنین کادر بهداشت و درمان ظرفیت ارایه خدمت را دارند اما  اگر حجم بستری در بیمارستان ها بیش از حد افزایش یابد، نمی توان بهترین خدمت را به مردم ارایه کرد.
 
وی همچنین اظهار داشت: هرچه ورودی بیماران به مراکز بیمارستانی کنترل شود و گسترش بیماری به تعویق افتد، می توان خدمات درمانی بهتری ارائه کرد.
 
بیشتر بیماران نیاز به مراقبت بیمارستانی ندارند.
 
دانشیار جراحی دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری این که بیشتر مبتلایان به این ویروس نیاز به مراقبت بیمارستانی ندارند، گفت: بسیاری از  بستری شدگان هم بعد از ۲ تا ۳ روز می توان ترخیص کرد.
 
وی اظهار داشت: معضل ما در شهر تهران این نیست که تخت برای بستری بیماران نداریم بلکه بهتر است برخی بیماران مبتلا به این ویروس را در خانه نگهداری کنیم.
 
رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته ما باید ظرفیت را برای مراجعات ضروری، حفظ کنیم تا بتوانیم بیمارانی که نیاز به بستری دارند را در بیمارستان ها نگهداری کنیم، اما در حال حاضر بار مراجعات به بیمارستان ها زیاد است.
 
جعفریان افزود: افراد بیماری که نیاز به اقدامات بیمارستانی ندارند، بهتر است در خانه با رعایت اصول قرنطینه خانگی بمانند. در حال حاضر، حمایت تغذیه ای و مراقبت بهتر در خانه انجام می شود و بیمار از نظر روانی هم وضعیت بهتری در خانه دارد. داروهای لازم در اختیار این دسته از بیماران قرار می گیرد تا آنها را در منازل مصرف کنند.
 
وی تصریح کرد: کسانی که علائم جدی بیماری شامل تنگی نفس، سرفه شدید، تب ادامه دار و ضعف شدید را دارند باید به بیمارستان مراجعه کنند تا در صورت نیاز بستری شوند.
 
مراجعات سرپایی گشده است
 
رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مراجعات سرپایی در تهران کاهش یافته اما تعداد بستری های روزانه ما هنوز کم نشده است.
 
جعفریان یادآور شد: هنوز به طور جدی با این بیماری درگیر هستیم و همکاران ما در حوزه سلامت با تمام توان در تلاش برای خدمت رسانی بهتر به بیماران هستند.
 
وی ادامه داد: ما نتوانستیم آمار مرگ و میر را کاهش دهیم. علل مختلفی برای این مساله وجود دارد که از جمله دلایل آن می توان به بستری شدن موارد شدیدتر بیماری و مراجعه افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، اشاره کرد.
 
ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد که تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز - شنبه 24 اسفند - اعلام کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۷۲۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ۶۱۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و چهار هزار و ۳۳۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
 
 
 
بهداشت نیوز


دکتر علی جعفریاندانشگاه علوم پزشکی تهرانویروس کرونابیماری کروناکرونا ویروسcorona virusوزارت بهداشتمبارزه با کرونااخبار بهداشتکووید – ۱۹


نام *

 

دیدگاه شما *

 
  برای ارسال دیدگاه بدون نیاز به تایید، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

  دیدگاه‌ها

هیچ نظری ثبت نشده است. اولین نظر را شما بدهید.

8099

تعداد اعضا

907

بازدید امروز

5514

بازدید دیروز

0

متخصصین آنلاین

7

میهمان آنلاین

24494918

کل بازدیدها

تماس با ما

نام *  

ایمیل *    

متن پیام *  

ارسال

نرم افزار اندروید سایت

مجوزها

logo-samandehi
مرجع متخصصان سلامت ایمنی و محیط زیست HSEEXPERT Copyright © 2011- "HSEEXPERT.com" . All rights reserved. Designed by TAMDATA